ΤΕΤΑΡΤΗ 30.07.2025 00:21
MENU CLOSE

Αμηχανία και αναχωρητισμός και στην ενεργειακή πολιτική; 

28.07.2025 06:55

Οι αιτίες της ακρίβειας στην Ελλάδα – πολύ πανω απ’ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – πρέπει να αναζητηθούν μεταξύ άλλων και στο υψηλότατο – πολύ πάνω απ’ τον μέσο όρο – ενεργειακό κόστος. Κι εδώ οι αιτίες είναι αφενός ενδογενείς, αφετέρου εξωγενείς. Και για τις δύο η Κυβέρνηση έχει επιδείξη εγκληματική αδράνεια. 

α) λίγο πριν την απόφαση του διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου πού ο διευθύνων σύμβουλος Ξιφαράς ήταν «βέβαιος ότι θα δικαίωνε τη ΔΕΠΑ»,

β) ώστε να συνεχιστεί η παροχή «του φθηνότερου ρωσικού αερίου σε σχέση με το ακριβότερο LNG» (που όμως εδω και 3 χρόνια προτίμησε να παίρνει σε ακριβότερη τιμή). Ποτέ δεν απαντήθηκε εάν η τιμή που συμφώνησε η ΔΕΠΑ με τους Ρώσους της Gazprom να τιμολογείται στο εξής το αέριο ήταν, όπως φημολογείται, υψηλότερη απ’ αυτή που αγόραζε το αέριο η ΔΕΠΑ πριν τους χειρισμούς της διοίκησής της. Αυτά ως προς τις ενδογενείς αιτίες. 

Ως προς τις εξωγενείς αιτίες

Κι εδώ η  κυβερνητική ολιγωρία (ή σκόπιμη αποστασιοποίηση) είναι κραυγαλέα. Όπως η περίπτωση των ευρωπαϊκών διαχειριστών μεταφορας ηλεκτρικής ενέγειας που η Κυβέρνηση αποφεύγει (γιατί άραγε;) να αναδείξει στην ΕΕ. 

Πρόσφατα κατέθεσα ως μέλος των επιτροπών Προϋπολογισμού και Περιβάλλοντος ερώτηση στην Κομισιόν για τη δράση των εθνικών διαχειριστών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας όπως τoυ αυστριακού που επηρεάζουν σημαντικά τις τιμές στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 8 του Κανονισμού 2019/943, οι διαχειριστές συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας οφείλουν να διασφαλίζουν ελάχιστα επίπεδα διαθέσιμης δυναμικότητας και δεν επιτρέπεται να περιορίζουν τον διαθέσιμο όγκο της δυναμικότητας διασύνδεσης ως μέσο επίλυσης της συμφόρησης εντός της δικής τους ζώνης προσφοράς. Κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατή η χορήγηση παρεκκλίσεων για λόγους διατήρησης της ασφάλειας λειτουργίας του συστήματος, αποφεύγοντας όμως διακρίσεις μεταξύ εσωτερικών και διαζωνικών ανταλλαγών (παρ. 9 του ίδιου άρθρου).

Ωστόσο, ο Αυστριακός Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς (APG) έχει λάβει έξι συνεχόμενες παρεκκλίσεις, παραμένοντας ουσιαστικά εκτός των ανωτέρω απαιτήσεων. Επομένως, με την συνεχόμενη χορήγηση παρεκκλίσεων, η κατ’ εξαίρεση αυτή δυνατότητα καθίσταται μια παγιωμένη κατάσταση, επηρεάζοντας σημαντικά τον όγκο της δυναμικότητας που παρέχεται σε λοιπά συμμετέχοντα κράτη στην αγορά ενέργειας. Αυτό, με την σειρά του, επηρεάζει το επίπεδο των τιμών, δημιουργώντας μεγάλες διαφορές στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στις αγορές της επόμενης ημέρας μεταξύ της Νοτιοανατολικής και της Κεντρικής Ευρώπης, πλήττοντας σημαντικά τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις βιομηχανίες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Με βάση τα παραπάνω ζήτησα την παρέμβαση της Επιτροπής για την αδικαιολόγητη χορήγηση συναπτών παρεκκλίσεων στην APG, δεδομένων και των συνεπειών τους στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Ζήτησα επίσης απ’ την Επιτροπή να συνεργαστεί με τον συντονιστή των ευρωπαϊκών Ρυθμισικών Αρχών Ενλεργειας ACER, ώστε να τερματιστούν φαινόμενα κατάχρησης της δυνατότητας παρέκκλισης.

Και το εύλογο ερώτημα είναι: Γιατί η Κυβέρνηση έχει παραιτηθεί από οποιαδήποτε προσπάθεια καταπολέμησης των αιτιών για τις υψηλές τιμές ενέργειας, είτε ενδογενείς είτε εξωγενείς; Γιατί στις πρωτοβουλίες, οχλήσεις, προειδοποιήσεις, ενημερώσεις μας η Κυβέρνηση επιλέγει τον ολισθηρό και επιζήμιο για τη χώρα, την οικονομία, τους καταναλωτές και την επιχειρηματικότητα, δρόμο της παραίτησης; 

* Ο Νικόλας Φαραντούρης είναι ευρωβουλευτής (the Left), μέλος των Επιτροπών Προϋπολογισμού, Ασφάλειας & Άμυνας, Περιβάλλοντος και Συνταγματικών Υποθέσεων ως Συντονιστής. Καθηγητής του Δικαίου της Ενέργειας στο Πανεπαιτήμιο Πειραιώς, Ευρωπαϊκή Έδρας Jean Monnet.

Διαβάστε επίσης:

Η «εγκληματική» πλειοδοσία βλάπτει σοβαρά την αντιπολίτευση

Αποκούμπι για την κυβέρνηση η απουσία εναλλακτικής

Ο ποταμός Έβρος στέρεψε

ΤΕΤΑΡΤΗ 30.07.2025 00:18
Exit mobile version