search
ΠΕΜΠΤΗ 18.04.2024 08:58
MENU CLOSE

Έλληνας και ΙΧ: Σχέση εξάρτησης ή ανάγκης; – Τι λέει στο topontiki.gr ο καθηγητής Στράτος Παπαδημητρίου (Photos)     

23.09.2022 06:00
ix new

Η κίνηση στη λεωφόρο Κηφισού ήταν απελπιστική για άλλη μια φορά το πρωί. Η ουρά των αυτοκινήτων έφτανε πολλά χιλιόμετρα πίσω.

Το ίδιο και στις λεωφόρους Αθηνών, Κηφισίας, Μεσογείων. Αλλά και σε περιφερειακούς δρόμους. Τελικά είναι το αυτοκίνητο το αγαπημένο μέσο μεταφοράς των Ελλήνων; Είναι το «δεύτερο σπίτι μας» με το οποίο έχουμε παθολογική σχέση εξάρτησης; Αυτό το οποίο χρησιμοποιούμε ακόμα και για να πεταχτούμε μέχρι το περίπτερο; Οι Έλληνες τελικά «καβάλα παν στην εκκλησιά, καβάλα προσκυνάνε;». Από άποψη ή από ανάγκη;

Topontiki.gr απευθύνθηκε στον συγκοινωνιολόγο και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Πειραιά Στράτο Παπαδημητρίου προκειμένου να πάρει απαντήσεις.   

Οι Ελληνες τρίτοι στην καθημερινή χρήση ΙΧ

Ας δούμε όμως πρώτα τα στοιχεία: Πανευρωπαϊκή έρευνα της YouGov σε 19 χώρες φέρνει την Ελλάδα στην τρίτη θέση στην καθημερινή χρήση ΙΧ αυτοκινήτου μετά την Πορτογαλία και την Κροατία. 

Λίγοι είναι αυτοί που δηλώνουν ότι θα μειώσουν την χρήση του το επόμενο εξάμηνο. Ο βασικός, δε, λόγος για τον οποίο θέλουν να χρησιμοποιούν λιγότερο το αυτοκίνητο είναι το υψηλό κόστος συντήρησής του και το κόστος των καυσίμων και όχι η προστασία του περιβάλλοντος από τους ρύπους και την κλιματική αλλαγή.

Το χρησιμοποιούν, δε, ακόμα για διαδρομές ελάχιστων χιλιομέτρων. Ακόμα και για αποστάσεις ππέντε και δέκα λεπτών.

Και για να το δούμε και άποψη οικονομική, είναι γεγονός ότι περνάμε τουλάχιστον μια ώρα της ημέρας στο αυτοκίνητό μας με το τυπικό κόστος του χρόνου μας στα 8-10 ευρώ, οπότε ο καθένας δαπανά 10 ευρώ την ημέρα μέσα στο αυτοκίνητό του.

Πλημμύρα αυτοκινήτων παντού

Τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, «δείχνουν» κατάληψη του οδοστρώματος βασικών αρτηριών από περισσότερα από 6.000 οχήματα σε ωριαία βάση.

Η μείωση της μέσης ταχύτητας η οποία είναι σημαντική σχεδόν στο σύνολο των βασικών οδικών αξόνων της Αθήνας, αν και δεν έχει ακόμα ποσοτικοποιηθεί.

Η κατάσταση μοιάζει να είναι σχεδόν αντίστοιχη και στις τοπικές οδούς των δήμων, καθώς χιλιάδες οδηγοί καθημερινά πασχίζουν να γλυτώσουν από την κίνηση δοκιμάζοντας εναλλακτικές διαδρομές μέσα από τις γειτονιές όπου τελικά μετατοπίζεται και το μποτιλιάρισμα δεδομένου ότι οι δημοτικοί δρόμοι δεν είναι φτιαγμένοι για να εξυπηρετούν αυτόν τον κυκλοφοριακό όγκο.

«Πράγματι ο Έλληνας χρησιμοποιεί κατά κόρον το ΙΧ του» λέει ο κ. Παπαδημητρίου.

«Ωστόσο  θεωρώ ότι δεν είναι λόγω νοοτροπίας ή ιδιοσυγκρασίας. Θεωρώ ότι είναι περισσότερο λόγω ανάγκης και τρόπου ζωής».

«Το ερώτημα είναι εάν υπάρχει εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης. Μία σύγκριση με αντίστοιχες πόλεις του εξωτερικού αποδεικνύει τη γύμνια μας στα μέσα μαζικής μεταφορας» αναφέρει ο κ. Παπαδημητρίου.

«Είναι λίγα, είναι αναξιόπιστα,  δεν είναι άνετα στη χρήση, δεν είναι ελκυστικά. Στις ελληνικές πόλεις δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, πεζοδρομοι. Το δίκτυο του μετρό στην Αθήνα είναι ακόμα μικρό, παρά την πρόσφατη επέκταση προς τον Πειραιά, ενώ δεν υπάρχουν άλλα μέσα μεταφοράς σε άλλες ελληνικές πόλεις πέραν του λεωφορείου. Η χρήση του αυτοκινήτου μοιάζει μονόδρομος» αναφέρει ο καθηγητής.    

Προσθέτει ότι στην Ελλάδα η απουσία ασφαλών υποδομών για ποδήλατο, πατίνι ή ακόμα και μοτοσικλέτα λειτουργεί αποτρεπτικά οδηγώντας πολλούς στο να επιλέγουν το ΙΧ ακόμα και για πολύ μικρές αποστάσεις.

Η πανδημία έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στα ΜΜΜ

Ο ίδιος συμπληρώνει ότι «η τεχνολογία δίνει πλέον τη δυνατότητα να εκμεταλλευόμαστε τον χρόνο στο αυτοκίνητο. Πολλοί, υπο συνθήκες ασφαλείας βεβαίως, κάνουν τα τηλεφωνήματα τους, τον προγραμματισμό τους. Εκμεταλλεύονται τον χρόνο μέσα στα οχήματα, κάτι που δεν μπορουν να κάνουν στα ΜΜΜ».

Ένας ακόμα λόγος της υπερχρήσης των ΙΧ στην Αθήνα είναι ο πανδημία, σύμφωνα με τον καθηγητή είναι ο κορωνοϊός

Τόσο η επιβατική κίνηση των ετών της πανδημίας όσο και τα έσοδα των συγκοινωνιακών εταιριών εξακολουθούν να εμφανίζονται ακόμα σημαντικά μειωμένα. «Πολλοι φοβούνται ακόμα και σήμερα να χρησιμοποιήσουν λεωφορεία, τρόλλει, τραμ κλπ.

Αν και τα μεγέθη δεν συγκρίνονται με την απόλυτη κατάρρευση του πρώτου lockdown του 2020 όταν η επιβατική κίνηση με τα ΜΜΜ ήταν πεσμένη έως και κατά 90%, το συγκοινωνιακό έργο εξακολουθεί να επηρεάζεται σημαντικά από την πανδημία».

Διαβάστε επίσης

Ο Ερντογάν προκαλεί, αλλά οι Τούρκοι λένε γιοκ – Τι λέει στο topontiki.gr o Αλέξανδρος Δεσποτόπουλος για την πιθανότητα θερμού επεισοδίου

Ντουμπάι: «Κρεμαστή πόλη» γύρω από τον ψηλότερο ουρανοξύστη του κόσμου (Photos/Video)

Duke Kahanamoku: O θρυλικός «πατέρας» του σερφ (Video)

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 18.04.2024 08:57