20/11/2018 19:02:28
25.2.2018 / ΥΠΑΤΙΑ ΚΟΚΚΙΝAΚΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2009 στις 22-02-2018

Προσλήψεις μέσω… βίντεο

Προσλήψεις μέσω… βίντεο - Media

 

Με διαδικτυακές συνεντεύξεις η επιλογή εργαζομένων - Εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος για τους εργοδότες

Πάνε οι εποχές που όλοι ετοιμαζόμασταν να πάρουμε ταξί, μετρό ή λεωφορείο, με δυο - τρία βιογραφικά ανά χείρας και να μεταφερθούμε στην άλλη άκρη της πόλης προκειμένου να περάσουμε από ακόμη μια συνέντευξη για την εξασφάλιση μιας θέσης εργασίας.
 
Το άγχος να είμαστε εκεί στην ώρα μας και… στην τρίχα, δίνει τη θέση του σε ένα άλλο άγχος: εκείνο της οθόνης. Όπως όλα σιγά-σιγά μεταφέρονται στην ψηφιακή εποχή, έτσι αλλάζουν μορφή και οι συνεντεύξεις πρόσληψης και εισέρχονται στον ψηφιακό κόσμο.
 
Όλο και περισσότεροι εργοδότες χρησιμοποιούν διαδικτυακές συνεντεύξεις υπό τη μορφή βίντεο για να επιλέξουν μεταξύ των υποψηφίων εργαζομένων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας της συνέντευξης είναι μαγνητοσκοπημένο.
 
Η χρήση της βίντεο - συνέντευξης ξεκίνησε σε επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας και αυξάνεται διαρκώς, καθώς διάφοροι εργοδότες είναι όλο και περισσότερο ενήμεροι για τα πλεονεκτήματα μιας διαδικτυακής βίντεο - συνέντευξης. Χαρακτηριστικό είναι ότι υπάρχει συνέπεια στη διαδικασία και ότι όλοι οι υποψήφιοι καλούνται να απαντήσουν στο ίδιο σύνολο ερωτήσεων.
 
Οι ερωτήσεις μπορούν να προσαρμοστούν ειδικά για τον κλάδο εργασίας στον οποίο προσφέρει θέση ο εργοδότης. Να σημειωθεί πως οι εργοδότες έχουν την ευκαιρία να επαναλάβουν, να αναθεωρήσουν και να βαθμολογήσουν τις συνεντεύξεις σε απευθείας σύνδεση, ώστε να μπορούν να συγκρίνουν τους υποψηφίους χωρίς να χρειάζεται να θυμούνται ποιοι είπαν τι ή να ανατρέχουν στις σημειώσεις τους.
 
Για τον εργοδότη, η συνέντευξη μέσω βίντεο μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο και έξοδα. Οι προσλήψεις και οι απολύσεις είναι χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες, έτσι οι επιχειρήσεις προσπαθούν να τις αυτοματοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο. Και η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρεται ως απάντηση σε σχεδόν κάθε «προσευχή» των εργοδοτών.
 
Η διαδικασία
Η διαδικασία της βίντεο - συνέντευξης έχει ως εξής:
Η εργοδότης εταιρεία επιλέγει τους υποψηφίους για συνεντεύξεις μέσω βίντεο.
Κανονίζονται οι παράμετροι της συνέντευξης, όπως π.χ. η τοποθεσία: αν δηλαδή οι υποψήφιοι εργαζόμενοι θα πραγματοποιήσουν τη συνέντευξη από το σπίτι τους με δική τους κάμερα ή από κάποιο γραφείο της ίδιας της εταιρείας ή από κάποια άλλη τοποθεσία με εγκατάσταση κάμερας τύπου webcam.
Παρέχονται οδηγίες σχετικά με την κάμερα και τη συνέντευξη.
Γίνονται 10 - 15 ερωτήσεις σχετικά με τη θέση εργασίας που προσφέρει η εταιρεία.
Ο υποψήφιος έχει συνήθως στη διάθεσή του 30 δευτερόλεπτα για να διαβάσει την ερώτηση και δύο λεπτά για να απαντήσει.
 
Για τους ενδιαφερόμενους
Για τα άτομα που ψάχνουν για δουλειά οι βίντεο-συνεντεύξεις αποτελούν «δίκοπο μαχαίρι». Ένας 21χρονος, που αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο του Κάρντιφ με πτυχίο στην Ιστορία, υπέβαλε αίτηση για 55 θέσεις εργασίας και κατάφερε να εξασφαλίσει περίπου 15 συνεντεύξεις, αλλά πιστεύει ότι η τεχνολογία έχει περισσότερο εμποδίσει παρά βοηθήσει την αναζήτησή του. Οι συνεντεύξεις δεν ήταν αυτό που περίμενε.
 
Ο 21χρονος Πίτερ Λέιν δήλωσε στο BBC: «Όλες ήταν βίντεο - συνεντεύξεις, δεν έχω συναντήσει ακόμη τους πιθανούς εργοδότες μου. Δεν υπήρξε τρόπος να καταλάβω εάν τους εντυπωσίασα με τις απαντήσεις ή την εμπειρία μου, καθώς δεν υπήρχε ανθρώπινη αλληλεπίδραση».
Τα αυτοματοποιημένα e-mail απόρριψης ήταν ένα άλλο ζήτημα. «Μόνο το 10% των πιθανών εργοδοτών μου έδωσε λεπτομερή απάντηση. Ως άτομα που αναζητάμε εργασία, πρέπει να γνωρίζουμε πού και πώς μπορούμε να βελτιωθούμε – είτε αυτό σχετίζεται με τα βιογραφικά μας, την επαγγελματική μας εμπειρία ή ακόμα και την προσωπικότητά μας», εξηγεί.
 
«Η τεχνητή νοημοσύνη συμβάλλει στη μείωση αυτών των ασυνείδητων και συνειδητών προκαταλήψεων στις πρακτικές προσλήψεων. Παρατηρώντας τις ομιλίες, τις κινήσεις του ήχου και του προσώπου σε ταινίες συνεντεύξεων, καλά προγραμματισμένοι αλγόριθμοι μπορούν τόσο να επιταχύνουν τη διαδικασία πρόσληψης όσο και να καθορίσουν αντικειμενικά τους κατάλληλους υποψηφίους σύμφωνα με τα βασικά κριτήρια για τη θέση εργασίας», τόνισε η Ελ Ρόμπινσον από τη συμβουλευτική εταιρεία διαχείρισης Kiddy & Partners.
 
Από την πλευρά του, ο σύμβουλος της εταιρείας Korn Ferry η οποία ασχολείται με το ανθρώπινο δυναμικό των επιχειρήσεων, Νέιλ Γκρίφιθς, επισημαίνει πως «η εμπιστοσύνη στην τεχνολογία από μόνη της είναι ανεπαρκής. Όπως οι άνθρωποι, έτσι και τα ρομπότ δεν είναι πλήρως αντικειμενικά στις κρίσεις τους και είναι γνωστό ότι εκδηλώνουν την προκατάληψη εκείνων που τους έχουν προγραμματίσει».
 
Στην Ελλάδα
Έναν παρόμοιο τρόπο αυτοματοποιημένης αξιολόγησης των υποψήφιων εργαζομένων έχει χρησιμοποιήσει το 2017 και γνωστή εταιρεία κινητής τηλεφωνίας με έδρα στην Ελλάδα (WIND). Συγκεκριμένα, η αξιολόγηση υποψηφίων για πρόγραμμα επαγγελματικής σταδιοδρομίας για νέους, που προσλαμβάνει διψήφιο αριθμό αιτούντων με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, έγινε μέσω ενός βιντεοπαιχνιδιού στρατηγικής.
 
Πρόκειται για ένα διαδικτυακό παιχνίδι που έχει δημιουργήσει η ελληνική Startup Owiwi το οποίο έδινε τη δυνατότητα στους υποψηφίους να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους και τη στρατηγική τους μέσα από αυτό. 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.