15/12/2018 01:56:02
22.7.2018 / ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2030 στις 19-7-2018

Εν αναμονή βάσεων και… ανακοινώσεων

Εν αναμονή βάσεων και… ανακοινώσεων - Media
 
Τι προβλέπουν έμπειροι εκπαιδευτικοί για την πορεία των βάσεων εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ
Με τη λήξη της διαδικασίας συμπλήρωσης και κατάθεσης των μηχανογραφικών δελτίων από τους υποψηφίους ολοκληρώθηκε και το προτελευταίο ετάπ της φετινής κούρσας των πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Η ολοκλήρωση του εξεταστικού αυτού κύκλου θα γίνει – όπως κάθε χρόνο – στα τέλη Αυγούστου, οπότε το υπουργείο Παιδείας θα δημοσιοποιήσει τις βάσεις εισαγωγής και τα ονόματα των επιτυχόντων. Ωστόσο, φέτος, η χρονιά περιλαμβάνει κι άλλη μια ανακοίνωση: το τελικό σχέδιο του υπουργείου για το νέο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας, το οποίο, σύμφωνα με τον υπουργό Κώστα Γαβρόγλου, θα εφαρμοστεί από το 2020 και εντεύθεν.
 
Οι εκτιμήσεις για τις βάσεις
Όσον αφορά στο πρώτο ζήτημα, αυτό των βάσεων εισαγωγής, πρέπει να ξεκαθαριστεί εξαρχής ότι οιαδήποτε πρόβλεψη για την πορεία τους φέτος γίνεται αποκλειστικά και μόνο με βάση τις επιδόσεις των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις, που είναι μόνο ένας από τους παράγοντες που καθορίζουν τις βάσεις, με τον βασικότερο, φυσικά, να είναι οι προτιμήσεις των παιδιών, όπως αυτές αποτυπώνονται στα μηχανογραφικά τους δελτία, τα οποία και επεξεργάζεται πλέον η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας. Για να το πούμε απλά, το ερώτημα «πώς θα κινηθούν οι βάσεις» απαντάται μέσα από μια «πολυπαραγοντική συνάρτηση», στην οποία περιλαμβάνονται αριθμός θέσεων, βαθμολογικές επιδόσεις και προτιμήσεις των υποψηφίων.
Ακόμα κι έτσι, πάντως, από τις βαθμολογίες, έμπειροι εκπαιδευτικοί ερευνητές και φροντιστές μπορούν να εξάγουν κάποια συμπεράσματα σχετικά με την πιθανή πορεία των βάσεων εισαγωγής στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. Το «Π» επικοινώνησε με εκπαιδευτικούς και φροντιστές ζητώντας τις εκτιμήσεις τους για την πορεία των βάσεων, από πλευράς των οποίων έγιναν δύο επισημάνσεις που – όπως εκτιμούν – θα παίξουν κι αυτές ρόλο στην τελική διαμόρφωση της εικόνας: η πρώτη αφορά στο νεοϊδρυθέν Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (το οποίο προέκυψε από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά) και η δεύτερη στην αύξηση των θέσεων που παρέχονται στους υποψηφίους κατά, σχεδόν, 4.000.
 
Προβλέψεις για αυξομειώσεις
Τα δύο αυτά στοιχεία εκτιμάται ότι θα βαρύνουν στην τελική διαμόρφωση των βάσεων. Εν τούτοις, οι εκπαιδευτικοί με τους οποίους συνομίλησε το «Π» θεωρούν ότι η γενικότερη εικόνα θα είναι εικόνα αυξομειώσεων. Συγκεκριμένα, για το Πρώτο Επιστημονικό Πεδίο (νομικές, φιλοσοφικές, φιλολογικές, κ.λπ.), οι καλύτερες βαθμολογίες στα Αρχαία και τα Λατινικά και οι χειρότερες στην Ιστορία – σε σχέση με πέρσι – αναμένεται να οδηγήσουν σε μικρές αυξήσεις στις βάσεις των αποκαλούμενων «σχολών - φιλέτων» του Πεδίου (νομικές), χωρίς ωστόσο να είναι αυτό κάτι το αξιοσημείωτο, καθώς η αύξηση του αριθμού των εισακτέων θα λειτουργήσει ως buffer στις ανοδικές τάσεις.
Όσον αφορά στο Δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο (πολυτεχνικές, μαθηματικές, φυσικές, κ.λπ.) οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι οι χαμηλότερες επιδόσεις στη Φυσική (μάθημα βαρύτητας) αλλά και στη Γλώσσα, καθώς και η εκκίνηση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής θα οδηγήσουν σε πτώση των βάσεων στη μεγάλη πλειοψηφία των τμημάτων του Πεδίου, με την πτώση να κυμαίνεται ανάμεσα σε 200 και 500 μόρια κατά μέσο όρο.
Για το Τρίτο Επιστημονικό Πεδίο (ιατρικές, επιστήμες υγείας) οι έως τώρα προβλέψεις κάνουν λόγο για πτωτικές τάσεις στις «σχολές - φιλέτα» και αυξομειώσεις σε σχολές και τμήματα μικρότερης ζητήσης, με την εικόνα αυτή να αποδίδεται στις χειρότερες φετινές επιδόσεις και στα δυο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, δηλαδή στη Βιολογία και τη Φυσική.
 
Περνώντας στο Τέταρτο Επιστημονικό Πεδίο (επιστήμες οικονομίας και πληροφορικής), εκτιμάται ότι δεν θα παρατηρηθούν μεγάλες αποκλίσεις σε σχέση με τις περσινές βάσεις εισαγωγής, αν και επισημαίνεται ότι η γενικότερη τάση θα είναι ελαφρά ανοδική, λόγω των καλύτερων επιδόσεων στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.
 
Ένας τρίτος παράγοντας που αναμένεται να παίξει επιπλέον ρόλο στην πορεία των βάσεων είναι και το γεγονός ότι τα παιδαγωγικά τμήματα πλέον βρίσκονται σε όλα τα Πεδία, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι η τάση των βάσεων εισαγωγής στα τμήματα αυτά θα είναι, σε γενικές γραμμές, ανοδική.
Υπενθυμίζεται ότι στα πανεπιστήμια – εκτός του νεοσύστατου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής –, ο συνολικός αριθμός εισακτέων φέτος είναι 46.663, ενώ πέρυσι ήταν 43.758, ήτοι υπάρχει αύξηση του αριθμού των εισακτέων κατά 2.905 θέσεις. Ειδικά για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, ο συνολικός αριθμός εισακτέων φέτος είναι 4.633 άτομα, ενώ πέρυσι, στα αντίστοιχα τμήματα των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, ήταν 4.557 άτομα. Τέλος, στα ΤΕΙ (εκτός των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά) ο συνολικός αριθμός είναι 23.396 άτομα, ενώ πέρυσι στα αντίστοιχα τμήματα ήταν 22.411 άτομα. Οι θέσεις, δηλαδή, αυξήθηκαν κατά 985.
 
Αναμένοντας τον Γαβρόγλου
Πάντως, πριν την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής αν πιστέψουμε τον ίδιο τον υπουργό Παιδείας, ο Κώστας Γαβρόγλου θα ανακοινώσει τις λεπτομέρειες του σχεδίου του για το νέο σύστημα πρόσβασης από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ένα σύστημα που, όπως ο ίδιος έχει προαναγγείλει, επί της ουσίας θα καταργεί τις πανελλαδικές εξετάσεις και θα επιτρέπει την είσοδο στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα μέσω του βαθμού του απολυτηρίου του Λυκείου. Μάλιστα, ο κ. Γαβρόγλου έχει δηλώσει ότι τα αποκαλυπτήρια του νέου συστήματος θα γίνουν ως το τέλος Ιουλίου, ώστε οι μαθητές και οι οικογένειές τους να μην αιφνιδιαστούν.
 
Μιλώντας σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε το θέμα της αλλαγής στον τρόπο εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ «εξαιρετικά περίπλοκο και δύσκολο, που η όχι ιδιαίτερα καλά προετοιμασμένη επεξεργασία του μπορεί να οδηγήσει και σε παρεξηγήσεις». Όπως είπε, οι συζητήσεις συνεχίζονται με πάρα πολλούς φορείς και «θα γίνει γνωστό πριν τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά». Παράλληλα, επανέλαβε τη θέση του υπουργείου αναφορικά με το «πώς θα ξαναφτιάξουμε το σχολείο, πώς η Γ’ Λυκείου θα λειτουργεί ως σχολείο, πώς θα αναβαθμιστεί η εκπαιδευτική παιδαγωγική διαδικασία μέσα στο σχολείο και από εκεί θα προκύψουν όλα τα υπόλοιπα. Ο μαθητής που θα πάει στην Α’ Λυκείου έχει πολύ μεγάλη σημασία να πειστεί ότι έχει Γ’ Λυκείου στο σχολείο του και όχι στα χαρτιά. Και να πειστούν οι γονείς του. Και να πειστεί η κοινωνία ολόκληρη. Αυτοί που θα δώσουν τον Ιούνιο του 2020 θα είναι με ένα διαφοροποιημένο σύστημα».
 
Όπως έχει ήδη γράψει το «Π», ο στόχος είναι το 2020 οι υποψήφιοι να εισάγονται στις σχολές προτίμησής τους μόνο με το βαθμό του απολυτηρίου του Λυκείου, ωστόσο για κάποιες σχολές (τις αποκαλούμενες και «σχολές - φιλέτα», δηλαδή, τις σχολές υψηλής ζήτησης, όπως οι ιατρικές, οι νομικές, οι πολυτεχνικές, κ.λπ.) το καθεστώς των πανελλαδικών – υπό μια κάποια μορφή που ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί – θα διατηρηθεί για την εισαγωγή των υποψηφίων σε αυτές, ενώ ο υπουργός Παιδείας δεν ξεκαθάρισε για πόσο διάστημα θα διατηρηθεί αυτή η «μεταβατικότητα». Μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας, σε ημερίδα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «στις σχολές με μεγάλη ζήτηση δεν είναι ώριμο να υπάρχει καμία ιδιαίτερη αλλαγή και στα υπόλοιπα θα υπάρχει ένας τεράστιος χώρος για να μπορέσει αυτό το σύστημα να εξανθρωπιστεί». Παράλληλα, μια άλλη εκκρεμότητα που ο κ. Γαβρόγλου θα πρέπει να επιλύσει αφορά στις απαραίτητες αλλαγές στο Λύκειο, ώστε να εφαρμοστεί το νέο σύστημα. Με βάση τις περιγραφές του κ. Γαβρόγλου, στο νέο σύστημα το γενικό πρόγραμμα εγκυκλίου γνώσης για τους μαθητές θα ολοκληρώνεται στη Β' Λυκείου και η Γ' τάξη θα παίζει το ρόλο προπαρασκευαστικού έτους για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ανώτατα ιδρύματα.
 
«Δομημένο γύρω από τη Γ’ Λυκείου»
Σε μια άλλη στιγμή, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της αντιπολίτευσης στη Βουλή, ο υπουργός Παιδείας, περιγράφοντας το σχέδιό του για το νέο σύστημα, ανέφερε ότι «θα είναι δομημένο γύρω από το ποια θα είναι η Γ’ Λυκείου. Δεν μπορεί από τη Α’ Λυκείου τα παιδιά να έχουν το άγχος των εξετάσεων. Πρέπει να αποδραματοποιηθούν», ενώ, διακριτικά μεν σαφώς δε, «έκοψε» τη συζήτηση για είσοδο στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα χωρίς εξετάσεις, λέγοντας ότι «ουδέποτε είπαμε ότι θα μπαίνεις χωρίς καμία εξέταση και κανένα μάθημα στα πανεπιστήμια, χωρίς απολυτήριο. Οι εξετάσεις είναι οργανικό εργαλείο του παιδιού. Κανείς δεν λέει ότι θα πηγαίνεις το πρωί στο σχολείο και θα κάνεις ό,τι θέλεις. Το αντίβαρο στο σημερινό σύστημα θα είναι γύρω από το απολυτήριο. Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το απολυτήριο που θα παίρνουν τα παιδιά και με εξετάσεις και με παρουσία και με εργασίες θα είναι αντικειμενικό».

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.