ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 03.05.2024 12:40
MENU CLOSE

Κουλτούρα και αναρχία

11.11.2011 08:53

Εξαιρετικά ενδιαφέρον ανάγνωσμα, γραμμένο από έναν κορυφαίο Άγγλο διανοούμενο του 19ου αιώνα, εξέχοντα ποιητή, οξυδερκή κριτικό και καθηγητή της ποίησης στην Οξφόρδη. Ξεκινώντας από την κοινωνική διαστρω­μάτωση της Βικτωριανής εποχής, μιας εποχής ιδιαίτερα σημαντικής για την κατανόηση του σημερινού κόσμου, ο συγγραφέας καταπιάνεται μέσα από μια πολυεπίπεδη αφήγηση με το θρησκευτικό, πολιτικοοικονομικό και πο­λιτιστικό περιβάλλον της χώρας του, όπως αυτό εκφρά­ζεται μέσα από τρεις κοινωνικές τάξεις, όπως τις διαχωρίζει ο Arnold.

Εξαιρετικά ενδιαφέρον ανάγνωσμα, γραμμένο από έναν κορυφαίο Άγγλο διανοούμενο του 19ου αιώνα, εξέχοντα ποιητή, οξυδερκή κριτικό και καθηγητή της ποίησης στην Οξφόρδη. Ξεκινώντας από την κοινωνική διαστρω­μάτωση της Βικτωριανής εποχής, μιας εποχής ιδιαίτερα σημαντικής για την κατανόηση του σημερινού κόσμου, ο συγγραφέας καταπιάνεται μέσα από μια πολυεπίπεδη αφήγηση με το θρησκευτικό, πολιτικοοικονομικό και πο­λιτιστικό περιβάλλον της χώρας του, όπως αυτό εκφρά­ζεται μέσα από τρεις κοινωνικές τάξεις, όπως τις διαχωρίζει ο Arnold. Την πρώτη την αποτελούν οι Αριστοκράτες – «βαρβάρους» τους χαρακτηρίζει ο συγγραφέας-, οι οποίοι κρατούν την εξουσία και κατέχουν την έγγειο ιδιοκτησία. Η δεύτερη τάξη αποτελείται από τους Φιλελευθέρους- «Φιλισταίους» τους ονομάζει, οι οποίοι αποδέχονται ως μοναδική αξία της ζωήςτο κέρδος επι­διώκοντας μερίδιο από την εξουσία. Τέλος, το Πλήθος, δηλαδή ο εργαζόμενος λαός, απαρτίζει την τελευταία τάξη και αγωνίζεται για μια θέση στο Κοινοβούλιο και για ένα μερίδιο από τα κέρδη των Φιλελευθέρων. Ενδια­φέρον επίσης έχει για τη σωστή ανάγνωση του βιβλίου η ερμηνεία που δίνεται στην Αναρχία, η οποία κατά τον συγγραφέα σημαίνει την κατάλυση κάθε ρυθμιστικού γενικού κανόνα που έχει σαν στόχο να επιβάλει το εγώ ως συλλογικό πρόταγμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ακραίας αυτής εκδοχής αποτελεί στις μέρες μας η αμερικανική κοινωνία και η ιδεολογία της. Κορυφαία στιγμή του αναγνώσματος, η πολιτισμική αντιπαράθεση (όχι φυλετική) του εβραϊκού θρησκευτικού – ενοχικού πολιτισμού με τον ελληνικό, όπως αυτός εκφράζεται μέσα από την ωραιότητα και την αυταξία του φυσικού κόσμου. Το τελικό ιδεώδες του συγγραφέα αποτελεί η αταξική κοινωνία λαμπρυνόμενη από το ελληνικό φως!

Ξενοφών Μπρουντζάκης xenofonb@gmail.com

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 03.05.2024 12:35
Exit mobile version