23/10/2018 14:04:53
13.3.2010

Επιλογές

ΘΕΑΤΡΟ

* Μετά τον Ρεμπό ο Άρης Ρέτσος μετράει… ζαριές, σκηνοθετώντας το έργο του Δημήτρη Κεχαΐδη «Το τάβλι». Το θεατρικό που πρωτοανέβηκε στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης τον Φεβρουάριο του 1972, σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν, είναι στημένο γύρω από μια παρτίδα τάβλι ανάμεσα στους πρωταγωνιστές του, τον Φώντα και τον Κόλια. Δύο εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες, ένας άνθρωπος της πιάτσας και ένας πρώην αντιστασιακός και λαχειοπώλης, φλυαρούν και ονειρεύονται να «πιάσουν την καλή» με κομπίνες, σχηματίζοντας στην ουσία το παζλ της νεοελληνικής πραγματικότητας. Παίζουν: Βασίλης Νανάκης, Γιάννης Παπαϊωάννου. Θέατρο Αργώ, από 15/3

* Άνθρωποι του θεάτρου διαβάζουν θεατρικά κείμενα Ελλήνων που γεννήθηκαν στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκαν στην Ευρώπη, Ελλήνων που γεννήθηκαν στο εξωτερικό και επέλεξαν να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Στις «Αναγνώσεις» που διοργανώνονται για τρίτη χρονιά στο Εθνικό Θέατρο, υπό την επιμέλεια της Σίσσυς Παπαθανασίου, η αυλαία ανοίγει με το ανέκδοτο έργο του Γιώργου Χειμωνά «Φαίδρα», που διαβάζει ο Σπύρος Βραχωρίτης και στη συνέχεια παρουσιάζονται κείμενα των Δημήτρη Αλεξάκη, Νίνας Ράπη, Κλαίρης Λιονάκη και Alex Kaye Campbell. Περισσότερες πληροφορίες: www.n-t.gr. Αίθουσα εκδηλώσεων στο κτίριο Τσίλερ, 17-21 Μαρτίου

* Τιμήθηκε με το 1ο Βραβείο Νέων Δημιουργών, ενώ έχει μεταφραστεί και παιχτεί στην Αγγλία και τη Γερμανία. Στο «4EVER» του Γιώργου Ηλιόπουλου, που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη, ένα πετυχημένο ζευγάρι αρχιτεκτόνων βιώνει μια καμπή γνώριμη: την αποκάλυψη μυστικών και απωθημένων που για χρόνια ελλόχευαν πίσω από την τέλεια εικόνα της σχέσης τους. Παίζουν: Σωκράτης Αλαφούζος, Χριστίνα Θωμαΐδου. 104 Κέντρο Λόγου και Τέχνης, από 15/3-2/6

ΓΕΝΕΘΛΙΑ

Κλείνει τα 72 και το γιορτάζει μέσα από τα τραγούδια του. Ο ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος Μάνος Ελευθερίου έχει γενέθλια αύριο και το Δεύτερο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας σε συνεργασία με το Metropolis και τις εκδόσεις Μεταίχμιο διοργανώνουν ένα πάρτι με τη συμμετοχή των: Γ. Ανδρέου, Θ. Γκόνη, Κ. Θωμαΐδη, Γ. Κοντού, Θ. Νιάρχου, Σ. Κραουνάκη, Λ. Μαχαιρίτσα, Γ. Μεράντζα, Μ. Πασχαλίδη, Μ. Στόκα, Γ. Χαρούλη κ.ά. Η βραδιά θα μεταδοθεί από το Δεύτερο Πρόγραμμα Ελληνικής Ραδιοφωνίας με τη Μαρίνα Λαχανά στο μικρόφωνο, ενώ ελέγχονται οι πληροφορίες για τη συμμετοχή της Πέγκυς Ζήνα και του Ηλία Ψινάκη… Metropolis Live Stage, 12/3, 20.00

ΜΟΥΣΙΚΗ

* Η Ντιον Γουόργουικ. Τη Δευτέρα στο Μέγαρο Μουσικής. Η τραγουδίστρια, η βασική τραγουδίστρια των Burt Bacharach και Hal David. Οι τρεις τους γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, δεκαετίες πριν βέβαια, καταφέρνοντας να ανεβάσουν στα τσαρτ περισσότερα από 30 singles και περίπου 20 άλμπουμ. Αυτά είναι που καθιέρωσαν την Ντιον ως μία από τις πιο σημαντικές μαύρες τραγουδίστριες με στοιχεία σόουλ, ποπ, γκόσπελ και R&B. Όχι βέβαια πως δεν έχει συνεργαστεί και με άλλους συνθέτες.

* Η σχέση του Χιούστον Πέρσον με το σαξόφωνο κρατάει από τη δεκαετία του ’60, όταν ηχογράφησε μια σειρά με σόουλ άλμπουμ για την Prestige, αλλά και από τη συνεργασία του με την Έτα Τζόουνς. Απολαύστε μια βραδιά με έναν από τους πιο χαρισματικούς μουσικούς της χρυσής εποχής της soul-jazz. Half Note Jazz Club, 12-18/3

* Το καραβάνι της μουσικής σκηνής των Βαλκανίων έχει πολλούς επικεφαλής, συμπεριλαμβανομένων και των Fanfare Ciocarlia που εμφανίζονται σήμερα και αύριο, οργανώνοντας ένα διήμερο πανηγύρι με τύμπανα και τρομπέτες, χάλκινα και πνευστά. Αν έχετε ξαναδεί από παλιότερες εμφανίσεις τους ζωντανά τη σπουδαία μπάντα πνευστών από τη Ρουμανία, «τους βασιλιάδες των τσιγγάνων», όπως συνηθίζουν να τους αποκαλούν, θα ξέρετε ήδη πως τα live τους μοιάζουν με βαλκανική παραζάλη. Gazarte, 11-12/3

* O Βασιλικός, τραγουδιστής των Raining Pleasure, παρουσιάζει στο Μικρό Παλλάς την πρώτη του προσωπική δουλειά «Vintage». Ωραίος ο χώρος καλά και τα τραγούδια (αν και άνευ καλλιτεχνικού νοήματος η κυκλοφορία τους, για να είμαστε ειλικρινείς), δεν θα είναι άσχημες οι βραδιές. Κυριακή και Δευτέρα, γι’ αυτή και την επόμενη εβδομάδα. Τέσσερις συναυλίες, δηλαδή.

* Ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας ξανά επί σκηνής. Μαζί. Αυτό και μόνο του αποτελεί μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός. Αύριο Παρασκευή στο Βελλίδειο, Θεσσαλονίκης και το επόμενο Σάββατο 20 Μαρτίου στο Ποδηλατοδρόμιο του Ολυμπιακού Σταδίου, Αθήνα. Ακολουθούν και τα δύο αδέλφια την παγκόσμια μόδα των επανασυνδέσεων και δεν βρίσκουμε λόγο να τους μεμφθούμε. Νοσταλγία στο έπακρον και ευκαιρία να δουν live και οι νεότεροι ένα από τα πιο σημαντικά σχήματα του ελληνικού ροκ, αν και ροκ ακριβώς δεν μπορείς να το πεις. Μαθαίνουμε δε ότι θα κάνουν και καλοκαιρινή περιοδεία. Αν αξίζει θα τους ξαναδούμε. Αν τους χάσετε θα έχετε και δεύτερη ευκαιρία. Θεσσαλονίκη (Βελλίδειο, 12/3) και Αθήνα (Ποδηλατοδρόμιο ΟΑΚΑ, 20/3)

* Τη σχέση του Μίκη Θεοδωράκη με τη ρωσική μουσική έρχεται να υπογραμμίσει μία συναυλία επικεντρωμένη στις μουσικές συγγένειες ανάμεσα στα έργα του και τους μεγάλους ρώσους συνθέτες Ραχμάνινοφ, Στραβίνσκι και Σοστακόβιτς. Στη βραδιά συμμετέχουν η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού, η ρωσίδα σοπράνο Αιμιλία Τιταρένκο, ο τενόρος Ζάχος Τερζάκης και η πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 12/3

* Αφιερωμένο στη μνήμη του Χρήστου Λαμπράκη είναι το βράδυ της Τρίτης, όπου θα συνυπάρξουν Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες. Οι λάτρεις της κλασικής μουσικής μπορείτε να απολαύσετε το κοντσέρτο για βιολί του Μπετόβεν και το «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ, ερμηνευμένα από τους: Αγνή Μπάλτσα, Άννα Τόμοβα-Σίντοφ, Λεωνίδα Καβάκο, Μάριο Τσεφίρι, Χριστόφορο Σταμπόγλη. Στη συναυλία συμμετέχει η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τον Αλέξανδρο Μυράτ και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τον Βύρωνα Φιδετζή. Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 16/3

ΧΟΡΟΣ

Μετά το αίσθημα «δυσμενούς μετάθεσης» που ένιωσαν όσοι παρακολούθησαν το «Δάφνις και Χλόη» του Ρήγου, οι λάτρεις του χορού μπορούν να πάρουν το αίμα τους πίσω με το Cedar Lake Contemporary Ballet της Νέας Υόρκης. «Μία από τις 25 χορευτικές ομάδες που πρέπει οπωσδήποτε κάποιος να δει», σύμφωνα με το περιοδικό «Dance Magazine». Το αμερικανικό σχήμα μοντέρνου χορού έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσιάζοντας τρεις από τις διασημότερες χορογραφίες του: «Sunday, Again», «Ten Duets on a Theme of Rescue», «Decadance». Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, 13-14/3 και Μέγαρο Μουσικής Αθήνας, 17-19/3

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

* Το επώνυμό του μπορεί να μας θυμίζει τη γερμανίδα καγκελάριο, αλλά ο Φλόριαν Μέρκελ έχει να μας πει πολύ πιο ευχάριστα και πολύχρωμα πράγματα από την… Άνγκελα. Ο γερμανός καλλιτέχνης έρχεται στην Αθήνα και παρουσιάζει την καινούργια του δουλειά με τίτλο «Mόνα και Λου - Απόδραση από το χρόνο», κρατώντας και εδώ τις βασικές αρχές της τέχνης του, την έντονα εικονική ζωγραφική και τα εκφραστικά μέσα της post pop. Thanassis Frissiras Gallery, 11/3-30/4

* Στην οδό Βαλαωρίτου αυτή την εβδομάδα είναι διπλά τα εγκαίνια, αφού στην γκαλερί Fizz και στην αίθουσα τέχνης Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου ξεκινούν από σήμερα οι εκθέσεις της Βάλλυς Νομίδου και του Νίκου Σίσκου, αντίστοιχα. Δύο εκθέσεις που κινούνται γύρω από τη γυναικεία φύση, καθώς η Νομίδου στο «Let it Bleed» στήνει στον χώρο γυναίκες-γλυπτά σε φυσικό μέγεθος από χαρτί, ενώ ο Σίσκος στο «Les fammes fatales» παρασύρει το κοινό σε ένα ταξίδι στον πολύπλοκο και σκοτεινό κόσμο της γυναίκας, ζωγραφίζοντας γοτθικές φιγούρες. Γκαλερί Fizz και Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου, έως 10/4

* «Τα έργα της έχουν την αρετή του πρωτογενούς και της ιδιομορφίας, δίχως να παραπέμπουν σε κάποιο επίκαιρο ρεύμα». Με αυτή τη φράση χαρακτηρίζει ο Παναγιώτης Τέτσης τα έργα της Μαρίας Γιαννακάκη, η οποία στην τελευταία της δουλειά εμπνέεται από τα χέρια και τον συμβολισμό της κίνησής τους. Παρατηρήστε στον καμβά χέρια παιδικά, χέρια που δείχνουν νωχελικότητα, άρνηση και αμηχανία, παιδικές και μητρικές αγκαλιές. Αίθουσα Τέχνης Αθηνών. 16/3-17/4.

DVD / ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Πάρβας - Άγονη Γραμμή

Η αληθινή Ελλάδα δεν είναι μόνο θερινή. Παρακολουθήστε πώς κυλάει ο χειμώνας στη Χώρα της Αμοργού. Ξημερώματα. Μια πόρτα ανοίγει και μια φιγούρα προχωρά στα σκοτεινά πλακόστρωτα. Είναι ο Πάρβας, ο ήρωας αυτού του ντοκιμαντέρ, ο ιδιοκτήτης του τελευταίου παραδοσιακού καφενείου του νησιού, που δίνει το σύνθημα για να ξεκινήσει η μέρα. Το φιλμ του Γεράσιμου Ρήγα θα τον ακολουθήσει στην καθημερινότητά του για έναν ολόκληρο χρόνο, θα καταγράψει τις μικρές λεπτομέρειες της ζωής του, θα ζήσει στη διάρκεια του φιλμ την αρρώστια του και το θάνατό του, θα μείνει εκεί για να δει την επόμενη μέρα, σε μια ταινία που βρίσκει το νόημά της στις λεπτομέρειες.

ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ

Τι έχετε εμπεδώσει από το ριάλιτι «Παταγονία» του Mega; Σίγουρα όχι την ομορφιά του «τέλους του κόσμου», αφού εδώ η κάμερα κάνει ζουμ στην αδυναμία του Αϊβάζη να μιλήσει όταν το θερμόμετρο πέφτει κάτω απ’ το μηδέν και στα σφιχταγκαλιάσματα των παικτών. Όσοι ψάχνετε κάτι περισσότερο από τη μονομερή αυτή πληροφόρηση, διαβάστε το τελευταίο ταξιδιωτικό ημερολόγιο του Γιώργου Καράμπελα «Οδοιπορικό στον κόσμο: Νησί του Πάσχα - Παταγονία» (εκδόσεις Οξύ), γιατί μέσα σε 168 σελίδες θα ταξιδέψετε, σύμφωνα με τον συγγραφέα, σ’ ένα «βασίλειο μυστηρίου, ψυχεδέλειας και απλότητας», ενώ το «μάτι σας θα χορτάσει Ειρηνικό Ωκεανό, κοφτερά βράχια και μανιασμένα κύματα».

ΠΡΟΣΩΠΟ / ΜΑΡΙΝΑ ΑΜΠΡΑΜΟΒΙΤΣ

Στη συνέντευξη Τύπου για την έκθεση διέταξε τους δημοσιογράφους να αφήσουν κάτω τα μολύβια τους, να φορέσουν άσπρες ιατρικές μπλούζες, να κλείσουν τα κινητά τους και να κάτσουν σιωπηλοί για πέντε λεπτά. Για τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς κάθε περφόρμανς μοιάζει να είναι τρόπος ζωής. Αφού κάθισε ένα μήνα στην Ινδία για να εξαγνιστεί, η αυτοαποκαλούμενη γιαγιά της περφόρμανς –62χρονη πια– επέστρεψε στη Νέα Υόρκη για την αναδρομική της στο ΜοΜΑ (www.moma.org). Σχεδόν 50 έργα που καλύπτουν πάνω από 40 χρόνια δουλειάς θα παρουσιαστούν, ενώ για πρώτη φορά θα εκτελέσουν έργα της ζωντανά άλλοι καλλιτέχνες. Για πρώτη φορά επίσης θα κάνει και το πιο μακρόχρονο εγχείρημα της καριέρας της, με τίτλο «Η καλλιτέχνις, παρούσα». Η Αμπράμοβιτς θα κάθεται σιωπηλή μπροστά σ’ ένα τραπέζι, κοιτάζοντας κατάματα όποιον βρεθεί απέναντί της. Κάθε μέρα, κάθε ώρα που διαρκεί η έκθεση. Από τις 15 Μαρτίου ως τις 31 Μαΐου. Επί 700 ώρες. Μια ψυχανάλυση καταλυτική για όποιον τη ζήσει.

ΚΟΣΜΟΣ / ΖΥΡΙΧΗ

Εδώ και πολλά χρόνια, η επίσημη γλώσσα του σουρεαλισμού έχει ενταχθεί στην καθημερινότητά μας, μέσα από περιοδικά, διαφημίσεις και άλλα μίντια. Πολλές φορές όμως ξεχνάμε ότι ο σουρεαλισμός, πέρα από κάθε τι ονειρικό, ήταν ένα καλλιτεχνικό κίνημα που άσκησε έντονη κοινωνικοπολιτική κριτική. Η έκθεση «Η ανατροπή των εικόνων – Σουρεαλισμός, φωτογραφία και κινηματογράφος», στο Fotomuseum Winterthur της Ζυρίχης, μας θυμίζει την επανάσταση που έφερε το κίνημα στα μέσα αυτά. Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στον τρόπο με τον οποίο οι σουρεαλιστές καθόρισαν την ταυτότητά τους μέσα από τις ανατρεπτικές ομαδικές φωτογραφίες, το δεύτερο στο «θέατρο του παραλόγου» και το τελευταίο σε φωτογραφίες από το αστικό τοπίο που συχνά ξεπερνούν κάθε φαντασία. Έως 24 Μαΐου. www.fotomuseum.ch

Επιμέλεια: Αγγελική Μπιλλίνη

 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.