16/12/2018 02:23:24
20.11.2015 / ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΠΑΠΑΙΩAΝΝΟΥ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1891 στις 19-11-2015

Ένα δράμα που είναι... κωμωδία

Ένα δράμα που είναι... κωμωδία - Media

 

Ένα δράμα… σκέτη κωμωδία για την Ελλάδα της κρίσης, χαρακτηρίζει ο συγγραφέας Μηνάς Βιντιάδης το έργο του «Ο Κάτω Παρθενώνας», που παρουσιάζεται στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Περικλή Χούρσογλου. 
 
Το έργο. Ο Κάτω Παρθενώνας είναι ένας μικρός «οικισμός» κάτω από την Ακρόπολη, όπου ζει, μαζί μ’ άλλους, ο «Νεοάστεγος», ένας από τους δυο βασικούς ήρωες του έργου. Για να ζήσει, πουλάει βιβλία, πλένεται σε δημόσιες τουαλέτες και τρώει στα συσσίτια του δήμου και της Εκκλησίας. Ο άλλος, ο χρηματιστής, ο «Νεόπτωχος», μεγαλοστέλεχος επενδυτικής εταιρείας ζει στο μοντέρνο διαμέρισμά του, έχει χάσει όλη την οικονομική του δύναμη και βρίσκεται σε απόγνωση. Οι δρόμοι των δυο αυτών ανθρώπων συναντιούνται ένα απόγευμα που αλλάζει η ζωή τους σε μια παρτίδα συγκρούσεων και αποκαλύψεων. Η πραγματικότητα και η φαντασία συγκρούονται στην Ελλάδα του σήμερα, της εποχής της αμηχανίας... 
 
Ο συγγραφέας. Με πέντε μυθιστορήματα στο ενεργητικό του, ο Μηνάς Βιντιάδης δοκιμάζεται τώρα και στο θέατρο. Πώς παρουσιάζει ο ίδιος ο συγγραφέας το έργο του, που… περίμενε τέσσερα χρόνια για ν’ ανέβει στη σκηνή; «Η Ελλάδα της κρίσης είναι η Ελλάδα του χτες και του αύριο;
Η πατρίδα μας; Αυτή που ξέρουμε, που αγαπάμε και αναθεματίζουμε την ίδια στιγμή;
Η ίδια είναι. Μόνο οι άνθρωποι αλλάζουν. Όχι αυτοί που γράφουν την ιστορία, μα αυτοί που είναι η ιστορία. Δυο απ’ αυτούς τους ανθρώπους συναντιούνται ένα απόγευμα. Τυχαία; Αδιάφορο.
Ποια είναι η αφορμή; Ούτε αυτό μετράει. Σημασία έχει ότι για μερικές ώρες βρίσκονται ο ένας απέναντι στον άλλο, σε μια μονομαχία του παραλόγου με τη λογική. Αν υπάρχει παράλογο κι αν ξέρουμε τι είναι λογική…
Ο ένας είναι “γιάπης” κι ο άλλος “κλοσάρ”. Πιο σωστά (και πιο ελληνικά…), ο ένας είναι ο “Νεόπτωχος” κι ο άλλος ο “Νεοάστεγος”. Ανάμεσά τους ένας τοίχος, διάφανος σαν καθρέφτης. Ένα μυστικό και μια αλήθεια. Η πραγματικότητα και η φαντασία. Ποιος είσαι εσύ; Ποιος είμαι εγώ; Ποιοι είμαστε “εμείς” και ποιοι οι “άλλοι”; Όταν πέσει η αυλαία θα ξέρουμε την απάντηση…».
 
Ο σκηνοθέτης. Βραβευμένος και γνωστός κυρίως για τις ταινίες του – «Λευτέρης Δημακόπουλος», «Διαχειριστής» κ.ά. – ο Περικλής Χούρσογλου επιχειρεί μόλις την τρίτη του σκηνοθεσία στο θέατρο. Όπως μας είπε, «δεν επιδιώξαμε την “πλάκα”, τη φάρσα, άλλωστε το παιχνίδι ανάμεσά στους δύο χαρακτήρες του έργου είναι ζωής ή θανάτου. Άλλες φορές χρησιμοποιούνται στοιχεία απολύτως ρεαλιστικά και άλλες η σκηνοθεσία λοξοκοιτά προς την ποίηση. Ελπίζω η αναλογία να είναι σωστή. Άλλες πάλι φορές, τα ψυχολογικά στοιχεία είναι το κλειδί μιας σκηνής. Φεύγοντας ο θεατής, μακάρι να έχει εισπράξει χαρά, υποκριτική δεξιοτεχνία, το αεράκι μιας φιλίας…».
 
Οι ηθοποιοί. «Γιάπης», ο Γιώργος Καύκας. «Άστεγος», ο Νίκος Γεωργάκης. Δύο τελείως αντίθετοι χαρακτήρες. Ο πρώτος νευρικός, έντονος, γεμάτος αγωνία. Ο δεύτερος αργός, ελαφρώς μπλαζέ, σιγανός 
 
Άστεγος: Τι θέλεις να μάθεις;
Χρηματιστής: Πού μένεις;
Άστεγος: Σε μια παράγκα. Σε μια παράγκα στον λόφο του Φιλοπάππου, με θέα την Ακρόπολη.
Χρηματιστής: Και πίνεις τον καφέ σου στο Ερέχθειο!
Άστεγος: Ερεχθείο.
Χρηματιστής: Ερέχθειο.
Άστεγος: Άκου, φίλε, οι Βυζαντινοί έκαναν τον Παρθενώνα εκκλησία, οι Φράγκοι καθολικό ναό και οι Τούρκοι τζαμί, ε, εμείς οι Νεοέλληνες ας τον κάνουμε σπίτι για όσους έχουν ανάγκη. Πιο χρήσιμο και πιο φιλικό προς το περιβάλλον είναι…
Χρηματιστής: Μένεις μόνος εκεί;
Άστεγος: Με μερικούς ακόμα. Είναι το χωριό μας εκεί… ο Κάτω Παρθενώνας.
 
 
INFO
Σκηνοθεσία: Περικλής Χούρσογλου
Σκηνικά-κοστούμια: Δημήτρης Πολυχρονιάδης
Φωτισμοί-βίντεο: Σταμάτης Γιαννούλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ιωάννα Σκυλογιάννη
Οργάνωση παραγωγής: Δημοσθένης Πάνος
Παίζουν: Νίκος Γεωργάκης (Άστεγος), Γιώργος Καύκας (Xρηματιστής)
Μονή Λαζαριστών, Μικρό Θέατρο. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 18:00, Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο 21:00. 
 
 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.