ΠΕΜΠΤΗ 02.05.2024 23:29
MENU CLOSE

Λαϊκή ιστορία του κόσμου. Από την εποχή του λίθου έως και τη νέα χιλιετία

06.04.2012 12:24

Αν ξεκινήσουμε από μια γενικώς αποδεκτή αρχή, ότι δεν υπάρχει αντικειμενική περιγραφή της Ιστορίας, πόσω μάλλον αντικειμενική ερμηνεία της, μπορούμε να καταλήξουμε στο ότι η αναπόφευκτη υποκειμενικότητα μπορεί πολλές φορές να την καθιστά συναρπαστική, μιας και μένει ανοικτή σε πολλές εκδοχές και ερμηνείες. Θα ήταν λοιπόν εξ αρχής καλό να παραδεχτούμε ότι η ιστορική αφήγηση μένει ανοιχτή σε πολλές παρερμηνείες και παρεξηγήσεις.

Μετάφραση: Ελένη Αστερίου

Εκδόσεις: Τόπος Σελ.: 748

Αν ξεκινήσουμε από μια γενικώς αποδεκτή αρχή, ότι δεν υπάρχει αντικειμενική περιγραφή της Ιστορίας, πόσω μάλλον αντικειμενική ερμηνεία της, μπορούμε να καταλήξουμε στο ότι η αναπόφευκτη υποκειμενικότητα μπορεί πολλές φορές να την καθιστά συναρπαστική, μιας και μένει ανοικτή σε πολλές εκδοχές και ερμηνείες. Θα ήταν λοιπόν εξ αρχής καλό να παραδεχτούμε ότι η ιστορική αφήγηση μένει ανοιχτή σε πολλές παρερμηνείες και παρεξηγήσεις.

Αυτό πάλι δεν πρέπει να μας οδηγήσει στη λανθασμένη εντύπωση ότι είναι αδύνατο να συνάγουμε ένα γενικό και ασφαλές εν πολλοίς συμπέρασμα για το ιστορικό παρελθόν. Η ιστορική διήγηση κατά μια έννοια είναι και η προσπάθεια καταγραφής και κατανόησης της ανθρώπινης φύσης. Πρόσφατα κυκλοφόρησε ένας εντυπωσιακός σε όγκο τόμος, στον οποίο περιέχεται μια εκδοχή της Ιστορίας του Κόσμου, αρχής γενομένης από την εποχή του λίθου. Αντί άλλου προλόγου ο συγγραφέας του τό μου, Κρις Χάρ μαν, παραθέτει το γνωστό ποίημα του Μπέρτολντ Μπρεχτ «Ερωτήσεις ενός εργάτη που διαβάζει».

Ποιος έχτισε την Θήβα την Εφτάπυλη; Στα βιβλία δεν βρίσκεις παρά των βασιλιάδων τα ονόματα.

Οι βασιλιάδες κουβάλησαν τ’ αγκωνάρια; Γίνεται προφανές ότι όλο το πνεύμα της ιστορικής διήγησης επικεντρώνεται σε αυτούς που «κουβαλούσαν τ’ αγκωνάρια». Έτσι, τη θέση της κινητήριας δύναμηςτης Ιστορίας, στην οποία η προσωπική πρωτοβουλία, το απρόβλεπτο, η χαρισματική προσωπικότητα, παίζουν σπουδαίο ρόλο, παίρνουν εδώ οι παραγωγικές σχέσεις. Όλα είναι συνάρτηση και αποτέλεσμα των παραγωγικών σχέσεων, πράγμα που βρίσκεται στον αντίποδα των αντιλή ψεων περί των επιτευγμάτων του δυτικού πολιτισμού, και γενικότερα του εμπεδωμένου τρόπου ανάγνωσηςτης Ιστορίας.

Ξενοφών Μπρουντζάκης

ΠΕΜΠΤΗ 02.05.2024 23:27
Exit mobile version