search
ΤΡΙΤΗ 30.09.2025 02:11
MENU CLOSE

Αλήθεια, πώς ζούσαμε στην πόλη από το 1950 έως το 1970; Μια ομαδική, θεματική έκθεση (photos)

24.06.2023 10:00
ekthesi

To αστικό βίωμα μέσα από το βλέμμα εικαστικών δημιουργών και κινηματογραφιστών στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείου Αλέξανδρου Σούτσου, δίνει την απάντηση.

Ο Παναγιώτης Τέτσης ζωγραφίζει την «Οικοδομή» (1964) και ο Γιάννης Μιγάδης την «Πίσω όψη πολυκατοικιών»,  το Δουργούτι, μια λαϊκή συνοικία της Αθήνας είναι το σκηνικό στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία ενός σκληρά εργαζόμενου νέου στη «Μαγική Πόλη» (1954) του Νίκου Κούνδουρου, στη Ρόδα (1964) ο Θεόδωρος Αδαμόπουλος ακολουθεί μία ρόδα μέσα  στην Αττική και η Τώνια Μαρκετάκη στην ταινία Ο Γιάννης και ο δρόμος (1967), ένας άνθρωπος περιπλανάται μόνος σε μια ρημαγμένη πόλη.

Παναγιώτης Τέτσης (1925-2016) Οικοδομή 1964

Η πραγματικότητα, η μνήμη και η επιθυμία γίνονται οι αναφορές και η έμπνευση για τους καλλιτέχνες, η πόλη επινοείται ως σκηνικό και οι δημιουργοί επιλέγουν την οπτική γωνία, το «πλάνο» τους για να συνθέσουν την εικόνα, το κάδρο.

Εβδομήντα εννέα δημιουργοί, 202 εικαστικά έργα και 22 ταινίες επιχειρούν να χαρτογραφήσουν το συνολικό εύρος της έννοιας «αστικό βίωμα» και τη ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970 στην έκθεση «Αστυγραφία / Urbanography. Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970» που θα φιλοξενείται έως και την 3η Μαρτίου 2024 στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων του Κεντρικού Κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης.

Γεώργιος Βακιρτζής/ Αφίσα από την ταινία ”Η λεοπάρδαλις της Σικελίας”

Μια πρωτότυπη σύλληψη που παρακολουθεί τρεις δεκαετίες ραγδαίου μετασχηματισμού της μεταπολεμικής Ελλάδας και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην αστικοποίηση και τον τρόπο που ο άνθρωπος συμμετέχει ή αντιστέκεται στη νέα συνθήκη που του υπαγορεύει το ολοένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον του.  Προκειμένου να ανιχνεύσει την ανθρώπινη εμπειρία του αστικού βιώματος η έκθεση φέρνει σε συνομιλία τις εικαστικές τέχνες –ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, εγκαταστάσεις, φωτογραφία, σχέδια και αφίσες– με αποσπάσματα από τον δημοφιλή ελληνικό κινηματογράφο, τις ταινίες κριτικού ρεαλισμού και τις έκκεντρες αφηγήσεις.

Όπως εξηγεί η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ και επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα, «Οι καλλιτέχνες ερμηνεύουν την πόλη όχι μόνο ως δομημένο περιβάλλον που τους εμπεριέχει, αλλά και ως καθημερινό βίωμα, ένα πλαίσιο με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι είτε με όρους αναγνώρισης, ασφάλειας και αποδοχής είτε με όρους ανίχνευσης, διαπραγμάτευσης και σύγκρουσης». Η έκθεση «ΑΣΤΥΓΡΑΦΙΑ» μέσα από 7 ενότητες που φέρουν τους τίτλους «Σκηνογραφία», «Νοσταλγία», «Γιαπί», «Κοντινό Πλάνο», «Θέαμα», «Όνειρα και Συγκρούσεις», «Υλικότητες», επιχειρεί να χαρτογραφήσει το συνολικό εύρος της έννοιας «αστικό βίωμα» σκιαγραφώντας το κοινωνικό υποκείμενο εντός της πόλης, με όλη τη γοητεία που μπορεί να του ασκεί αλλά και με όλους τους περιορισμούς ή και τους αποκλεισμούς που τη συνοδεύουν καθώς,  μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η αστικοποίηση, η ανοικοδόμηση και η μετανάστευση –εσωτερική και εξωτερική– προσδιορίζουν καθοριστικά το πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία. Το αστικό τοπίο μεταβάλλεται ριζικά με την αντιπαροχή και τη σταδιακή εξαφάνιση της μονοκατοικίας. Η καθημερινή ζωή αλλάζει με την εξάπλωση της αστικής κουλτούρας, την ανάδυση της κοινωνίας του θεάματος και της κατανάλωσης, τις νέες εμπειρίες που προσφέρει η πόλη. Η πόλη γίνεται το κατεξοχήν πεδίο συγκρότησης ταυτοτήτων για εσωτερικούς και εξωτερικούς μετανάστες, ενώ η κλίμακα, ο ορίζοντας και η αίσθηση αλλάζουν δραματικά με την κατασκευή πολυκατοικιών και σύγχρονων εμπορικών καταστημάτων, τη διάνοιξη δρόμων, τη δημιουργία πλατειών, την πύκνωση της κυκλοφορίας ανθρώπων και οχημάτων. Διαμορφώνονται καινούργιες σχέσεις ανάμεσα στο μητροπολιτικό κέντρο, τη συνοικία, το προάστιο, τις προσφυγικές γειτονιές, την εκτός σχεδίου αυθαίρετη δόμηση. Ενώ το μέσο βιοτικό επίπεδο βελτιώνεται, ταυτόχρονα εμφανίζονται νέοι κοινωνικοί διαχωρισμοί και αποκλεισμοί.

Οι καλλιτέχνες ερμηνεύουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο αστικό τοπίο, την ανθρωπογεωγραφία και τη διασύνδεση υλικού και έμψυχου περιβάλλοντος, παρελθόντος και παρόντος. Αρχικά κυριαρχούν η νοσταλγία, οι στερεοτυπικές ή εξιδανικευτικές αφηγήσεις μιας ιδιαίτερης αστικής ταυτότητας που αλλοιώνεται μαζί με τα νεοκλασικά σπίτια που καταπίνουν οι οικοδομές, ενώ η τέχνη προσπαθεί να διασώσει την πόλη που εξαφανίζεται. Καθώς οι καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις του αστικού μετασχηματισμού συλλαμβάνουν ένα νοερό παλίμψηστο εμπειριών και συναισθημάτων σε μια φαντασιακή συνύπαρξη διαφορετικών εποχών, το έργο τέχνης αποκτά σκηνογραφική διάσταση. Η πόλη επινοείται ως σκηνικό, οι δημιουργοί επιλέγουν την οπτική γωνία και συνθέτουν το κάδρο αντλώντας αναφορές από την πραγματικότητα, τη μνήμη και την επιθυμία. Κατά τη δεκαετία του 1960 αναδεικνύεται η ρεαλιστική πρόθεση ορισμένων δημιουργών να επισημάνουν τα προβλήματα και τις αντιθέσεις της καθημερινής ζωής στη μεγαλούπολη με κριτική ματιά. Προς το τέλος της ιστορικής περιόδου που εξετάζει η έκθεση, η υλικότητα αποκτά καινούργιο νόημα στο έργο καλλιτεχνών που εξετάζουν εννοιολογικά τη διάσταση του αστικού βιώματος.

Αλέκος Φασιανός (1935-2022) / Ο φέρων την πόλη του

«ΑΣΤΥΓΡΑΦΙΑ / URBANOGRAPHY. Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970» Επιμέλεια: Συραγώ Τσιάρα

Δημιουργοί: Ιωάννης Αβραμίδης / Θεόδωρος Αγγελόπουλος / Θεόδωρος Αδαμόπουλος / Αλέκος Αλεξανδράκης / Αχιλλέας Απέργης / Μίνως Αργυράκης / Μιχάλης Αρφαράς / Αγήνωρ Αστεριάδης / Γεώργιος Βακιρτζής / Σπύρος Βασιλείου / Γιώργος Βελισσαρίδης / Λουκάς Βενετούλιας / Νικόλαος Βεντούρας / Παντελής Βούλγαρης / Ανδρέας Βουρλούμης / Γιάννης Γαΐτης / Δανιήλ Γουναρίδης / Γρηγόρης Γρηγορίου / Δανιήλ (Παναγόπουλος) / Ντίνος Δημόπουλος / Διαμαντής Διαμαντόπουλος / Κλεοπάτρα Δίγκα / Νίκος Εγγονόπουλος / Γιώργος Ιωάννου / Μιχάλης Κακογιάννης / Λευτέρης Κανακάκις / Βλάσης Κανιάρης / Χρήστος Καπράλος / Νίκη Καραγάτση / Στέλιος Κασιμάτης / Τάκης Κατσουλίδης / Νίκος Κεσσανλής / Κλέαρχος Κονιτσιώτης / Δημοσθένης Κοκκινίδης / Αλέκος Κοντόπουλος / Αλέξανδρος Κορογιαννάκης / Νίκος Κούνδουρος / Πάνος Κουτρουμπούσης / Αριστέα Κριτσωτάκη / Γιώργος Λαζόγκας / Γιούλικα Λακερίδου / Κωνσταντίνος Μαλάμος / Ροβήρος Μανθούλης / Γεώργιος Μανουσάκης / Τώνια Μαρκετάκη / Φώτης Μαστιχιάδης / Δημήτρης Μεγαλίδης / Γιάννης Μιγάδης / Γιάννης Μίχας / Γιάννης Μόραλης / Χρόνης Μπότσογλου / Εύα Μπουλγουρά / Δημήτρης Μυταράς / Νίκος Νικολαΐδης / Ίρα Οικονομίδου / Κλεάνθης Παντιάς / Ρένα Παπασπύρου / Γιώργος Παραλής / Μαρία Πλυτά / Χρύσα Ρωμανού / Αλέκος Σακελλάριος / Γιώργος Σκαλενάκης / Δήμος (Δημοσθένης) Σκουλάκης / Βασίλης Σπεράντζας / Γιάννης Σπυρόπουλος / Άσπα Στασινοπούλου / Δημήτρης Σταύρακας / Παύλος Τάσιος / Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος) / Παναγιώτης Τέτσης / Γιώργος Τζαβέλλας / Γεώργιος Τούγιας / Γιάννης Τσαρούχης / Αλέκος Φασιανός / Κώστας Φέρρης / Δημήτρης Χαρισιάδης / Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας / Μαρία Χρουσάκη / Γιάννης Ψυχοπαίδης.

Εθνική Πινακοθήκη- Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου: Κεντρικό Κτήριο – Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων

Διάρκεια έκθεσης:  έως 3 Μαρτίου 2024

Διαβάστε επίσης:

Ιάννης Ξενάκης x2: Το ΕΜΣΤ τιμά των Ιάννη Ξενάκη με δύο σημαντικές εκθέσεις (Photos)

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 30.09.2025 01:44