22/10/2019 09:22:01

Μελετώντας τον Καβάφη

Μελετώντας τον Καβάφη - Media

Έχοντας γράψει μόλις 154 ποιήματα, ο Καβάφης κατάφερε να εμπνεύσει απείρως περισσότερες σελίδες, μια και το μοναδικής αξίας έργο του αποδείχτηκε οικουμενικό, διαχρονικό και απαράμιλλης αισθητικής. Η ελληνικότητα του Καβάφη είναι ένα από τα εντυπωσιακότερα στοιχεία της ποίησής του. Αντλώντας από την Ιστορία ένα περίτεχνο απαύγασμα σοφίας, καταφέρνει να εμπνέεται και να βιώνει από τα βάθη των χρόνων την καθημερινότητά του με σύγχρονο τρόπο. Πρόκειται για μια ποίηση όπου ο τρέχων χρόνος ζωντανεύει σαν να διατηρεί στο παρόν όλα τα περασμένα. Όσα υπήρξαν, ξαναγεννιούνται μέσα από προσωπικά βιώματα κι αισθήσεις, μέσα από ποθητά σώματα και εξαίσιες μουσικές… Ο Καβάφης των 154 οικουμενικών στιγμών μάς συναρπάζει με αλεξανδρινή μεγαλοπρέπεια, εσωτερική μελαγχολία και σπαραχτικό ηδονισμό.

Με τη φετινή επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννησή του έρχονται στο φως παλιές και νέες εκδόσεις, σχετικές με το καβαφικό έργο. Μια από τις συμπληρωμένες επανεκδόσεις είναι κι αυτή που υπογράφουν από κοινού ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος και η Μαρία Στασινοπούλου. Πρόκειται για μια σημαντική μελέτη που αναφέρεται στον βίο και το έργο του Καβάφη, η οποία κυκλοφόρησε το 2002 από τις εκδόσεις Μεταίχμιο και επανακυκλοφορεί με αφορμή τους εορτασμούς προς τιμήν του Αλεξανδρινού ποιητή. Η νέα σχετική με τον Καβάφη έκδοση προέρχεται από τις εκδόσεις Ίκαρος και σχετίζεται με την αλληλογραφία του ποιητή με τον Άγγλο συγγραφέα και φίλο του E.M. Forster, με σχόλια και επιμέλεια του Peter Jeffreys (Παναγιώτης Τσαφαράς, επί το ελληνικότερον), ο οποίος είναι αναπληρωτής καθηγητής Αγγλικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Suffolk της Βοστώνης.

Δημήτρης Δασκαλόπουλος - Μαρία Στασινοπούλου
Ο βίος και το έργο του Κ.Π. Καβάφη
Εκδόσεις:
Μεταίχμιο
Σελ.: 198

Πρόκειται για μιαν άρτια – αισθητικά και σε σχέση με την ποιότητα του περιεχομένου – έκδοση, στην οποία ο αναγνώστης που επιθυμεί να ανατρέξει σε λεπτομέρειες της ζωής και του έργου του Καβάφη βρίσκεται μπροστά σε ένα δομημένο υλικό που απαρτίζεται από λεπτομερή βιβλιογραφία, βιογραφικά στοιχεία αλλά και φωτογραφικά αρχεία. Η παράθεση των βιογραφικών στοιχείων – γεγονότων της ζωής του, οικογενειακών και προσωπικών στιγμών – όπως και οι λεπτομέρειες που έρχονται στο φως μέσα από ποικίλα τεκμήρια σχετικά με τη «βιογραφία» των ποιημάτων του και τη σχετική φιλολογία που τα ακολουθεί, είναι εντυπωσιακά. Η έκδοση, που συμπληρώνεται από μια σημαντική επιλογή από τη διεθνή βιβλιογραφία της ποίησης του Καβάφη, παρακολουθεί τον μεγάλο Αλεξανδρινό και το έργο του με συνέπεια, επαγγελματισμό αλλά και το απαραίτητο συναίσθημα που εικονογραφεί διακριτικά το πάθος των συγγραφέων για τον ποιητή και την ποίησή του, ένα πάθος που διακρίνεται από την ευγενή επιθυμία του να κοινωνηθεί!

E.M. Forster - Κ.Π. Καβάφης
Φίλοι σε ελαφρήν απόκλιση
Εκδόσεις:
Ίκαρος
Σελ.: 180
Τα γράμματα αυτά προσφέρονται για μια περισσότερο απαιτητική ανάγνωση – αποκαλυπτική σχετικά με την προσωπικότητα του Αλεξανδρινού – από ό,τι μπορεί να υποθέσει κανείς με ένα πρόχειρο ξεφύλλισμα. Δεν πρόκειται απλά για μια στενά φιλολογικού ενδιαφέροντος αλληλογραφία, μια και αποκαλύπτουν, πέρα από την ψυχοσύνθεση των δύο ιδιαίτερων αλληλογραφούντων, μια ανθρώπινη σχέση που κάλλιστα θα μπορούσε να έχει μυθιστορηματικό ενδιαφέρον! Από τη μια, έχουμε έναν Αλεξανδρινό ποιητή ο οποίος δέχεται τον γενναιόδωρο έπαινο ενός Άγγλου συγγραφέα αλλά και τη βαθύτατη επιθυμία τού τελευταίου να καταστήσει το έργο του γνωστό στο αγγλικό κοινό, δηλαδή να του δώσει το εισιτήριο της παγκοσμιότητας! Μέσα από την αλληλογραφία παρατηρείται ένα εθνικό παράδοξο που παρουσιάζει τον Βρετανό ενθουσιώδη και αυθόρμητο και τον Αλεξανδρινό Έλληνα συγκρατημένο και υπολογιστικό! Η σχετική αλληλογραφία αποδεικνύεται ευρύτερου ενδιαφέροντος, μια και παρακολουθεί και αναδεικνύει το μεγαλείο της ανθρώπινης κατάστασης με αφορμή τον ανυπόκριτο θαυμασμό και τη σταθμισμένη αποκλειστικότητα μέσα στο πολυδαίδαλο εύρος των ανθρώπινων σχέσεων…

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.