search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 03:18
MENU CLOSE

Επωνύμως

12.09.2010 14:15
Επωνύμως  - Media

Μάρθα Φριντζήλα: Οικονομικοί κροίσοι. Δεν έχω δάνεια, εορτοδάνεια, διακοποδάνεια, δεν έχω κάρτες, δεν έχω σπίτι, δεν έχω αυτοκίνητο. Έχω φίλους που αγαπώ και θαυμάζω

Μάρθα Φριντζήλα: Οικονομικοί κροίσοι

Δεν έχω δάνεια, εορτοδάνεια, διακοποδάνεια, δεν έχω κάρτες, δεν έχω σπίτι, δεν έχω αυτοκίνητο. Έχω φίλους που αγαπώ και θαυμάζω

Ανήκω σε μια συντροφιά ανθρώπων που από νωρίς στη ζωή μας αποφασίσαμε πως δεν θα πλουτίσουμε από τη δουλειά μας, ούτε κι από τη δουλειά των άλλων. Γνωρίζαμε πως θα χρειαστεί να εργαστούμε σκληρά, συχνά χωρίς να πληρωνόμαστε, αλλά ήταν επιλογή μας και δεν κάναμε πίσω ποτέ. Κι όταν κάποιος από μας απογοητευόταν κι ήταν έτοιμος να τα παρατήσει, οι άλλοι τον παρηγορούσαν και του έδιναν κουράγιο. Για να συνεχίσει. Δεν έχω δάνεια, εορτοδάνεια, διακοποδάνεια, δεν έχω κάρτες, δεν έχω σπίτι, δεν έχω αυτοκίνητο. Έχω φίλους που αγαπώ και θαυμάζω και ζήτησα τη βοήθεια κάποιων από αυτούς γι’ αυτό το κείμενο. Εδώ και χρόνια μιλάμε για την κρίση που περνά ο πολιτισμός στην Ελλάδα, τελευταία αρχίσαμε να μιλάμε και για την οικονομική κρίση. Ορίστε τι μού είπαν:

Ο φίλος μου Κώστας Βραχνός:

Ένας ταχυδακτυλουργός κι ένας μάγος. Συνάδελφοι τρόπον τινά και ανταγωνιστές. Ο ταχυδακτυλουργός, παίζοντας με το καπέλο του, πέφτει κατά λάθος μέσα. Ο μάγος ακούει κάτι σαν βοήθεια, αλλά δεν τολμά να σκύψει. Ισχυρίζεται ότι δεν μπορεί να βοηθήσει. Και ως κάποιο βαθμό είναι αλήθεια. Κρύβει όμως ότι δεν καίγεται κιόλας. Λοιπόν: ο ταχυδακτυλουργός είναι η Οικονομία και ο μάγος η Τέχνη. Η απροσεξία του ταχυδακτυλουργού αλλά και η αδυναμία-αδιαφορία του μάγου είναι η κρίση, αμφότερες αιτία και αποτέλεσμα. (Η οικονομική κρίση είναι αμιγώς πνευματική και αναφέρεται στη διαταραχή και διάρρηξη της σχέσης μεταξύ των άμεσων υλικών επιδιώξεων και των υπέρτατων συμφερόντων του ανθρώπου ως ζώου αλλά πνευματοφόρου).

Ο φίλος μου Πάνος Μητρόπουλος:

Για πολλούς ο πολιτισμός και η επένδυση σ’ αυτόν, σε ζόρικους καιρούς όπως οι σημερινοί, θεωρείται πολυτέλεια. Ειδικά στην Ελλάδα, όπου κονδύλια για τον πολιτισμό δίνονταν μια ζωή με το σταγονόμετρο, είναι αρκετοί εκείνοι που θα γκρινιάξουν «εδώ δεν έχουμε να φάμε, η Τέχνη μας μάρανε». Δεν είναι όμως έτσι. Γιατί η Τέχνη στην ουσία της, κι ας ακούγεται σαν κοινότοπο ευχολόγιο κάτι τέτοιο, μπορεί και επιδρά στις ζωές –είτε δημιουργός είναι κανείς είτε αποδέκτης όσων η Τέχνη έχει να πει– ως φάρμακο στην κρίση, διέξοδος και παρηγοριά στο πρόβλημα• μπορεί να γίνει γέφυρα κοινωνικής συσπείρωσης και συνοχής, αντίβαρο στην κάθε είδους έκπτωση και ευκαιρία για εμβάθυνση και αναστοχασμό. Τελευταίο καταφύγιο και νέα αρχή. Ας διατεθούν μόνο σωστά εις το εξής απ’ την ελληνική πολιτεία τα όσα (λίγα) χρήματα περισσεύουν για τις τέχνες και για τον πολιτισμό. Ας κοπούν οι αστραφτερές πρεμιέρες, τα εγκαίνια, τα αποκαλυπτήρια, τα vernissages και τα finnisages, οι λόγοι, τα πάρτυ, οι κορδέλες, οι ανθοδέσμες και τα πυροτεχνήματα κι ας μείνουμε στην ουσία. Η ακριβή Τέχνη παράγεται στην πραγματικότητα με πάμφθηνα υλικά του δρόμου.

Ο φίλος μου Παναγιώτης Τσεβάς:

Πολιτισμός χωρίς οικονομικά γίνεται; Χμ… Γίνεται. Οικονομικά χωρίς πολιτισμό (κοιτάξτε γύρω) γίνεται; Γίνεται. Αλλά πια δεν γίνεται. Η Γωγώ το είπε καθαρά: «Ο βιντεοκλαμπάς μου δεν ξέρει ποιος είναι ο Μάρλον Μπράντο. Να το κλείσει». Μιλώντας με οικονομικούς όρους, μια επικείμενη χρεοκοπία ή –πιο αισιόδοξα– το επιβληθέν συμμάζεμα, επηρεάζει την κοινωνική μάζα σε όλα της τα στρώματα, συμπαρασύροντας σε πιθανό πνιγμό καλλιτέχνες, κοινό, παραγωγούς, τεχνικούς, πλήρωμα, σπασμένα ταμεία, χορηγούς και λοιπές ειδικότητες. Τα σωσίβια, οικονομικά μιλώντας πάντα, επαρκούν για την Α’ θέση (VIP, business κλπ.), οπότε το σενάριο από δω και κάτω είναι γνωστό• οι μεν κάμποσοι ξεβράζονται σε κάποια ακτή, οι δε περισσότεροι βυθιζόμαστε μαζί με το σούπερ αβύθιστο. Σε καλλιτεχνικό επίπεδο τώρα, το ίδιο ακριβώς σενάριο μαζεύει όλο το χαρτί. H κυρία Ειρήνη, η δασκάλα μου στο πιάνο, μου είχε πει σε ανύποπτο χρόνο: «Παναγιωτάκη, φτωχός δεν είναι ο έχων λίγα, αλλά ο επιθυμών πολλά». Επίσης, η μαντάμ Σουσού στο τελευταίο επεισόδιο, όταν επιστρέφει στο σπίτι της, χρεοκοπημένη πια, λέει: «Παναγιωτάκη, γύρισα».

Ο φίλος μου Άθως Δανέλλης:

Ιδού, κατά τον Καραγκιόζη, τα πέντε άρθρα της πείνας. Είναι αναμφιβόλως επίκαιρα :

– Άρθρον πρώτον: Γουργουρητό των εντέρων.

– Άρθρον δεύτερον: Αμασία των οδόντων και αραχνίασις του στόματος.

– Άρθρον τρίτον: Ζαλούρα του εγκεφάλου.

– Άρθρον τέταρτον: Κομάρα στα ποδάρια.

– Άρθρον πέμπτον: Ζωή στα κατσικογαϊδουρομούλαρά μας.

Ελπίζω να μην φτάσουμε στο τελευταίο. Με τις υγείες μας και μη χειρότερα. Άλλωστε το έγραφαν τα παλαιά κεντήματα, στα σπίτια των θειάδων: «ΚΙ ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ».

Τέλος, θα ήθελα να δανειστώ το ποίημα του Γιώργου Χρονά που εκφράζει απολύτως αυτό που νιώθω όλα αυτά τα χρόνια, ακόμα και πριν από την κρίση.

Η εκδρομή

Και τι μ’  αυτό

δεν είναι λόγος ν’ αναβληθεί η εκδρομή.

Τι κι αν υπάρχει μονάχα ένας οπαδός

Εμείς

απ’ άλλους τόπους

χωρίς δουλειά

μπορούμε ν’ αποκλείσουμε

Αυτούς

που σ’ άλλους συλλόγους ξενυχτάνε.

 

Και τι νομίζετε

εμείς δεν βλέπουμε τα γυμναστήρια ρημαγμένα;

τα καφενεία με παράγοντες πολιτικούς;

και τα χωράφια μας με ξένους.

 

Καλώ τους οπαδούς ν’ ακολουθήσουν.

Δεν μας φοβίζουνε τα κύματα.

Οι εθνικόφρονες είναι χαζοί.

Τα πούλμαν ας μείνουνε ακίνητα.

Την όχθη θα την περάσουμε

πεζή.

Μάρθα Φριντζήλα

Σκηνοθέτης / τραγουδίστρια

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 01:15