search
ΤΕΤΑΡΤΗ 01.05.2024 13:05
MENU CLOSE

Μακριά από την κοινωνία η ενασχόληση των ΜΜΕ με τις ελίτ: Γιατί οι νέοι αδιαφορούν για τις ειδήσεις

18.04.2024 10:29
tileorasi_new
Πηγή: Pixabay

Το ενδιαφέρον για τις ειδήσεις στους ενήλικες έχει μειωθεί κατά 25% μέσα σε μια δεκαετία (2013- 2023) στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αλλά στους νέους κάτω των 35 ετών η αποστροφή στις ειδήσεις ανέρχεται σε ποσοστό 50%, με τα στοιχεία ερευνών να δείχνουν ότι όσο «κατεβαίνει» η ηλικία τόσο «μεγαλώνει» η αδιαφορία για την τρέχουσα προσφορά ειδήσεων.

Η εικόνα είναι παρόμοια στις ΗΠΑ. Εκεί το 36% των νέων κάτω των 35 ετών δηλώνουν τώρα ότι «ενδιαφέρονται εξαιρετικά» ή «πολύ» για τις ειδήσεις όταν το ποσοστό τους είχε διαμορφωθεί στο 56% το 2013. Στην ηλικιακή δε ομάδα των 18-24 ετών ο δείκτης  «πέφτει» στο 27%.

Τα πράγματα είναι σοβαρά. Διότι το Ηνωμένο Βασίλειο, το «Νησί», αλλά και οι ΗΠΑ αποτελούν «δείκτες» στον κλάδο των ΜΜΕ και στον χώρο των ειδήσεων.

Εάν η  τάση αυτή συνεχιστεί, διεθνείς αναλυτές του χώρου των ΜΜΕ, εκτιμούν ότι το ενδιαφέρον των νέων κάτω των 35 ετών πιθανόν να πέσει κάτω του 10% και στις δύο αυτές  αγορές- βαρόμετρα.

Τα τελευταία χρόνια οι Οργανισμοί Ενημέρωσης, με δεδομένα από εσωτερικές έρευνες που έχουν κάνει, προσάρμοσαν και κατευθύνουν τις ειδησεογραφικές αφηγήσεις τους  με επίκεντρο τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (TikTok, Instagram κλπ) προκειμένου να απευθυνθούν στο νεανικό αναγνωστικό κοινό, καθώς επίσης και σε άλλες μορφές προώθησης του περιεχομένου τους.

Με τη «στροφή» αυτή όμως απομακρύνθηκαν από τους Μιλένιαλς ή τη Γενιά Ζ, όσους δηλαδή γεννήθηκαν στη δεκαετία του ΄80 και μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2010, χωρίς ποτέ να ασχοληθούν με τον εντοπισμό και εξάλειψη των ζητημάτων εκείνων στην παραγωγή περιεχομένου εξαιτίας των οποίων οι νεώτερες γενιές τους «γύρισαν την πλάτη».

Έρευνα  των FT Strategies και Knight Lab σε αντιπροσωπευτικό κοινό  45 κοινοτήτων με διαφορετικά εθνογραφικά χαρακτηριστικά, πραγματοποιήθηκε σε τρείς χώρες (Ινδία, Νιγηρία, ΗΠΑ). Η επιλογή έγινε με βάση την ποικιλία των δημογραφικών δεδομένων που εμφανίζουν οι τρείς χώρες αλλά εξαιτίας και της σημασίας τους- της επιδραστικότητας τους- στην διαμόρφωση των καταναλωτικών συνηθειών στις ειδήσεις παγκοσμίως, με ορίζοντα το 2030.

Όσο πιο απλά γίνεται, το συμπέρασμα από μια έκθεση 80 σελίδων- προϊόν της έρευνας-, είναι πως οι νεώτερες γενιές δεν βρίσκουν συχνά ειδήσεις που να τους αφορούν. Οι 18-25 ετών, από όλο τον κόσμο,  συγκλίνουν στην διαπίστωση ότι οι ανάγκες τους από την κάλυψη της ειδησεογραφίας  δεν ικανοποιούνται επαρκώς.

Μέρος του προβλήματος είναι η ηλικιακή «απόσταση» μεταξύ των δημοσιογράφων και της συγκεκριμένης ομάδας αναγνωστών η οποία αποτυπώνεται στο κείμενο ή στην οπτική που παρουσιάζεται μια ιστορία/ρεπορτάζ , με «ασαφείς άξονες και με γλώσσα απρόσιτη», χαρακτηριστικά τα οποία δημιουργούν ένα αίσθημα απογοήτευσης  που κάνουν τους νεαρούς αναγνώστες να αποστρέφονται τις ειδήσεις.

Διαπιστώθηκε από δύο άλλες, πλην όμως σχετικές,  έρευνες οι οποίες διενεργήθηκαν σε διαφορετικές στιγμές πως οι δημοσιογράφοι και το υπο εξέταση αναγνωστικό κοινό είναι από διαφορετικές γενιές και άρα έχουν διαφορετικό υπόβαθρο. Ο μέσος όρος ηλικίας των δημοσιογράφων στο Η.Β. είναι τα 43 έτη και στις ΗΠΑ τα 47. Είναι επίσης πιθανόν να έχουν υψηλό μορφωτικό επίπεδο. Το 86% των δημοσιογράφων στο Νησί είναι κάτοχοι πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών. Επιπλέον στην πλειονότητα τους οι συντάκτες  είναι άνδρες. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Ρόιτερς της Οξφόρδης, οι άνδρες αντιπροσωπεύουν το 60% των δημοσιογράφων σε 12 χώρες και το 76% εκείνων που βρίσκονται σε επιτελικές θέσεις σε 240 ειδησεογραφικούς οργανισμούς παγκοσμίως.

Κατα τους ερευνητές δεν αποτελεί έκπληξη η διαπίστωση πως οι ειδήσεις τείνουν να επικεντρώνονται στην υπερεκπροσωπούμενη ομάδα ανδρών οι οποιοι είναι μεγαλύτεροι (ηλικιακά), λευκοί, μορφωμένοι και πλουσιότεροι.

Απευθύνονται δηλαδή σε μια κοινωνικοοικονομική μερίδα αναγνωστικού κοινού με ελιτίστικα χαρακτηριστικά.  Καθώς έχουν σαφώς μεγαλύτερη οικονομική ισχύ από τους Μιλένιαλς ή του αναγνώστες της νεώτερης γενιάς ,  διαμορφώνουν την ειδησεογραφική ατζέντα, ελίσσονται με επιτυχία στους άγραφους πολιτισμικούς κανόνες που έχει διαμορφώσει η κάστα τους στα ΜΜΕ, προωθεί μέλη της και με την ειδησεογραφία να απευθύνεται σε αναγνώστες με τα ίδια πάνω κάτω χαρακτηριστικά και νοοτροπία, απλώς καταφέρνει να «διώχνει» τους κάτω των 35 ετών από τις ειδήσεις.  

Διαβάστε επίσης:

«Mega Καλημέρα»: Παρούσα… απούσα η Ελεονώρα Μελέτη στην σημερινή τελευταία εκπομπή

Η Ελένη Μενεγάκη αποχωρεί από το Mega μετά από 3 χρόνια – Οι λόγοι πίσω από την απόφαση

«Καρφωμένη» στην κορυφή της τηλεθέασης η «Γη της ελιάς»

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 01.05.2024 12:28