ΠΕΜΠΤΗ 31.07.2025 07:57
MENU CLOSE

Κυριακή Μάλαμα: Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής οδηγεί σε μαζικά κενά στα πανεπιστήμια  

28.07.2025 15:18

Τη σοβαρή κρίση που προκαλεί η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) στο ελληνικό πανεπιστήμιο θέτει με ερώτησή της προς την Υπουργό Παιδείας, η βουλευτής Χαλκιδικής του Κινήματος Δημοκρατίας, Κυριακή Μάλαμα. 

Σύμφωνα με την ερώτηση, η πολιτική της κυβέρνησης δεν συνιστά εκπαιδευτική αναβάθμιση αλλά μεθοδικό αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών και μαθητριών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με εργαλείο ένα άκαμπτο, αντιπαιδαγωγικό και κοινωνικά άδικο σύστημα αξιολόγησης, που αγνοεί τις ανισότητες και την πολυπλοκότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα από τις φετινές εισαγωγές:

 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ):

  • Τμήμα Μαθηματικών: 41% πληρότητα (141/344 θέσεις)
  • Τμήμα Φυσικής: 37% πληρότητα (118/319 θέσεις)
  • Νομική Σχολή: 125 κενές θέσεις
  • Ιστορία & Αρχαιολογία: 88 εισακτέοι σε 157 θέσεις

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ):

  • Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών: 63 κενές θέσεις
  • Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής: ακάλυπτες θέσεις, παρά τη σημασία του αντικειμένου

 Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων:

  • 1.030 κενές θέσεις σε σύνολο 4.415
  • Πληρότητες κάτω του 50% σε Μαθηματικό, Φυσικό, Πληροφορική, Λογιστική
  • Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών:
  • Τμήμα Φυτικής Παραγωγής: δεκάδες κενές θέσεις σε περίοδο αγροτικής κρίσης

Στρατιωτικές Σχολές και Εμπορικό Ναυτικό:

  • 473 και 361 κενές θέσεις αντίστοιχα, παρά την παραδοσιακή ζήτηση

Η ΕΒΕ ως μέσο αποκλεισμού και ιδιωτικοποίησης

Η Κυριακή Μάλαμα καταγγέλλει ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί την ΕΒΕ όχι για να αναβαθμίσει την ποιότητα σπουδών, αλλά για να μειώσει τεχνητά τον αριθμό εισακτέων, να συρρικνώσει τα πανεπιστήμια της περιφέρειας και να ωθήσει χιλιάδες νέους προς τα ιδιωτικά κολλέγια ή στην εργασιακή ανασφάλεια.

Όπως επισημαίνει, η βαθμολογία σε έναν γραπτό διαγωνισμό δεν αποτελεί αντικειμενικό δείκτη γνώσεων  και ιδιαίτερα πλήττει μαθητές από τα πιο ευάλωτα κοινωνικά στρώματα, που βλέπουν τους κόπους τους να ακυρώνονται λόγω ενός αδιάλλακτου και κοινωνικά τυφλού συστήματος.

Τα κρίσιμα ερωτήματα προς την Υπουργό Παιδείας:

  1. Πώς εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και την περιφερειακή ανάπτυξη οι (με βάση δημοσιεύματα) έως και 22.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ;
  2. Τι μέτρα θα ληφθούν για την ενίσχυση των τμημάτων που οδηγούνται σε συρρίκνωση ή κατάργηση;
  3. Με ποια επιστημονικά, κοινωνικά ή παιδαγωγικά κριτήρια διατηρείται η ΕΒΕ, όταν αποδεδειγμένα αποκλείει χιλιάδες υποψήφιους;
  4. Θα προχωρήσει η κυβέρνηση σε κατάργηση ή αναστολή της ΕΒΕ, ώστε να ανοίξει ξανά η πρόσβαση στη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση;
  5. Θα κατατεθεί αναλυτικός πίνακας με τα φετινά κενά ανά τμήμα και ΑΕΙ, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια και δημόσια λογοδοσία;

Διαβάστε επίσης:

Αντώνης Σαμαράς: Δεύτερες σκέψεις για τη δημιουργία κόμματος – Τα καχεκτικά γκάλοπ και οι απειλές Καμμένου

Τσιάρας για έρευνες στον ΟΠΕΚΕΠΕ: Ζητήσαμε ελέγχους και οι ελεγχόμενοι εξαφανίζονται την επόμενη μέρα

«Στροφή» για το SAFE – Μητσοτάκης: Διεκδικούμε 1,2 δισ. ευρώ για την άμυνα

ΠΕΜΠΤΗ 31.07.2025 07:56
Exit mobile version