search
ΤΕΤΑΡΤΗ 08.05.2024 20:05
MENU CLOSE

Η αναδόμηση της παιδείας

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 1883
17-09-2015
19.09.2015 03:00
paideia-2.jpg

Του Χρήστου Πιλάλη, μέλους της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ

Oι σημαντικές αλλαγές που πέτυχε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην παιδεία κατά την εξάμηνη θητεία της

 

Η πολιτική ηγεσία τoυ ΣΥΡΙΖΑ στο υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατά την εξάμηνη θητεία της, προσπάθησε και πέτυχε σε έναν σημαντικό βαθμό να άρει τα εμπόδια που είχαν ορθώσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις και που στηρίζονταν σε ένα καλά εδραιωμένο πλέγμα νόμων, διατάξεων και παγιωμένων λειτουργιών.
 
Του Χρήστου Πιλάλη, μέλους της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ
 
Ήταν ένα πλέγμα που παρεμπόδιζε συστηματικά σχεδόν όλες τις προσπάθειες που οι υπουργοί έκαναν για την εκλογίκευση της διοίκησης και την αφιέρωσή τους στο εξαιρετικά σημαντικό έργο της αναδόμησης της δημόσιας και δωρεάν παιδείας.
 
Η άρση των εμποδίων έγινε προσπάθεια να επιτευχθεί με νομοθετικές πρωτοβουλίες (τρία νομοσχέδια, εκ των οποίων τα δύο είναι ήδη νόμοι του κράτους, ενώ το τρίτο βρίσκεται στα πρόθυρα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής), με υπουργικές αποφάσεις, με πληθώρα διοικητικών πράξεων, με πολλές συναντήσεις και συνεργασίες και σε πολλά επίπεδα, με επιτόπου επισκέψεις και την υποδοχή πλήθους δραστηριοτήτων στο εσωτερικό του υπουργείου. Το επόμενο στάδιο, που θα συνεχιστεί μετά τις 21 Σεπτέμβρη, θα είναι οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις μακράς πνοής. 
 
Ειδικότερα στο ευρύ πεδίο της παιδείας, ο σκοπός του ΣΥΡΙΖΑ είναι να υλοποιήσει μια μεγάλη δημοκρατική ριζοσπαστική μεταρρύθμιση σε όλες της τις βαθμίδες, από την προσχολική αγωγή μέχρι και τις μεταπτυχιακές σπουδές. Η μεταρρύθμιση θα συνίσταται στις αναγκαίες μεγάλες τομές που θα συγκροτούν τον αντίποδα του στρατηγικού ορίζοντα του νεοφιλελευθερισμού. 
 
Τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ
 
Ο ΣΥΡΙΖΑ αγωνίζεται για ένα σύστημα δημόσιας, δωρεάν, δημοκρατικής και αναβαθμισμένης παιδείας, γι’ αυτό αυτό ανέλαβε μια σειρά από πρωτοβουλίες: Στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση κατήργησε τόσο την Τράπεζα Θεμάτων όσο και τις πανελλαδικές εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου. Καταργήθηκε ο υπολογισμός της βαθμολογίας όλων των τάξεων του Λυκείου στο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Μειώθηκε έτσι αισθητά το εξεταστικό φορτίο των μαθητών, ανακουφίστηκαν οικονομικά οι οικογένειές τους και αποσυνδέθηκαν οι εξετάσεις εισαγωγής σε ΑΕΙ από τις εξετάσεις για την απόκτηση απολυτηρίου Λυκείου. Παράλληλα άλλαξε το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων με μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων, με δυνατότητα επικοινωνίας των επιστημονικών πεδίων μεταξύ τους και με διεύρυνση των επιλογών των υποψηφίων για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Καταργήθηκε η αντιεπιστημονική ενοποίηση πρότυπων και πειραματικών σχολείων και αποδόθηκε στο καθένα ο διακριτός του ρόλος. Στα πειραματικά καταργήθηκαν οι εξετάσεις εισαγωγής, οπότε διασφαλίζεται με κλήρωση το τυχαίο δείγμα μαθητών που είναι απαραίτητο προκειμένου να επιτελέσουν τον ρόλο τους: να εφαρμόζουν πιλοτικά προγράμματα, από τα πορίσματα των οποίων να μπορεί να επωφεληθεί συνολικά ο μαθητικός πληθυσμός της χώρας. Από τα πρώτα μέτρα ήταν και αυτά για την εμπέδωση κλίματος δημοκρατίας στα σχολεία. Διατηρήθηκαν τα αντικειμενικά κριτήρια, αλλά αντικαταστάθηκε η αδιαφανής «συνέντευξη» στη διαδικασία εκλογής διευθυντών σχολικών μονάδων, με την ψήφο του Συλλόγου Διδασκόντων. Καταργήθηκε η αυτοδίκαιη αργία των εκπαιδευτικών και η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για διώξεις μαθητών σε περιπτώσεις καταλήψεων, ενώ πάγωσε το νομοθετικό πλαίσιο της τιμωρητικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. 
 
Επανασυστάθηκαν οι τομείς και ειδικότητες στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση που είχαν καταργηθεί το 2013 (πλήττονταν 20.000 μαθητές κάθε σχολική χρονιά) και όλοι οι εκπαιδευτικοί που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα επαναπροσλήφθηκαν στα ΕΠΑΛ. Δρομολογήθηκαν τομές στο ζήτημα των μετεγγραφών των φοιτητών. Επίσης ρυθμίστηκαν θέματα σπουδών με κατάργηση του μέτρου της διαγραφής των φοιτητών και αντιμετωπίστηκαν παθογένειες στον τομέα των συγγραμμάτων και ετοιμάστηκε σχέδιο μείωσης του κόστους τους.
 
Μετά τις 20 Σεπτέμβρη
 
Με την εμπειρία και γνώση που απέκτησε και μέσα από τον αναγκαίο διάλογο με το σύνολο των εμπλεκομένων φορέων, ο ΣΥΡΙΖΑ θα συνεχίσει τη δημοκρατική μεταρρύθμιση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης με στόχο την ισότητα σε ό,τι αφορά την πρόσβαση στην παιδεία, την ελευθερία στην έκφραση, στη σκέψη, στην έρευνα. 
 
Για τον σκοπό αυτόν προγραμματίζουμε μια σειρά από τομές, με πρώτη άμεση δέσμευση την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου. Οι τομές αυτές περιλαμβάνουν μεταξύ πολλών άλλων:
 
Προσχολική Αγωγή – Πρωτοβάθμια – Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
  • Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της προσχολικής αγωγής και αναβάθμιση του Λυκείου ως αυτόνομης εκπαιδευτικής βαθμίδας.
  • Συνολική αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος, δημιουργία νέων προγραμμάτων και βιβλίων.
  • Μείωση του χρόνου των εξετάσεων στο Γυμνάσιο προς όφελος του διδακτικού χρόνου.
  • Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας σε δύο ξένες γλώσσες και κρατικό πιστοποιητικό πληροφορικής.
  • Πιλοτική θεσμοθέτηση μιας κατεύθυνσης στο Λύκειο σχετικής με τις τέχνες και πιλοτική θεσμοθέτηση αθλητικών σχολείων. 
  • Σταδιακή εφαρμογή της δυνατότητας για ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
  • Επαναφορά και αναβάθμιση της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, εφαρμογή προγραμμάτων παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες.
  • Ένα τουλάχιστον ειδικό σχολείο ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης και εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα σε Τμήματα Ένταξης σε κάθε σχολείο.
  • Διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και επαναφορά της εποπτείας των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο υπουργείο Παιδείας.
  • Θεσμοθέτηση νέου συστήματος μονίμων διορισμών στο πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας, το οποίο βρίσκεται ήδη κατατεθειμένο στη Βουλή και περιλαμβάνει την κατάργηση των νόμων για την τιμωρητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και θεσμοθετεί νέο εναλλακτικό τρόπο αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου.
 
Τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση 
  • Θεσμοθέτηση της μεταλυκειακής τεχνικής – επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και κατάργηση των ΣΕΚ με ένταξη των προγραμμάτων τους στις δομές των ΙΕΚ. Ενίσχυση της λειτουργίας των ΕΠΑΛ.
  • Δημιουργία ενός δημόσιου ενιαίου συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης και ενίσχυση του θεσμού των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης.
 
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση 
  • Στο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρύματος στα ΑΕΙ, η δημοκρατική λειτουργία των συλλογικών οργάνων με συμμετοχή όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας, η αποκατάσταση των Τμημάτων και των Τομέων ως κυττάρων της ακαδημαϊκής ζωής. 
  • Συγκρότηση ενός Ενιαίου Χώρου Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας και νέος Νόμος Πλαίσιο. 
  • Άμεση αξιοποίηση των νέων επιστημόνων στην εκπαιδευτική και ερευνητική δραστηριότητα των ΑΕΙ. 
  • Αναδιαμόρφωση των πανεπιστημιακών σπουδών, άρση του εξετασιοκεντρικού προσανατολισμού. 
  • Μείωση του κόστους στο σύστημα διανομής συγγραμμάτων και ανασυγκρότηση της φοιτητικής μέριμνας.
google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 08.05.2024 20:04