search
ΤΡΙΤΗ 07.05.2024 22:42
MENU CLOSE

«Famagusta»: «Η ταυτότητα της σειράς  είναι το ηχόχρωμα της» λέει ο συνθέτης Χρίστος Στυλιανού στο topontiki.gr

23.01.2024 14:50
stylianoy-new

Πλάι στον Γιάννη Μπέζο, την Κοραλία Καράντη, τον Χρήστο Λούλη, τη Δέσποινα Μπεμπεδέλη, τον Γιώργο Ζένιο στέκεται και συνεισφέρει εξίσου στην πλοκή μια ακόμη- σημαντική- πρωταγωνίστρια στη σειρά «Famagusta» του Mega.

Πανταχού παρούσα κι ας μην είναι ορατή από τους τηλεθεατές- κυρίαρχη στις σκηνές της σειράς χωρίς διαλόγους- είναι η μουσική της σειράς.

Ένα έργο μέσα στο έργο του Αντρέα Γεωργίου και της Βάνας Δημητρίου, είναι η μουσική στην «Famagusta» και φέρει την υπογραφή του μουσικού και Κύπριου συνθέτη Χρίστου Στυλιανού, μόνιμου κάτοικου Αθήνας τα τελευταία αρκετά χρόνια, σταθερού  συνεργάτη του σκηνοθέτη της σειράς.

Ο Στυλιανού από τότε που θυμάται τον εαυτό του ασχολείται με τη μουσική. Έχει δύο προσωπικούς δίσκους, έχει συμμετάσχει σε συναυλία της Έμα Σάπλιν, το 2005, έχει γράψει μουσικές για τις συλλογές «Bubdha bar».

Μόλις στις αρχές του 2000 έγραψε μουσική για τηλεοπτική σειρά στην Κύπρο και στην Ελλάδα συστήθηκε αργότερα με τις μουσικές των σειρών «Τατουάζ» (2017) και «8 λέξεις» (2019).

Η μουσική  έχει ρόλο και λόγο στη «Famagusta», αναφέρει ο συνθέτης  Χρίστος Στυλιανού στη συνέντευξη του στο topontiki.gr

Με ποιο τρόπο συμμετέχει η μουσική σας στη σειρά;

Ακολουθεί την εικόνα. Προσπαθεί να αποτυπώσει και να μεταφέρει το συναίσθημα της εικόνας και της εποχής.

Η μουσική είναι σε διάλογο με τα γεγονότα και τις χρονικές περιόδους της πλοκής. Άλλα ακούσματα υπάρχουν για τις σκηνές του 1974 άλλες για το 2024. Μεταξύ τους συνδιαλέγονται χάρη στα παραδοσιακά όργανα της Κύπρου. Το πιθκιαύλι, το βιολί, το λαούτο.

Μέλημα μου είναι να μην υπερβάλει η μουσική. Να μην εκβιάζει το συναίσθημα.

Όταν η εικόνα είναι δυνατή και ο λόγος επίσης, η μουσική οφείλει να βρίσκεται ένα βήμα πίσω.

Πώς επικοινωνείτε το συναίσθημα, που κι εσείς εισπράττετε, στο τηλεθεατή;

Στην Κύπρο υπάρχει η ελπίδα. Μαζί όμως με τη θλίψη. Προσπαθώ να δίνω το συναίσθημα της πίστης που έχει ο κόσμος στο νησί.

Τα τραγικά γεγονότα της εισβολής μπορεί να μην τα έχω ζήσει, φέρω μέσα μου όμως τα κατάλοιπα του πολέμου. Της φρίκης, του πόνου, της μνήμης εκείνων που τα βίωσαν και δεν τα ξεχνούν.

Οι άνθρωποι στην Κύπρο που έχασαν τα πάντα, έχουν την πίστη ότι μια ημέρα θα επιστρέψουν στα σπίτια τους. Οι Κύπριοι είναι ένας πονεμένος λαός. Έχουμε μεγαλώσει με το «Δεν ξεχνώ», με την διχοτομημένη πατρίδα μας.

Πότε αρχίσατε το έργο αυτό;

Η πρώτη κρούση από τον Αντρέα Γεωργίου έγινε στις αρχές του 2022. Τον Μάιο του 2022 πήρα το πρώτο κείμενο στα χέρια μου. Από τον Ιούνιου του 2023 σχεδόν ασκητεύω. Άρχισα να συνθέτω ανατρέχοντας σε μουσικά όργανα που «δηλώνουν» Κύπρο και ο συνδυασμός των ακουσμάτων τους  να διαμορφώνει μια «γέφυρα» η οποία ενώνει το τότε με το σήμερα στην πλοκή της σειράς.  Το τελευταίο εξάμηνο η ζωή μου ορίζεται από το δρομολόγιο σπίτι- στούντιο ηχογράφησης και πάλι πίσω. Γράφω αδιάκοπα μουσικές για τη «Famagusta».

Όμως δεν είναι μια μοναχική δουλειά, όσο και κι αν ακούγεται ως τέτοια. Αλλά είναι αποτέλεσμα αρμονικής σύμπραξης με την Ελένη Ζιώγα, η οποία έγραψε τους στίχους του κεντρικού τραγουδιού, με την οποία έχουμε εξαιρετική χημεία και βεβαίως με την έξοχη Μαρία Φαραντούρη. Η συνεργασία μαζί της αποτελεί περιουσιακό μου στοιχείο. Ήταν και είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι η συνεργασία αυτή με μια καλλιτέχνιδα του βελινεκούς της Φαραντούρη. Αποτελεί τιμή η ερμηνεία της στο «Δεν ξεχνώ».

Περιμένατε μια τέτοια συνεργασία;

Θα σας εξομολογηθώ κάτι. Το 2005 στην Κύπρο με έναν φίλο περπατώντας είχαμε δει μια αφίσα της. «Γιάννη θα ήθελα να γράψω ένα τραγούδι για την Φραντούρη», γύρισα και του είπα αυθόρμητα. Ποιος να μου το λεγε ότι θα γινόταν πραγματικότητα. Όταν με την Ελένη τής κάναμε κρούση για το «Δεν ξεχνώ»  απάντησε αμέσως με ένα «ναι βεβαίως. Να το ακούσω». Και μόλις το άκουσε απλώς άνοιξε την αγκαλιά της. Δύσκολα μεταφέρεται το βίωμα της συνεργασίας αυτής.

Η μουσική έχει «λόγο» σε μια σειρά- στη «Famagusta» εν προκειμένω;

Ε, μα ναι. Μιλά με τις μελωδία της. Μεταφέρει το συναίσθημα. Και απαιτείται μεγάλη προσοχή για να μην κομίσει το λάθος συναίσθημα.

Η μουσική συμβάλλει ώστε το συναίσθημα να είναι τρισδιάστατο.

Πώς «χτίζεται» η μουσική;

Είναι σαν ένα  δέντρο. Το σενάριο είναι το έδαφος. Διαμορφώνεται ένας κορμός- στην προκειμένη περίπτωση το κεντρικό θέμα, το τραγούδι των τίτλων και στην πορεία αναπτύσσονται τα «κλαδιά» του δέντρου. Ο κορμός εδώ είναι το «Δεν ξεχνώ/ο αγνοούμενος».

Όταν άρχισα να δουλεύω πάνω στη σειρά, έχοντας διαβάσει τα πρώτα σενάρια, αμφιταλαντευόμουν ανάμεσα σε δύο θέματα. Βαθειά μέσα μου ήξερα αμέσως ότι το «Δεν ξεχνώ» ήταν το κομμάτι- ταυτότητα της σειράς. Το ίδιο συνέβη και με την Ελένη (σ.σ. Ζιώγα).

Η δουλειά σας ορίζεται από  το τραγούδι των τίτλων και τις διασκευές του;

Είναι ένα μεγάλο έργο διότι εκτός από αυτά πρέπει να έχουν μουσικές οι χαρακτήρες και οι καταστάσεις που αναπτύσσονται στα 24 επεισόδια της σειράς και έπρεπε να αποκωδικοποιήσω,  να  «διαβάσω»  και τα δύο. Σημειωτέον ότι στην πορεία παρουσιάζονται νέες καταστάσεις οι οποίες πρέπει να συνοδεύονται από τις κατάλληλες μουσικές.  Άλλοτε μπορεί να είναι επικές, άλλοτε ρομαντικές ή υποβλητικές.

Υπήρχαν στιγμές που η μουσική θα μπορούσε να κάνει «μελό» σκηνές;

Πολλές φορές και αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι της δουλειάς. Να μην παρασυρθώ και η σύνθεση να είναι υπερβολική.

Πώς το ελέγχετε;

Σημαντικό ρόλο έχει το κείμενο. Αν ο λόγος έχει δύναμη και εγώ πάω να ενισχύσω, για παράδειγμα το τραγικό στοιχείο, το αποτέλεσμα θα είναι υπερβολικό. Ωστόσο οδηγός μου είναι το σενάριο, η αντίληψη η αίσθηση του μέτρου.  Βοηθά και η πείρα.

Η μουσική σε ένα οπτικοακουστικό έργο αποτελεί την ταυτότητα του;

Οφείλει κατά αρχήν να δίνει σαφές στίγμα και να είναι ταυτόσημη με το έργο. Υπο αυτή την έννοια, ναι πρέπει να είναι «σήμα κατατεθέν».

Η πρόκληση για εσάς ποια είναι;

Η μουσική να είναι σε αρμονία με την πλοκή και ως συνθέτης να συμπληρώσω αυτό που χρειάζεται. Το ηχόχρωμα της σειράς που είναι και η ταυτότητα της.

Μπορεί και πρέπει η μουσική να έχει πολιτική χροιά;

Μπορεί αλλά μαζί με τον στίχο πρέπει να δίνουν την πολιτική κατεύθυνση. Το ζητούμενο όμως στην «Famagusta» δεν είναι αυτό. Αλλά μέσα από την εξέλιξη των επεισοδίων να διατηρήσει τη μνήμη και να προσθέσει στη γνώση. Ιδίως των νέων. Σημαντικό είναι να δει ο κόσμος τι συνέβη τότε. Πολλοί νέοι δεν γνωρίζουν πολλά από τη σημερινή πραγματικότητα. Πόσω μάλλον το Κυπριακό ή το ζήτημα των αγνοούμενων.

Info

«Famagusta», κάθε Κυριακή 21.00 Mega, σενάριο Βάνα Δημητρίου, σκηνοθεσία: Αντρέας Γεωργίου, έρευνα & συγγραφή αληθινών ιστοριών αγνοούμενων: Δημήτρης Τοκαρής, σύμβουλος δραματουργικής εξέλιξης: Κώστας Καπώνης, πρωτότυπη μουσική: Χρίστος Στυλιανού.

Παίζουν οι: Γιάννης Μπέζος, Κοραλία Καράντη, Χρήστος Λούλης, Αντρέας Γεωργίου, Αιμιλία Υψηλάντη, στον ρόλο του Παππού ο Γιώργος Ζένιος, Βασιλική Τρουφάκου, Νεοκλής Νεοκλέους, Σοφία Καλλή, Στέφανος Μιχαήλ,Σοφία Παυλίδου, Αστέρω Κυπριανού, Δάφνη Κιουρκτσόγλου, Μαριάννα Σάντη κ.ά.

Στον ρόλο του Αρχιεπισκόπου Μακάριου, ο Γρηγόρης Βαλτινός και στον ρόλο της Χαρίτας Μάντολες, η Δέσποινα Μπεμπεδέλη.

Διαβάστε επίσης:

Φώτης Σεργουλόπουλος: Η μεγάλη συγκίνηση στον αέρα της εκπομπής – «Έχουμε μια αγάπη από παλιά» (video)

Αθερίδης για Νταλάρα: Ό,τι και να κάνει ο Γιώργος είναι τέλειο – Αν ήμουν γυναίκα θα ήμουν ερωτευμένη μαζί του (video)

Άντζελα Δημητρίου: Μέσω δικηγόρου η απάντηση της κόρης της για τη φημολογούμενη «ρήξη» με την τραγουδίστρια (Video)

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 07.05.2024 22:42