22/09/2018 05:38:45

Στον αέρα οι ορχήστρες της ΕΡΤ

Στον αέρα οι ορχήστρες της ΕΡΤ - Media

Έτσι ξεκινάει την επιστολή του ο Γιάννης Λώλος, επί 22 χρόνια βιολοντσελίστας της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, στην ιστοσελίδα http://www.avaaz.org/en/greece_orchestra_gr, όπου συλλέγονται υπογραφές – έχουν φτάσει τις 22.500 – υπέρ των Μουσικών Συνόλων, που σίγησαν επίσημα μαζί με τη ραδιοτηλεόραση. Τα Μουσικά Σύνολα, η Συμφωνική Ορχήστρα, η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής και η Χορωδία της ΕΡΤ, 190 άτομα συνολικά (από τα 220 που προβλέπονται), δεν γνωρίζουν τι θα απογίνουν. Προς το παρόν κάνουν πρόβες και παίζουν έτσι όπως έκαναν πάντα, αλλά όχι πια ως εργαζόμενοι της ΕΡΤ... «Κάποιος αποφάσισε να κλείσει τα θέματά του με μια τεράστια εταιρεία, όπως θα το έκανε και με ένα περίπτερο...», μας λέει ο Τάσος Ρωσόπουλος, σύμβουλος σε θέματα Ραδιοφωνίας και Μουσικών Συνόλων του γενικού διευθυντή της Ελληνικής Ραδιοφωνίας κ. Δημήτρη Παπαδημητρίου.
 
Μουσικά Σύνολα ώρα μηδέν;
Δεν γνωρίζει κανείς τι θα απογίνουν τα Μουσικά Σύνολα, που έχουν την ιδιαιτερότητα, θετική και αρνητική συνάμα, να μην είναι ανεξάρτητα από την ΕΡΤ. «Θέλω να ελπίζω ότι οι ορχήστρες θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Πρέπει κάποιος να ζυγίζει διαφορετικά το μέγεθος και την προσφορά τους. Δεν έχω διαισθανθεί πολιτική βούληση προς μια πολιτιστική κατεύθυνση.  Η απόφαση για τα Μουσικά Σύνολα δεν ξέρω αν θα παρθεί βάσει πολιτιστικού οράματος», τονίζει ο κ. Ρωσόπουλος, ο οποίος είχε ετοιμάσει μαζί με τον κ. Παπαδημητρίου έναν κανονισμό λειτουργίας των Μουσικών Συνόλων για τη δραστηριότητα και τη δράση τους, αλλά και προς απάντηση όλων των ερωτημάτων. Διευκρινίζει επίσης πως η λειτουργία των Μουσικών Συνόλων δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ δίνει δεκάδες συναυλίες σε όλη την Ελλάδα με δωρεάν είσοδο ή ελάχιστο αντίτιμο, αποφέροντας και έσοδα (για το 2012 περίπου 220.000 ευρώ), και πραγματοποιεί πολλές εκπαιδευτικές δράσεις. «Δεν χρειάζονται πολλά χρήματα για να παράγεις πολιτιστικό έργο. Αρκεί να σας αναφέρω πως το 2007 ο προϋπολογισμός όλου του Τρίτου Προγράμματος ήταν ισόποσος με το κόστος της βραδιάς επιλογής του τραγουδιού της Γιουροβίζιον. Το να θέτεις ζήτημα περί ύπαρξης ή μη του Τρίτου ή των Μουσικών Συνόλων είναι δυσανάλογο με το πόσο κοστίζουν» και καταλήγει πως «πολλά θα είχαν λυθεί αν υπήρχε πολιτιστική πολιτική βούληση». «Ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει σπουδαίο εργαλείο στα χέρια ενός κράτους» τονίζει.
Σε ό,τι αφορά ακριβώς τη λειτουργία των ορχηστρών, ο κ. Βασίλης Πριόβολος, φαγκότο στην Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και εκπρόσωπος των συμβασιούχων μουσικών ορισμένου χρόνου, μιλάει για την υπόσχεση νομοθετικής ρύθμισης που θα αφορούσε τις συμβάσεις των μουσικών και συγκεκριμένα την ανανέωσή τους (ήδη είχαν λήξει από τον Φεβρουάριο του 2013 και εκκρεμούσε η ανανέωσή τους, ωστόσο ο μουσικός - μέλος μιας ορχήστρας δεν μπορεί να μπαινοβγαίνει ή να αλλάζει κάθε τόσο σε ένα μουσικό σύνολο που είναι ζωτικό να είναι συμπαγές). «Με δικά μας χρήματα πήραμε γνωμοδότηση από το γραφείο του Φλογαΐτη και κάναμε αγώνα τρέχοντας από υπουργείο σε υπουργείο. Τίποτα δεν ήταν εύκολο στη λειτουργία των ορχηστρών έτσι κι αλλιώς. Δεν υπάρχει φιλοσοφία ή τρόπος σκέψης που να ευνοεί τις ορχήστρες. Και τώρα φτάσαμε εδώ...» τονίζει.  Παρ’ όλ’ αυτά, «είμαστε ένα υγιές κομμάτι, είμαστε δεκαπλάσια παραγωγικοί, παίζουμε μουσική και επικοινωνούμε έτσι με τον κόσμο αυτές τις δύσκολες στιγμές και αυτά με κάνουν να νιώθω συγκρατημένα αισιόδοξος. Η κοινωνία και οι κυβερνώντες μάς χρειάζονται – ακόμα και αν οι τελευταίοι δεν το ξέρουν. Δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χώρα που δεν έχει ορχήστρες. Ποιος Ευρωπαίος θα έρθει να πιέσει για κάτι τέτοιο; Θα υπάρξει επόμενη μέρα για τα Μουσικά Σύνολα, το πιστεύω αυτό...».

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συνέπλευσαν άμεσα με τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ. «Έχουμε ελάχιστες ορχήστρες στην Ελλάδα, πρέπει να φροντίσουμε να ιδρύσουμε κι άλλες, όχι να καταργήσουμε αυτές που έχουμε, θα είναι έγκλημα να κλείσει έστω και μία...», μας λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών κ. Βασίλης Χριστόπουλος, που δημιουργεί το καλλιτεχνικό της μέλλον βασισμένος σε έναν προϋπολογισμό μειωμένο κατά 2/3 (για το 2014 προβλέπονται μόλις 650.000 ευρώ).
«Όλα αυτά γίνονται στο πλαίσιο απαξίωσης του πολιτισμού. Φτάνουμε στο σημείο να λέμε πάλι καλά που δεν μας κλείνουν, όταν κλείνουν τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ, όταν η Ορχήστρα των Χρωμάτων αφέθηκε να πεθάνει, όταν η Καμεράτα έχει τα οικονομικά προβλήματα που έχει, μία ορχήστρα με λαμπρή πορεία στο εξωτερικό, όταν τα Σύνολα του Δήμου Αθηναίων κινδυνεύουν... Η παιδεία μας είναι σε μαύρα χάλια, ο πολιτισμός πάσχει κι εμείς παράγουμε πολιτιστικό και εκπαιδευτικό έργο. Δεν ξέρω αν όλα αυτά είναι από άγνοια, αδιαφορία, λαϊκισμό ή έναν συνδυασμό όλων αυτών. Πρέπει να γίνουν επιλογές. Όπως γίνεται στη ζωή, έτσι και στην πολιτική. Αν η πολιτεία μάς στηρίζει πρέπει να το κάνει με όλη της την καρδιά. Δεν ζητάμε την επιχορήγηση προ κρίσης, του 2008 π.χ., αλλά πράγματα που θέλουμε να κάνουμε και δεν κοστίζουν: να καλυφθούν οι οργανικές μας θέσεις, να εκσυγχρονιστεί το οργανόγραμμα του 1943 που προβλέπει, π.χ., θέση υπηρέτριας, αλλά όχι υπεύθυνου χορηγιών. Δεν βοηθάει και το κράτος να ανεξαρτητοποιηθούμε. Το ιδεατό όμως θα ήταν να αποκτούσε η ορχήστρα τον δικό της χώρο...  Αυτό είναι το μεγάλο όνειρο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Επειδή η κατάσταση είναι ρευστή, πρέπει να δώσουμε βαρύτητα στις μεγάλες διαχρονικές, πανανθρώπινες αξίες, εκ των οποίων μία σημαντικότατη είναι και η αξία της τέχνης, της μουσικής. Από εκεί ξεκινάνε οι κρίσεις και καταλήγουν να είναι και οικονομικές. Ας μην αφήσουμε τη ρευστότητα, την κατρακύλα να μας παρασύρουν και να γίνουμε βορά του λαϊκισμού. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να θεωρήσουμε τον πολιτισμό επουσιώδη. Ο πολιτισμός είναι ουσιώδης για την κοινωνική συνοχή...».

Όποιος αντέξει...
Η ΚΟΑ είναι η αρχαιότερη ορχήστρα της χώρας, αφού ιδρύθηκε το 1893, ενώ πήρε τη σημερινή της ονομασία το 1942. Ακολούθησε η δημιουργία της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ το 1938 (η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής, που ιδρύθηκε το 1954, παραμένει μοναδική στο είδος της στην Ελλάδα, ενώ η Χορωδία της ΕΡΤ, για πολλούς η σημαντικότερη που έχουμε, ιδρύθηκε από τον Χατζιδάκι το 1977 ως Χορωδία του Τρίτου Προγράμματος), ενώ το 1959 ιδρύθηκε και η Κρατική Ορχήστρα της Θεσσαλονίκης. Μαζί με την επίσης «συνομήλική» του Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι οι ορχήστρες που έχουν αντέξει και επιβιώσει στο πέρασμα του χρόνου – οι δύο παλαιότερες μάλιστα έχουν επιβιώσει και δύο Παγκοσμίων Πολέμων. Οι νεότερες ορχήστρες δεν φαίνεται να είναι τόσο σκληροτράχηλες, αφού οι περισσότερες εξ αυτών, συμπεριλαμβανομένων και των ορχηστρών των μεγάλων δήμων της χώρας, παραπαίουν. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτών, η Ορχήστρα των Χρωμάτων. Δημιουργία του Μάνου Χατζιδάκι το 1989, η Ορχήστρα των Χρωμάτων σήμερα κινείται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή και αρχιμουσικό, αφού έχουν αποχωρήσει τόσο ο Γιώργος Κουρουπός όσο και ο Μίλτος Λογιάδης, χωρίς προϋπολογισμό (τα 1.600.000 ευρώ του 2010 μειώθηκαν σε 300.000 ευρώ το 2011, σε 250.000 το 2012 και σε μόλις 50.000 το 2013), η ορχήστρα δεν έχει δώσει συναυλία από το 2012. Έχει εγκριθεί η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή – μάλιστα έχουν υπάρξει προχωρημένες επαφές με τον Άλκη Μπαλτά για τη θέση –, έχει ανανεωθεί το Διοικητικό Συμβούλιο, έχει περάσει από ΦΕΚ, έχει γίνει πλάνο ένταξης σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, αλλά τίποτα δεν έχει πάρει σάρκα και οστά... Όπως συμβαίνει με πολλούς πολιτιστικούς φορείς στην Ελλάδα, περιμένουν...

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.