search
ΤΡΙΤΗ 14.05.2024 02:50
MENU CLOSE

TOPO: Το περιοδικό που έχει κερδίσει τους εφήβους – «Λέει» τις ειδήσεις με σχέδια και «φυσαλίδες»

16.11.2023 10:34
topo_magazine_new

Παρά τις προσπάθειες των ΜΜΕ να προσεγγίσουν νεανικά κοινά η πρόκληση με την οποία τα έχουν βρει «σκούρα» είναι τα παιδιά, οι έφηβοι. Δεν ευθύνονται για αυτό οι νέοι, οι οποίοι αποστρέφονται τις ειδήσεις.

Πέρα ορισμένα παραδείγματα, μετρημένα στα δάχτυλα ενός χεριού, μεταξύ των οποίων το «Newsround» του BBC ή η ειδική έκδοση Teen Vogue της Vogue, δεν υπάρχουν πολλά ειδησεογραφικά προϊόντα που να απευθύνονται σε παιδιά και εφήβους, ώστε να αναπτυχθούν συνθήκες μιντιακού εγγραμματισμού, κουλτούρα και συνήθεια.

Την έλλειψη ενημερωτικής κάλυψης των νέων διαπίστωσε το εικονογραφημένο ειδησεογραφικό περιοδικό TOPO, τα γραφεία του οποίου βρίσκονται στο Παρίσι, και αξιοποίησε την ευκαιρία.

Πρόκειται για μια πλούσια, σε ύλη, φροντισμένη έκδοση, η οποία αναπτύσσεται διαρκώς και η έντυπη διμηνιαία έκδοση της κυκλοφορεί σε Γαλλία, Βέλγιο και Ελβετία. «Μετρά» ήδη 5.000 συνδρομές και διανέμεται σε πάνω από 5.000 τεύχη.

Η στρατηγική του TOPO είναι απλή: αφηγείται τις ειδήσεις μέσα από κόμικς. Το περιοδικό δημοσιεύει ειδησεογραφικά άρθρα αποκλειστικά σε μορφή εικονογραφημένων αφηγήσεων (γκράφικ νόβελ). Συστήνεται ως ενημερωτικός οργανισμός «για όσους είναι κάτω των 20 ετών (και άλλους)», αλλά ο βασικός του στόχος είναι οι 13-15χρονοι, παρατηρεί το ινστιτούτο Ρόιτερς για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του πανεπιστημίου Κέμπριτζ, το οποίο εντόπισε και ανέδειξε την προσπάθεια των Γάλλων δημοσιογράφων.

«Ο κόσμος τείνει να πιστεύει ότι τα παιδιά και οι έφηβοι δεν ενδιαφέρονται για τις ειδήσεις, αλλά υπάρχουν πολλοί τρόποι για να παρακινηθούν οι νέοι και να παρακολουθούν την επικαιρότητα», θεωρεί η Λοράνς Φρεντέ, εκ των διευθυντών του περιοδικού από συστάσεως του.

«Η χρήση των κόμικς μας δίνει το χρόνο και το χώρο να παρέχουμε το πλαίσιο που χρειάζονται οι νέοι για κάθε ιστορία», λέει ο Φρεντέ. «Επιπλέον, μπορούμε συχνά να μεταφέρουμε αυτές τις πληροφορίες με παιγνιώδη ή ενδιαφέροντα τρόπο».

Κάθε έκδοση αποτελείται από 144 σελίδες με έγχρωμα άρθρα σε κόμικς, που καλύπτουν τα πάντα, από τη διεθνή πολιτική μέχρι την επιστήμη και την ποπ κουλτούρα – καθώς και τακτικά αφιερώματα σε θέματα που αφορούν ειδικά τους ανήλικους, όπως η εφηβεία.

Κάθε άρθρο είναι το αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ ενός δημοσιογράφου έντυπου Τύπου και ενός σκιτσογράφου τους οποίους επιλέγουν προσεκτικά , από μια δεξαμενή ελεύθερων επαγγελματιών, η Φρεντέ και ο- εκ των επικεφαλής- συγγραφέας γκραφικ νόβελ Τομάς Καντέν και τους  αναθέτουν θέματα.

Ο ύφος είναι επίσης το κλειδί. «Δεν θέλω να κάνουμε θετικές ειδήσεις», λέει η Φρεντέ, η οποία δεν είναι από εκείνους οι οποίοι «χρυσώνουν το χάπι» στα παιδιά. «Έχουμε, όμως, πραγματική ευθύνη απέναντι στους νεαρούς αναγνώστες μας ώστε να μην τους προκαλούμε κατάθλιψη».

Σε αυτό το σημείο η μορφή κόμικς του TOPO προσφέρει ένα πραγματικό πλεονέκτημα, σύμφωνα με ειδικούς. Βασιζόμενο σε σχέδια και φυσαλίδες ομιλίας αντί για φωτογραφίες και κείμενο, το περιοδικό μπορεί να συζητήσει δύσκολα θέματα με οπτικούς και ελκυστικούς τρόπους, χωρίς να γίνεται βαρετό, τρομακτικό ή να έχει σοκαριστικό για τους ανήλικους περιεχόμενο.

Προσφάτως το TOPO ασχολήθηκε με τη λογοκρισία των δημοσιογράφων από τον Πούτιν στη Ρωσία, με το πώς οι μάρκες ρούχων χρησιμοποιούν τα λογότυπα για να προσελκύσουν νέους καταναλωτές, με την κλιματική κρίση η οποία απειλεί την επιβίωση των μικρών νησιωτικών κρατών αλλά και με το γιατί οι έφηβοι τείνουν να έχουν άσχημη οσμή σώματος.

Μεταξύ των δύσκολων και ευαίσθητων ρεπορτάζ του TOPO και εκείνο με θέμα το φλερτ των νέων στη Σαουδική Αραβία, παρά τους κοινωνικούς περιορισμούς. «Ορισμένες από τις μαρτυρίες ήταν πολύ στενάχωρες», σημειώνει η Φρεντέ, «αλλά χάρη στο εικονογραφημένη αφήγηση μπορέσαμε να επικοινωνήσουμε τις ιστορίες των νέων με πιο ανάλαφρο τρόπο, ακόμα και με λίγο χιούμορ, παραμένοντας όμως συνεπείς σε όσα μας είπαν εκείνοι που μίλησαν, μεταφέροντας τις δηλώσεις τους αυτολεξεί».

Διαβάστε επίσης:

Μη χάσετε το «Ποντίκι» που κυκλοφορεί την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου

Πρωτιά τηλεθέασης για τον ΑΝΤ1 την Τρίτη

ΕΡΤ: Η ΕΡΤ3 θα ενισχυθεί με το μισθωμένο πρόγραμμα της ΕΡΤ2- Μικρό περιθώριο για νέες εσωτερικές παραγωγές

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 14.05.2024 01:34