search
ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 17:16
MENU CLOSE

Συντριβή Phantom στην Ανδραβίδα: Τα πιθανά σενάρια της τραγωδίας – Ολονύχτια έρευνα για τον κυβερνήτη, νεκρός ο υποσμηναγός

30.01.2023 19:16
phantom-andravida-1-new

Κορυφώνεται η αγωνία για τον κυβερνήτη του Phantom F-4 που κατέπεσε στα ανοιχτά της Ανδραβίδας σήμερα το πρωί, με τις έρευνες να συνεχίζονται όλη τη νύχτα, προκειμένου να εντοπισθεί ο κυβερνήτης του μοιραίου μαχητικού.

Όπως ανακοινώθηκε λίγο πριν από τις 16:00, εντοπίστηκε νεκρός ο συγκυβερνήτης, υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας, 29 ετών, με τις έρευνες για τον κυβερνήτη, σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη, 31 ετών, να συνεχίζονται.

Στην περιοχή επιχειρούν ένα αεροσκάφος C-130, ένα ελικόπτερο Super Puma, ένα ελικόπτερο S-70 (τα ελικόπτερα θα εναλλάσσονται κατά τη διάρκεια της νύχτας) και πλωτά μέσα του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Όπως ανέφερε νωρίτερα το ΓΕΑ:

«Τη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023 και ώρα 10:30, διθέσιο αεροσκάφος F-4 Phantom II της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας, με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του συγκυβερνήτη, Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών. Συνεχίζονται οι έρευνες για τον κυβερνήτη, Σμηναγό (Ι) Ευστάθιο Τσιτλακίδη, 31 ετών».

Παράλληλα, το φως της δημοσιότητας είδαν εικόνες από τα πρώτα συντρίμμια που εντοπίστηκαν στον Κυπαρισσιακό Κόλπο.

credit: protinews.com.gr
credit: protinews.com.gr
credit: protinews.com.gr
credit: protinews.com.gr

Υπενθυμίζεται ότι το F-4 ανήκε στην 338 Μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης και εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση.

Το αεροσκάφος απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 10:15 π.μ. και ένα τέταρτο αργότερα υπήρξε τεχνική βλάβη και οι δυο πιλότοι δεν πρόλαβαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα αυτόματης εκτίναξης.

Στις έρευνες μετέχουν 2 Ε/Π ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας 1 Ε/Π S-70 του Πολεμικού Ναυτικού και πλωτά του Λιμενικού. Σε μέγιστη ετοιμότητα βρίσκεται και ένα αεροσκάφος C-130.

Μαρτυρία πιλότου ότι δεν έγινε χρήση του συστήματος εκτίναξης

Όπως ανέφερε ο Νο 2 του σχηματισμού της εκπαιδευτικής πτήσης, στην οποία μετείχε το F-4 και ο οποίος ενημέρωσε και για την πτώση, δεν έγινε χρήση του συστήματος αυτόματης εκτίναξης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Οι αρχές γνωρίζουν που ήταν το τελευταίο στίγμα του αεροσκάφους και εκεί εστιάζουν τις εντατικές έρευνες από αέρος και θαλάσσης και όπως λένε θα τηρηθεί απόλυτα το πρωτόκολλο έρευνας-διάσωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σημείο στο οποίο κατέπεσε το αεροσκάφος από την 338 Μοίρα Δίωξης Βομβαρδισμού που εδρεύει στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας, έχει βάθος 1.000 μέτρα.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της ΕΡΤ, η εκπαιδευτική πτήση θεωρείται πτήση-ρουτίνας για τους έμπειρους ιπταμένους.

Τεχνική βλάβη ή απρόοπτο γεγονός

Για τα πιθανά αίτια του ατυχήματος μιλησε στην ΕΡΤ ο αμυντικός αναλυτής, Κώστας Ιατρίδης, ο οποίος είχε επιβιώσει από παρόμοια συντριβή.

«Όταν πετάς με μεγάλες ταχύτητες και κάνεις στροφές, ελιγμούς και με πολλά G ανά πάσα στιγμή υπάρχει το ενδεχόμενο να γίνει το ατύχημα. Μπορεί να υπάρχει και άλλο πρόβλημα, όπως μια βλάβη στα πηδάλια», πρόσθεσε ο κ. Ιατρίδης, επισημαίνοντας ότι αυτό μένει να διευκρινιστεί.

«Γινόντουσαν ασκήσεις σε χαμηλό ύψος. Ήταν και άλλο αεροσκάφος και ενημερώνει. Και το σύστημα αεράμυνας», δήλωσε ο αμυντικός αναλυτής.

Ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, κ. Παντελής Φραγκούλης διευκρίνισε ότι «τα αεροσκάφη αυτά, (στο οποίο επέβαιναν οι δύο άνδρες) μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό, τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος».

Σημειώνεται ότι ο τύπος του συγκεκριμένου αεροσκάφους είχε έρθει πρώτη φορά στη χώρα, κατόπιν παραγγελίας, το 1972 και μία δεύτερη παραλαβή πραγματοποιήθηκε το 1977. Δεν έχει διευκρινιστεί η ημερομηνία παραλαβής του επίμαχου αεροσκάφους.

Ο κ. Φραγκούλης τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο, πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μην γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».

Ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης συμφώνησε με τα λεγόμενα του εμπειρογνώμονα, τονίζοντας: «Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια. Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας».

Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά

«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά», υπογράμμισε ο κ. Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια της σημερινής τραγωδίας και πρόσθεσε: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».

Διευκρίνισε το εξής: «Όλα τα μαχητικά έχουν καθίσματα και φυλασσόμενα γιατί είναι αδύνατον ο χειριστής να βγει με άλλο τρόπο από το αεροσκάφος με τη μεγάλη ταχύτητα που πετάει. Αλλά η εκτίναξη και η χρήση των καθισμάτων αυτών δεν διασφαλίζει και τη διαφυγή. Δηλαδή έχουμε πολλές περιπτώσεις όπου το μικρό ύψος, η στάση του αεροπλάνου στην εκτίναξη, η σχετική θέση με το έδαφος έχει σαν αποτέλεσμα την αποτυχία αυτής της διαδικασίας».

«Υπάρχει περίπτωση να εκτινάχθηκαν τελευταία στιγμή», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων, ο αεροναυπηγός. «Η εκτίναξη σε τέτοια ύψη (30 μέτρων) θεωρητικά στέλνει τα καθίσματα σε ύψος ασφαλές για να ανοίξουν τα αλεξίπτωτα, αλλά δυστυχώς έχουμε δει πάρα πολλές φορές περιστατικά, όπου η εγκατάλειψη δεν είναι επιτυχής και αν οι πληροφορίες είναι σωστές – ότι έχουμε αλεξίπτωτο στο νερό και νεκρό τον χειριστή οπλικών συστημάτων του αεροσκάφους, δηλαδή τον συγκυβερνήτη – φοβάμαι ότι ίσως έχουμε ένα τέτοιο περιστατικό».

Ένα άλλο πιθανό σενάριο αποτελεί το λάθος χειριστή του αεροσκάφους, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη. «Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση».

Κλείνοντας, ο κ. Φραγκούλης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει μαύρο κουτί σε αυτά τα αεροσκάφη και συμπλήρωσε ότι «από τα συντρίμμια πολλές φορές βρίσκουμε ένα μέρος της αιτίας. Είναι πολύ δύσκολο να διερευνήσουμε τις περιπτώσεις αυτές γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πάρα πολλούς παράγοντες, ακόμα και αν ανασύρουμε το αεροσκάφος, το οποίο είναι σε 1.000 μέτρα βάθος σε εκείνο το σημείο που έχει πέσει».

Συγκλονισμένος για την τραγωδία δηλώνει ο Μητσοτάκης

Από τη μακρινή Ιαπωνία, όπου πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, έκανε μια ανάρτηση στο Facebook δηλώνοντας τη θλίψη του για το τραγικό δυστύχημα της πολεμικής αεροπορίας και την απώλεια του συγκυβερνήτη του F-4 Phantom που κατέπεσε.

Χαρακτηριστικά, ο κ. Μητσοτάκης έγραψε:

«Συγκλονισμένος πληροφορήθηκα τη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους και την απώλεια του συγκυβερνήτη, Υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη.

Πρόκειται για ένα τραγικό δυστύχημα την ώρα του καθήκοντος, υπό εξαιρετικά απαιτητικές συνθήκες εκπαίδευσης. Που βυθίζει στο πένθος την Πολεμική Αεροπορία, και υπενθυμίζει σε όλους μας πόσο σκληρή και επικίνδυνη είναι η μάχη που δίνουν καθημερινά οι πιλότοι μας, για την προάσπιση των αιθέρων της πατρίδας μας. Τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του ιπταμένου Υποσμηναγού. Η Πατρίδα δεν θα τον ξεχάσει» κατέληξε στο μήνυμά του ο πρωθυπουργός.

Τριήμερο στρατιωτικό πένθος 

Με εντολή του υπουργού Εθνικής Αμύνης Νίκου Παναγιωτόπουλου κηρύσσεται τριήμερο στρατιωτικό πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, από σήμερα έως τις 2 Φεβρουαρίου 2023, μετά το τραγικό γεγονός που συνέβη το πρωί, με συνέπεια να χάσει τη ζωή του o Υποσμηναγός (Ι) Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας.

Σχετικώς με τη συντριβή του μαχητικού αεροσκάφους F-4Ε Phantom II, ο υπουργός Εθνικής Αμύνης δήλωσε:

«Ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, εκφράζουμε τη θλίψη και την οδύνη μας για την απώλεια του συγκυβερνήτη μετά τη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητος στην Ανδραβίδα. H σκέψη μας είναι με την οικογένεια του ιπταμένου Υποσμηναγού, στην οποία εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας και τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας».

Διαβάστε επίσης:

Καιρός – Καλλιάνος για Αττική: Πρόβλεψη για χιόνια στις… βάρκες της Πεντέλης – Ποιες περιοχές θα «ντυθούν» στα λευκά

Χανιά: Πατέρας και γιος οι καταζητούμενοι για τη δολοφονία του 53χρονου

Δίκη για το Μάτι: Tο γαμήλιο ταξίδι που έγινε εφιάλτης – «Έπεσε μέσα στη φωτιά – Η τελευταία του λέξη ήταν “γιατί;”»

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 17:16