Γενικά, τα θέματα της ψυχής δεν ευνοούν την σύμπνοια απόψεων, έτσι έχουμε ερμηνείες και παρερ-μηνείεςτης φιλοσοφίαςτού ιδιαίτερα δημοφιλούς Επίκουρου. Βασικό ζητούμενο της ηθικής σκέψης στην κυρίαρχη ελληνική φιλοσοφική παράδοση, όπως αυτή εμφανίζεται στον Σωκράτη, είναι η ευτυχία και η απόκτησή της. Στον παρόντα τόμο, στον Πρόλογο επιχειρείται μια σοβαρή προσπάθεια ερ-μηνείαςτης επικούρειας φιλοσοφίας. Ακολουθούν τα κείμενα του Επίκουρου, τα οποία συμπληρώνονται βοηθητικά από δευτερογενείς πηγές που παραθέτει – προσεκτικά και σχολαστικά επιλεγμένες – ο Γιώργος Ζωγραφίδης.
Γενικά, τα θέματα της ψυχής δεν ευνοούν την σύμπνοια απόψεων, έτσι έχουμε ερμηνείες και παρερ-μηνείεςτης φιλοσοφίαςτού ιδιαίτερα δημοφιλούς Επίκουρου. Βασικό ζητούμενο της ηθικής σκέψης στην κυρίαρχη ελληνική φιλοσοφική παράδοση, όπως αυτή εμφανίζεται στον Σωκράτη, είναι η ευτυχία και η απόκτησή της. Στον παρόντα τόμο, στον Πρόλογο επιχειρείται μια σοβαρή προσπάθεια ερ-μηνείαςτης επικούρειας φιλοσοφίας. Ακολουθούν τα κείμενα του Επίκουρου, τα οποία συμπληρώνονται βοηθητικά από δευτερογενείς πηγές που παραθέτει – προσεκτικά και σχολαστικά επιλεγμένες – ο Γιώργος Ζωγραφίδης. Τέλος, παρατίθεται επιμελώς σχολιασμένος ο βίοςτου Επικούρου όπως έχει διασωθεί από τον Διογένη Λαέρτιο, όπως και αποσπάσματα επιστολών, μαζί με τα χαμένα έργα του Επίκουρου. Όλα αυτά συνθέτουν μια όσο το δυνατόν περισσότερο διαφωτιστική εικόνα για την Ηθική του φιλοσόφου όσο και για το συνολικό του έργο. Ένα έργο που δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο, καθώς η θεωρία του προσέδιδε έναν ηθικολογικό χαρακτήρα στη φιλοσοφία. Βασικός στόχοςτηςθεωρίαςτου υπήρξε η αναζήτηση των αιτιών της ανθρώπινης δυστυχίας, η οποία γιατρεύεται με την εξάλειψη του πόνου και του φόβου. Ο Επίκουρος δεν έχει στόχο να κατασκευάσει ένα άλλο σύστημα ηθικής που να αντιμάχεται τον Αριστοτέλη ή τον Πλάτωνα. Ερευνά απλώς εκείνη τη φυσική κλίση του ανθρώπου που, πέρα από τον πολιτισμό του και τις διαμορφωμένες κοινωνικές του αντιλή ψεις, σχετίζεται με την αποφυγή του πόνου και τη ροπή σε ό,τι τον ευχαριστεί.
Ξενοφών Μπρουντζάκης xenofonb@gmail.com