Τίτλος ταινίας: Άγριες πληγές (Caught by the tides) Σύνοψη: Σε μια διαδρομή που ξεκινάει στην κινεζική επαρχία το 2001 και καταλήγει στα χρόνια του κωρονοϊού, η ρομαντική ηρωίδα ψάχνει το χαμένο έρωτά της. Εκτός από το χρόνο αλλάζουν και οι τόποι, σε μια ταινία η οποία περνάει από την μετακομμουνιστική Κίνα σε αυτήν της νέας εποχής. Σκηνοθεσία: Ζια Ζανγκέ
Στυλίστας ολκής ο Ζια Ζανγκέ, μέλος της λεγόμενης «έκτης γενιάς» του κινεζικού κινηματογράφου (μαζί με τον Λου Γιε, τον Ξιασουάι, τον Ζαγκ Γιουάν) που οι δημιουργοί της προσπάθησαν να «δέσουν» το σύγχρονο ρεαλισμό, με την παράδοση του σινεμά. Παράλληλα, η Κίνα αναπτύσσεται, αποκτά το βιομηχανικό της χαρακτήρα, αφήνοντας πίσω, όχι μόνο ένα κομμουνιστικό παρελθόν, αλλά και το ρομαντισμό μιας άλλης εποχής. Στο φιλμ η πρωταγωνίστρια, σχεδόν σαν ήρωας του βωβού κινηματογράφου, με το σώμα της να είναι αυτό που πλάθει το ρόλο, χωρίς την ανάγκη χρήσης του λόγου, ψάχνει στα πέρατα της Κίνας την εφηβική της αγάπη: ένα «λαμόγιο» του παλιού καιρού, που επιμένει σε μια αναχρονιστική αντίληψη για την οικονομία. Γύρω του ηλεκτρονικές εικόνες, νέα ήθη, μια κινεζική κουλτούρα, αναπτυγμένη στα σύνορα με το δυτικό πολιτισμό.
Όλα τούτα φαντάζουν…κινεζικά. Δε θα πρέπει όμως, καθώς το σινεμά της χώρας αποτελεί έναν μοναδικό ξεναγό στην αλλαγή φρουράς του πολιτισμού της. Και πρόκειται για μια χώρα, η οποία φιλοδοξεί να αποτελέσει την κυριότερη δύναμη του πλανήτη, σε όλους τους τομείς. Η συγκεκριμένη ιδέα διαπερνά το έργο, καθώς η πρωταγωνίστρια ξεκινάει με το όνειρο μιας δυτικού τύπου showwoman, και καταλήγει βιομηχανική εργάτρια, στο κτίσιμο του νέου κόσμου. Όλα ξεκινούν το 2001, τη χρονιά που το Πεκίνο κερδίζει τη διοργάνωση των Ολυμπιακών αγώνων, ένα με ένα fast forward καταλήγουν στο 2022, στην κρίση του κωρονοϊού, όταν τα πάντα έχουν αλλάξει. Στο μεταξύ το φράγμα Three Gorges αποτελεί την αναχαίτιση του «παλιού», την ταχύτατη είσοδο στη νέα εποχή. Πρόκειται για το ίδιο φράγμα, το οποίο αποτελεί το μπακγκράουντ στη βραβευμένη με «Χρυσό Λιοντάρι» ταινία του ίδιου σκηνοθέτη, τις «Ακίνητες ζωές». Σα συνέχεια εκείνης της ιστορίας, η πρωταγωνίστρια «ξεπαγώνει», ενδύεται τη στολή της δρομέος μεγάλων αποστάσεων και αφήνει στο τέλος μια μαχητική κραυγή, τη μόνη στην ταινία. Μέσα από τις ματαιώσεις και τις πίκρες, το τσαλαπάτημα των ανθρώπων, η ζωή συνεχίζεται, με απαιτήσεις αντοχής και ταχύτητας.
Από τα πρώτα πλάνα του φιλμ, ο σκηνοθέτης αντιμετωπίζει τον απερχόμενο κομμουνισμό, με μια γλυκιά συμπάθεια. Το θέαμα εκεί ήταν οργανωμένο για ομάδες ατόμων, γυναίκες που διασκεδάζουν άνδρες, σα να πρόκειται για μουσικούς «ζωντανούς πίνακες». Τώρα, στο τέλος, χρειάζεται ταγκό, χορός για δύο. Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που ο Ζανγκέ περνάει με την κάμερά του πάνω από τα «παλιά» πρόσωπα, μοιάζει να τα χαϊδεύει με συμπόνοια. Όλα γύρω ακινητοποιημένα, τελευταία σπαράγματα εκείνης της χωρίς φαντασία κουλτούρας.
Ώσπου, με την ανάληψη των Ολυμπιακών, όλα αρχίζουν να κινούνται. Συμβολική, ακόμη και η μετακίνηση των πρωταγωνιστών, στα μέρη όπου οικοδομείται ο «κομμουνιστικός καπιταλισμός» της Κίνας. Οι ήρωες μπροστά σε αποφάσεις, όπως μια ολόκληρη χώρα. Εκεί ακριβώς, στη σύζευξη του ατομικού με το συλλογικό και στη δυναμική κινηματογράφησή της, βρίσκεται το χαρισματικό στιλιζάρισμα της ταινίας. Θα έλεγε κάποιος ότι μοιάζει με ένα ιδιότυπο ντοκιμαντέρ, στο οποίο, όπως στον βουβό κινηματογράφο, δε χρειάζεται να ειπωθεί τίποτα, όλα δηλώνονται με την κάμερα και το μοντάζ. Άλλωστε, η παρεμβολή γραπτών μηνυμάτων για την αφήγηση, έχει ακριβώς τη χρήση επεξηγηματικών υπότιτλων. Με χαρακτήρα «ιστορικού μιούζικάλ» (όπως είχε βαφτίσει τον «Θίασο» ο Κώστας Σταματίου), ο σκηνοθέτης πειραματίζεται στη σχεδόν χωρίς λόγια αφήγηση. Ως τη στιγμή που όλα γίνονται ανθρώπινα, η πικραμένη ηρωίδα κι ο «loser» ήρωας. Στη σύγχρονη Κίνα δεν υπάρχει χώρος για τους ηττημένους. Ούτε καν η συμπάθεια του σκηνοθέτη.
Μάθε πρώτος για την επικαιρότητα με εγγραφή στο Newsletter.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.