search
ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 04:26
MENU CLOSE

Formula 1 στους ουρανούς: Μπορεί να γίνει πραγματικότητα σύντομα;

06.04.2023 15:36
formula2
Eurokinissi αρχείο

Η εταιρία Alauda Aeronautics ελπίζει ότι ο πρώτος αγώνας ταχύτητας ιπτάμενων αεροσκαφών ανοίγει τον δρόμο για να γίνει καθημερινή πραγματικότητα η κυκλοφορία φουτουριστικών οχημάτων στον αέρα.

Πρόκειται για μια υπόσχεση που δίνουν τα στελέχη της βιομηχανίας αυτοκινήτων ήδη από την δεκαετία του 1980, αλλά ακόμα δεν έχουν φτάσει στη δημιουργία του πρώτου εμπορικού ιπτάμενου αυτοκινήτου που θα έχει τη δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης.

Εταιρίες όπως οι Toyota, AirBus και Hyundai έχουν ρίξει πολλά χρήματα στον αγώνα για τη δημιουργία του πρώτου εμπορικά εκμεταλλεύσιμου ιπτάμενου οχήματος, προσπαθώντας να μπουν πρώτες σε μία αγορά που κατά τις εκτιμήσεις της Morgan Stanley θα έχει τζίρους ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων μέχρι το 2040.

Η Formula One των αιθέρων

Τον επόμενο χρόνο η Alauda Aeronautics, με έδρα στην Αδελαϊδα, σχεδιάζει να οργανώσει την πρώτη στον κόσμο επανδρωμένη κούρσα ιπτάμενων αεροσκαφών στην αυστραλιανή έρημο- τον αγώνα Airspeeder, που λανσάρεται ως η Formula One των ουρανών.

Κατά τον Ματ Πίρσον, ο οποίος ίδρυσε την Alauda το 2016, το λάθος που κάνουν οι εταιρίες είναι ότι «προσπαθούν να εφεύρουν νέα οχήματα, να τα βάλουν στην παραγωγή, να αλλάξουν το ρυθμιστικό περιβάλλον και στη συνέχεια να αρχίσει η εμπορική εκμετάλλευση».

«Και μόνο να γίνει το ένα από αυτά τα πράγματα είναι δύσκολο. Το να προσπαθήσετε να τα κάνετε όλα μαζί σε ένα βήμα δεν έχει αποδειχτεί εφικτό ακόμα», δήλωσε ο Πίρσον στο Al Jazeera. Ο Πίρσον όμως εμπνεύστηκε από την ιστορία και ιδιαίτερα από την περίοδο μεταξύ του 1886 – όταν εφευρέθηκε το πρώτο αυτοκίνητο της Daimler Benz- μέχρι το 1925 – όταν ο Χένρι Φορντ κατέβασε το κόστος του Model-T στο επίπεδο τεσσάρων μηνιαίων μισθών ενός μέσου Αμερικανού εργαζόμενου. Κι αυτό το κατάφερε ο Φορντ με την τακτική της μαζικής παραγωγής των οχημάτων.

Η εταιρία Alauda ανέπτυξε 11 αυτόνομα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης τα τελευταία έξι χρόνια και φέτος παρουσίασε την πρώτη επανδρωμένη εκδοχή, το μοντέλο Mk4. Με τούρμπο κινητήρα ηλεκτρικών κυψελών, 1.300 ίππων, θεωρείται το ταχύτερο ιπτάμενο αυτοκίνητο που έχει κατασκευαστεί ως τώρα και φτάνει σε ταχύτητα 360 χιλιομέτρων μέσα σε 30 δευτερόλεπτα.
Από τον επόμενο χρόνο το μοντέλο αυτό θα χρησιμοποιηθεί σε κούρσες ταχύτητας στον αέρα, τις οποίες θα μεταδίδει ζωντανά το δίκτυο Fox Sports Australia.

«Τώρα το κάθε Mk4 κοστίζει εκατομμύρια δολάρια. Αλλά δεν βλέπουμε γιατί δεν μπορούμε να φτάσουμε σταδιακά στο κόστος ενός Tesla. Αυτό που είναι ακριβό δεν είναι η κατασκευή. Αλλά τα μηχανικά μέρη», δήλωσε η Σόνια Μπράουν, σχεδιάστρια αεροδιαστημικών οχημάτων στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας.

«Αν κοιτάξουμε την Formula One, μεγάλο μέρος της τεχνολογίας που προήλθε από αυτή βρήκε τον δρόμο της στα επιβατικά αυτοκίνητα», πρόσθεσε η Μπράουν, μιλώντας στο Al Jazeera

Τι έγινε ως τώρα και με ποιο στόχο

«Δεν θα έλεγα ότι δεν είναι καλύτερη από άλλες στρατηγικές, όπως τα αεροταξί, τα οποία ψάχνουν οι μεγάλες εταιρίες, ή τα εναέρια ασθενοφόρα που ενδιαφέρουν τις κυβερνήσεις. Το κλειδί είναι ότι το πρόβλημα προσεγγίζεται από διαφορετικούς τρόπους και αυτό δείχνει πόσο σημαντικό αντίκτυπο μπορεί να έχει αυτή η τεχνολογία στο μέλλον», πρόσθεσε.

Ήδη η Uber έκανε το πρώτο βήμα το 2017 με τα αεροταξί, που είναι αποτέλεσμα συνεργασίας με την Bell Helicopters και έχει στόχο να δημιουργήσει ένα δίκτυο ιπτάμενων ταξί που θα τα προσεγγίζει ο ενδιαφερόμενος μέσω ενός έξυπνου κινητού.

Την ίδια χρονιά η γερμανική Volocopter παρουσίασε το αυτόνομο διθέσιο ηλεκτρικό όχημα στο Ντουμπάι. Πριν από ένα μήνα ο πρωθυπουργός των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Σεϊχης Μοχάμαντ μπιν Ρασίντ αλ Μαχτούμ ανακοίνωσε ότι μέχρι το 2026 θα κυκλοφορήσει στην πόλη το πρώτο ιπτάμενο ταξί.

Τον περασμένο μήνα ο τέως πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ τάχθηκε υπέρ των επενδύσεων στον τομέα της κατασκευής οχημάτων κάθετης απογείωσης με στόχο την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στα αστικά κέντρα.

Οι προκλήσεις και τα επόμενα βήματα

Η αυστραλιανή εταιρία Alauda κάνει δοκιμές του δικού της Mk4 εδώ και δύο χρόνια και θέλει να οργανώσει αγώνες ταχύτητας στους οποίους τα ιπτάμενα οχήματα θα έχουν πληρώματα και δεν θα καθοδηγούνται από το έδαφος, όπως τα drones.

Αυτό σημαίνει όμως και αύξηση του κόστους καθώς πρέπει να λυθούν ζητήματα ασφάλειας και άλλα πρακτικά θέματα.

«Για να φτάσει αυτή η τεχνολογία σε πλήρη ανάπτυξη χρειαζόμαστε να πετούν στον αέρα εκατοντάδες οχήματα την ίδια στιγμή και αυτό δημιουργεί μια σειρά κινδύνων για πιθανές συγκρούσεις», επισήμανε η Μπράουν. Για να αντιμετωπιστούν αυτές οι ανησυχίες θα χρειαστεί να αναπτυχθούν αυτοματισμοί και κάποιου είδους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας, να οριστούν αεροδιάδρομοι και τα οχήματα να διαθέτουν συστήματα αποτροπής συγκρούσεων, όπως επισήμανε ο Άντριου Μόρις, ειδικός σε θέματα ασφάλειας μεταφορών στο βρετανικό πανεπιστήμιο Loughborough.

«Δεν υπάρχει τίποτα που να είναι λάθος ως προς την χρήση οχημάτων σε αγώνες για να δοκιμάζονται καινοτόμα συστήματα. Αλλά αυτοί οι αγώνες, όπως η Formula One έχουν πολύ αυστηρούς κανόνες και ρυθμίσεις για την ασφάλεια. Λειτουργούν μόνο γιατί οι πάνες τους σέβονται», δήλωσε στο Al Jazeera ο Άντριου Μόρις.

Διαβάστε επίσης:

Μια ξεχασμένη Bentley του 1935 πουλήθηκε σε αστρονομική τιμή

ΕΕ: Οριστικό τέλος στα αυτοκίνητα με βενζίνη και ντίζελ από το 2035

FBI: Η απίστευτη γκάφα στο κέντρο της Βοστόνης – Έφοδος σε λάθος δωμάτιο και σύλληψη ενός… άσχετου (videos)

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 01:48