ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 18:33

Μυστηριώδης κομήτης μας ήλθε εκτός ηλιακού συστήματος – Γιατί έχει ενδιαφέρον

21.04.2020 13:10
Μυστηριώδης κομήτης μας ήλθε εκτός ηλιακού συστήματος - Γιατί έχει ενδιαφέρον - Media

Περίεργη είναι η σύνθεση του πρώτου γνωστού κομήτη που μας επισκέπτεται από άλλο ηλιακό σύστημα, σύμφωνα με νέα επιστημονική έρευνα.

Ο διαστρικός κομήτης 2Ι/Borisov εντοπίστηκε πέρυσι στο Ηλιακό Σύστημα, δίνοντας στους αστρονόμους μια άνευ προηγουμένου ευκαιρία για μελέτη του και σύγκριση με άλλους, «εγχώριους» κομήτες που έχουν σχηματιστεί γύρω από τον Ήλιο.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του BBC, νέα δεδομένα υποδεικνύουν πως έχει μεγάλες ποσότητες μονοξειδίου του άνθρακα, πιθανό στοιχείο για την «καταγωγή» του. Τα ευρήματα αυτά εμφανίζονται σε δύο ξεχωριστά επιστημονικά άρθρα που δημοσιεύτηκαν από το Nature Astronomy.

Στο ένα από αυτά, διεθνής ομάδα υπό τους Μάρτιν Κόρντινερ και Στέφανι Μίλαμ, του Διαστημικού Κέντρου Γκόνταρντ της NASA, έστρεψε το Alma (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) προς τον κομήτη στις 15 και 16 Δεκεμβρίου 2019. Το Alma αποτελείται από 66 κεραίες σε ένα βουνό στη Χιλή.

Στην άλλη έρευνα, ο Ντένις Μπόντεβιτς, του Πανεπιστημίου Όμπερν στν Αλαμπάμα και συνάδελφοί του προέβησαν σε παρατηρήσεις του κομήτη στο υπεριώδες φάσμα, χρησιμοποιώντας το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Χαμπλ και το Neil Gehrels Swift Observatory.

Οι κομήτες αποτελούνται από αέρια, πάγο και σκόνη: Σχηματίζονται περιστρεφόμενοι στον δίσκο υλικού που βρίσκεται γύρω από ένα άστρο όταν οι πλανήτες του «γεννιούνται». Μπορούν να μεταφέρουν σε νεαρούς κόσμους τα χημικά που χρειάζονται για την εμφάνιση ζωής, και θεωρείται πως ίσως να έφεραν νερό στην αρχέγονη Γη.

Οι επιστήμονες εντόπισαν δύο μόρια στα αέρια που εκτοξεύονται από τον πλανήτη: Υδροκυάνιο και μονοξείδιο του άνθρακα. Το υδροκυάνιο είχε βρεθεί από πριν στον διαστρικό επισκέπτη, και συναντάται σε παρόμοιες ποσότητες και σε «εγχώριους» κομήτες. Ωστόσο, αποτέλεσε έκπληξη η παρουσία μεγάλων ποσοτήτων μονοξειδίου- μεταξύ 9 και 26 φορές μεγαλύτερη από ό,τι ο μέσος όρος ενός κομήτη του Ηλιακού Συστήματος.

«Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μέσα σε ένα κομήτη από το εξωτερικό του Ηλιακού Συστήματος» είπε ο Κόρντινερ, προσθέτοντας πως «είναι δραματικά διαφορετικός από τους περισσότερους άλλους κομήτες που έχουμε δει στο παρελθόν».

Το μονοξείδιο του άνθρακα είναι κοινό στο διάστημα, και βρίσκεται στους περισσότερους κομήτες, ωστόσο για άγνωστους λόγους υπάρχουν μεγάλες διακυμάνσεις στη συγκέντρωσή του. Αυτό μπορεί να οφείλεται εν μέρει στο αστρικό σύστημα όπου σχηματίστηκε ένας κομήτης, ενώ μπορεί επίσης να συνδέεται με την τροχιά του.

Σε κάθε περίπτωση, ο Κόρντινερ τόνισε πως «αν τα αέρια που παρατηρήσαμε αντιπροσωπεύουν τη σύνθεση της “πατρίδας” του 2I/Borisov, τότε αυτό δείχνει πως μπορεί να σχηματίστηκε με διαφορετικό τρόπο από τους κομήτες του Ηλιακού Συστήματος, σε μια εξαιρετικά ψυχρή, εξώτερη περιοχή ενός μακρινού πλανητικού συστήματος».

Λόγω της υψηλής του ταχύτητας (33χλμ/ δευτερόλεπτο), αστρονόμοι υποψιάζονται πως ο 2I/Borisov εκτοξεύτηκε από το «μητρικό» του σύστημα μετά από στενή επαφή με διερχόμενο άστρο ή γιγαντιαίο πλανήτη. Μετά πέρασε εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια χρόνια ταξιδεύοντας στο διαστρικό Διάστημα, μέχρι την ανακάλυψή του στις 30 Αυγούστου 2019, από τον ερασιτέχνη αστρονόμο Γενάντι Μπορίσοφ.

Πρόκειται για μόλις το δεύτερο διαστρικό αντικείμενο που εντοπίζεται στο Ηλιακό Σύστημα. Το πρώτο, γνωστό ως «Ουμουαμούα», είχε εντοπιστεί τον Οκτώβριο του 2017.

Πηγή: HuffPost