search
ΠΕΜΠΤΗ 23.05.2024 16:34
MENU CLOSE

Κώστας Σκρέκας στο topontiki.gr: «Έρχονται νέα πρόστιμα για μεγάλες εταιρείες που αισχροκερδούν, μεγαλώνει η λίστα των προϊόντων του -5%»

23.11.2023 08:30
skrekas

Σύμφωνα με όλες τις μετρήσεις της κοινής γνώμης το τελευταίο διάστημα η ακρίβεια είναι το πρώτο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες στην καθημερινότητά τους. Και είναι αυτό που, ενδεχομένως, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στο αποτέλεσμα των ευρωεκλογών.

Στην κυβέρνηση το γνωρίζουν, γι’ αυτό και τα δύο τελευταία σαββατοκύριακα ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε με τον υπουργό ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα σε σουπερμάρκετ προκειμένου να δουν την εφαρμογή του προγράμματος «Μόνιμη Μείωση Τιμών» σε διάφορα προϊόντα για τουλάχιστον 5% και σε βάθος εξαμήνου.

Σήμερα ο Υπουργός Aνάπτυξης Κώστας Σκρέκας μιλώντας στο topontiki.gr αποκαλύπτει ποια άλλα μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα για να χτυπήσει την αισχροκέρδεια αλλά και για το αν ετοιμάζονται και άλλα πρόστιμα από το υπουργείο σε μεγάλες εταιρείες. Προαναγγέλλει, επίσης, το εορταστικό καλάθι για τις ημέρες των Χριστουγέννων και αφήνει ανοιχτό να υπάρχει και το «καλάθι του Άη Βασίλη» για τα χριστουγεννιάτικα δώρα.

-Όλες οι δημοσκοπήσεις λένε ότι το νούμερο ένα πρόβλημα της χώρας και της κυβέρνησης είναι η ακρίβεια. Μπορεί αυτό το πρόβλημα με πραγματικούς όρους να λυθεί και πώς;

Προφανώς και η ακρίβεια είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που απασχολεί σήμερα τα νοικοκυριά. Οι συμπολίτες μας δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Δυστυχώς, βλέπουν ότι οι τιμές των προϊόντων συνεχίζουν να αυξάνονται και αυτό τους δημιουργεί πρόβλημα στην αντιμετώπιση των καθημερινών τους αναγκών. Γι’ αυτό και η βασική προτεραιότητα της κυβέρνησής μας είναι να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα του πληθωρισμού και να πάρουμε όσα μέτρα είναι αναγκαία ώστε να δούμε σταδιακά τις τιμές στα ράφια των προϊόντων να μειώνονται.

-Σε ποιους άξονες κινούνται αυτές οι πρωτοβουλίες; Θέλω να μου πείτε τι σημαίνει ουσιαστική αντιμετώπιση της ακρίβειας, γιατί το έχουμε ακούσει αυτό το προηγούμενο διάστημα και από εσάς και από άλλους. Πολλές τιμές, όμως, είτε μένουν σταθερές είτε ανεβαίνουν.

Εμείς εργαζόμαστε και προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε την ακρίβεια με διάφορους τρόπους και εργαλεία. Κυρίως, με συνεχόμενους ελέγχους στην αγορά ώστε να αποτρέψουμε φαινόμενα αισχροκέρδειας. Ήδη έχουμε επιβάλει πρόστιμα σε τέσσερις πολυεθνικές εταιρείες που εντοπίστηκαν μετά από έρευνες των υπηρεσιών του υπουργείου να έχουν το 2023 μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από το αντίστοιχο του 2021. Και βεβαίως οι έλεγχοι αυτοί συνεχίζονται και θα συνεχίζονται.

-Οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκε το πρόστιμο το πλήρωσαν;

Καταρχήν πρέπει να πούμε ότι συνολικά έχουμε επιβάλει 8 εκατομμύρια ευρώ πρόστιμα. Το 70% αυτών των προστίμων έχει είτε εισπραχθεί είτε έχει βεβαιωθεί προς είσπραξη στις εφορίες. Πριν από μία εβδομάδα, μία από τις δύο εταιρείες για παράδειγμα, στις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα -και μάλιστα το ανώτατο πρόστιμο που ήταν ένα εκατομμύριο ευρώ – το πλήρωσε και μάλιστα κατέθεσα και τη σχετική απόδειξη πληρωμής στη Βουλή.

Από εκεί και πέρα πρέπει να σας πω ότι οι έλεγχοι συνεχίζονται. Συνεχίζονται τόσο σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όσο και σε μικρότερες ελληνικές εταιρείες. Είναι αλήθεια ότι έχουμε ευρήματα και για άλλες εταιρείες που φαίνεται ότι εκμεταλλεύτηκαν αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία για τα νοικοκυριά ώστε να προσπαθήσουν να κερδίσουν περισσότερα.

-Άρα πρέπει να περιμένουμε νέα πρόστιμα το επόμενο διάστημα;

Υπάρχουν ευρήματα προϊόντων που φαίνεται ότι το κέρδος των εταιρειών που τα εμπορεύονται είναι μεγαλύτερο φέτος από ότι το 2021.

-Πολυεθνικές;

Μεγάλες εταιρείες. Και εφόσον μετά από τη διαδικασία και των αντιρρήσεων που μεσολαβεί τελικά αποδειχθεί ότι πράγματι αυτά τα ευρήματα είναι σωστά, θα επιβληθούν πρόστιμα.

-Πόσες εταιρείες είναι αυτές;

Θα μου επιτρέψετε να το ανακοινώσουμε επίσημα μόλις έχουμε και την ολοκλήρωση των ελέγχων.

-Πάντως πάνω από μία;

Σίγουρα έχουμε μία περίπτωση στην οποίαν έχει εντοπιστεί να πωλούνται προϊόντα με κέρδος μεγαλύτερο από το 2021 κάτι που συνιστά παραβίαση του νόμου περί αθέμιτης κερδοφορίας. Και βεβαίως ελέγχονται και πολλές άλλες εταιρείες ακόμη.

-Πάντως ο αντίλογος της κριτικής που ακούγεται όσον αφορά το θέμα των προστίμων λέει ότι οι εταιρείες κερδίζουν πολλαπλάσια χρήματα από το κόστος που τους στοιχίζει ένα πρόστιμο. Τι λέτε;

Καταρχάς η αξία του προστίμου ισούται με το διπλάσιο του προσδοκώμενου κέρδους που θα είχαν αν πουλούσαν το σύνολο των προϊόντων που έχουν στην αποθήκη τους με το μεγαλύτερο κέρδος. Άρα, εκ των πραγμάτων, αυτό είναι αποτρεπτικό για τις εταιρείες να ώστε να το επαναλάβουν με δεδομένο ότι αν δεν διορθωθούν οι τιμές εμείς θα επαναλάβουμε τους ελέγχους και εφόσον εντοπιστούν εκ νέου να έχουν μεγαλύτερο κέρδος, θα επιβληθούν νέα πρόστιμα. Αποτρεπτικά, επίσης, λειτουργεί για τις εταιρείες, η ανακοίνωση των ονομασιών τους στις περιπτώσεις όπου εντοπίζονται να έχουν παραβεί το νόμο περί αθέμιτης κερδοφορίας. Η δημοσιοποίηση πολλές φορές προκαλεί μεγαλύτερη ζημιά

-Η αντιπολίτευση σάς ασκεί κριτική ότι δεν γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι που πρέπει. Σκέφτεστε να τους αυξήσετε το επόμενο διάστημα και πώς;

Έλεγχοι γίνονται σε χιλιάδες προϊόντα. Οι έλεγχοι οι οποίοι γίνονται για την κερδοσκοπία γίνονται συνολικά για όλα τα προϊόντα τα οποία πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ και τα οποία βεβαίως είναι τα βασικά για τη διαβίωση του νοικοκυριού και περιγράφονται και στον νόμο περί ελέγχου του ορισμού πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Άρα οι έλεγχοι γίνονται στο σύνολο των κωδικών. Επίσης, η ΔΙΜΕΑ κάνει σπουδαία δουλειά. Τα στελέχη της, δουλεύουν νυχθημερόν ώστε να έχουμε αποτελέσματα τα οποία βοηθούν την αγορά να λειτουργήσει καλύτερα και να είναι πιο υγιής ο ανταγωνισμός. Έχουν ειδικά εργαλεία, ειδικές ηλεκτρονικές εφαρμογές που τα βοηθούν να συγκρίνουν χιλιάδες τιμές προϊόντων πάρα πολύ γρήγορα και να εντοπίζουν τις διαφορές.

-Θα αξιοποιήσετε την τεχνολογία και θα παίξουν και οι καταναλωτές κάποιο ρόλο στον εντοπισμό των κερδοσκόπων το επόμενο διάστημα;

Βεβαίως. Σχεδιάζουμε την αναβάθμιση της εφαρμογής e-katanalotis, όπου εκεί πλέον ο πολίτης με μία εφαρμογή την οποία κατεβάζει στο κινητό του, πέρα από σύγκριση των τιμών των προϊόντων που μπορεί να βρει, θα μπορεί να καταγγέλλει περιπτώσεις όπου είτε έχουμε παραπλανητικές εκπτώσεις είτε βλέπουμε ότι εφαρμόζονται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που οδηγούν στην αύξηση των τιμών. Και θα μπορεί ακόμα να φωτογραφίζει με το κινητό του το προϊόν που έχει την ακριβή τιμή και θα μπορεί να μας στέλνει τη φωτογραφία κατευθείαν μέσα από την ίδια εφαρμογή.

-Και θα είναι άμεση η επέμβαση;

Θα έχουμε άμεση πληροφόρηση, οπότε εκεί μπορεί να γίνει και άμεσος έλεγχος.

-Πόσοι είναι οι κωδικοί των προϊόντων που μπαίνουν στη μείωση 5%;

Ο αρχικός μας στόχος ήταν να ξεπεράσουμε τους 500 και ήδη προσεγγίζουμε τους 900 κωδικούς. 900 διαφορετικά προϊόντα τα οποία έχουν αγκαλιάσει την πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής».

-Υπάρχει στόχος να αυξηθούν αυτά τα προϊόντα;

Ο αναθεωρημένος στόχος είναι να προσεγγίσουμε τα 1.000 προϊόντα. 1.000 προϊόντα είναι σχεδόν το 25% των προϊόντων που πωλούνται περισσότερο στα σουπερμάρκετ. Πρέπει να πούμε ότι 4.000 είναι οι κωδικοί που συνιστούν το 80 έως 90% του τζίρου ενός σούπερ μάρκετ.

-Είναι όλα επώνυμα προϊόντα;

Το 99% είναι επώνυμα προϊόντα. Βεβαίως πέρα από την πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», υπάρχει και ο δεύτερος άξονας ενεργειών με τον οποίο προσπαθούμε να μειώσουμε τις τιμές, το καλάθι του νοικοκυριού, το οποίο και αυτό συνεχίζει να αποδίδει.

-Μια και είπατε για το καλάθι του νοικοκυριού θα έρθει καλάθι και αυτά τα Χριστούγεννα;

Ναι θα υπάρχει γιορτινό καλάθι με καταναλωτικά αγαθά, θα ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα. Την επόμενη βδομάδα θα έχω μια συνάντηση με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και με προμηθευτές, ώστε να έχουμε ένα γιορτινό καλάθι που θα καλύψει τις ανάγκες των γιορτών. Θα περιλαμβάνει τρόφιμα τα οποία χρειαζόμαστε για το γιορτινό μας τραπέζι για να βοηθήσουμε τα νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση στα απαραίτητα υλικά και να έχουν ένα πλούσιο γιορτινό τραπέζι. Και από εκεί και πέρα θα εξετάσουμε και αν χρειάζεται να το επεκτείνουμε και σε μη τρόφιμα.

-Άρα χριστουγεννιάτικο καλάθι στα σουπερμάρκετ για τα ψώνια του νοικοκυριού. Θα έχουμε και «καλάθι του Άη Βασίλη» για τα δώρα και τα παιχνίδια στα παιδιά;

Είναι κάτι το οποίο θα εξετάσουμε. Ήδη βλέπουμε ότι σε προϊόντα τα οποία δεν είναι τρόφιμα, δηλαδή παιχνίδια ή άλλα είδη, παρατηρείται μια αποκλιμάκωση των τιμών. Θα εξετάσουμε αν είναι απαραίτητο και εκεί να έχουμε ένα γιορτινό καλάθι. Ήδη βλέπουμε μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών να ανακοινώνουν μόνιμες μειώσεις στο σύνολο των προϊόντων.

-Και κάτι τελευταίο που έχει να κάνει με την περίφημη ιστορία των προσφορών 1+1. Μου δείξατε φωτογραφίες στις οποίες φαίνεται ότι ένα προϊόν όταν είναι μόνο του έχει μια α’ τιμή και όταν είναι 1+1 η τιμή διπλασιάζεται. Άρα η προσφορά επί της ουσίας είναι ψεύτικη;

Ακριβώς θέλουμε να αποτρέψουμε όλα αυτά, όλες αυτές τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, τις παραπλανητικές προσφορές, οι οποίες τελικά κοροϊδεύουν τον καταναλωτή.

-Αυτές οι παραπλανητικές προσφορές είναι των σούπερ μάρκετ ή των εταιρειών των προϊόντων;

Συνδυασμός και των δύο. Εμείς θέλουμε τις προσφορές. Θέλουμε μειώσεις και εκπτώσεις στις τιμές των προϊόντων αλλά θέλουμε όλες αυτές οι προσφορές να είναι πραγματικές, όχι να ακριβαίνουν την τιμή του προϊόντος στο ράφι για να έρχονται μετά και να κάνουν μία δήθεν έκπτωση που τελικά την έχει πληρώσει ο καταναλωτής.

-Άρα κρατάτε την προσφορά 1+1 και ρίχνετε πρόστιμα σε αυτούς που κοροϊδεύουν όταν το 1+1 είναι στην ουσία με διπλάσια τιμή;

Αυτό το οποίο λέμε και το οποίο θα συζητήσουμε και στη συνάντηση που θα κάνουμε με τους εκπροσώπους όλων των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ την επόμενη εβδομάδα, είναι ότι θα πρέπει να μπει ένα τέλος σε αυτές τις ψεύτικες και παραπλανητικές προσφορές. Πιθανότατα ίσως χρειαστεί να προχωρήσουμε και σε μία νομοθετική ρύθμιση γι’ αυτό το θέμα η οποία θα αποτρέπει και εν τέλει θα τιμωρεί φαινόμενα παραπλανητικών προσφορών σε καταναλωτικά αγαθά.

-Σε δυο μέρες έχουμε την Black Friday, τι μέτρα σκοπεύετε να πάρετε προκειμένου να μην παρατηρηθούν φαινόμενα άλλων ετών όπου φουσκώνουν οι τιμές και μετά η κανονική τιμή παρουσιάζεται ως μεγάλη έκπτωση;

Ήδη έχουμε προχωρήσει σε έλεγχο χιλιάδων προϊόντων πριν ξεκινήσει η Black Friday έτσι ώστε να συγκριθούν με τις τιμές των προϊόντων μετά τις προσφορές. Εφόσον δούμε ότι κάποιοι έχουν εφαρμόσει για άλλη μια φορά παραπλανητικές εκπτώσεις, το πρόστιμο θα είναι βαρύ και θα ανακοινωθεί.

-Άρα την ημέρα της Black Friday θα παρακολουθείτε συνεχώς ;

Έχουμε τη δυνατότητα πια, με τη χρήση της ηλεκτρονικής εφαρμογής και των ηλεκτρονικών μέσων, να συλλέγουμε, όπως σας είπα, χιλιάδες τιμές προϊόντων μέσα από τα ηλεκτρονικά καταστήματα. H μεγάλη σύγκριση θα γίνει σε χιλιάδες κωδικούς οι οποίοι έχουν συλλεχθεί από τα ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν πια όλες οι εταιρείες.

-Άρα το μήνυμα που στέλνετε ενόψει Black Friday είναι μην κοροϊδέψετε τον κόσμο γιατί θα την πληρώσετε.

Το μήνυμα είναι ότι η παραπλάνηση των καταναλωτών δεν είναι δωρεάν. Κοστίζει και μπορεί να κοστίσει ακριβά…

Διαβάστε επίσης:

ΣΥΡΙΖΑ: Άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την έξοδο της ομάδας Αχτσιόγλου – Αποχωρούν επίσημα την Πέμπτη

Ζαχαριάδης για ΣΥΡΙΖΑ: Μένω αποφασιστικά – Λάθος ο τεμαχισμός του χώρου (Video)

Κύρτσος: Ζητεί να ερευνηθεί η εμπλοκή της Αλεξίας Μπακογιάννη στην εξαγορά ιταλικού διυλιστηρίου από τον Στάινμετζ

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 23.05.2024 16:27