10/07/2020 12:49:47
3.5.2020 / ΜΙΧAΛΗΣ ΛΑΓAΝΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2123 στις 30-4-2020

Η πανδημία έφερε αλλαγές και αμηχανία - Πίσω από τη βιτρίνα της «αισιοδοξίας» κυριαρχεί η ανησυχία για το αύριο

Η πανδημία έφερε αλλαγές και αμηχανία - Πίσω από τη βιτρίνα της «αισιοδοξίας» κυριαρχεί η ανησυχία για το αύριο - Media

 

Ο κύριος Γιώργος είναι αυτοαπασχολούμενος. Ιδιοκτήτης τουριστικού λεωφορείου. Γι’ αυτόν, όπως και για χιλιάδες άλλους συναδέλφους του, η σεζόν θα ξεκινούσε σταδιακά από την 1η Μαρτίου. Φέτος όμως η πανδημία της Covid-19 τον καθιστά δυνάμει άνεργο, αφού όλα δείχνουν ότι η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα το 2020 θα μειωθεί μεταξύ 30% και 50% συγκριτικά με τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Επιπλέον ο κ. Γιώργος, όπως και πολλοί άλλοι κλάδοι υποαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών, οι οποίοι επλήγησαν από τα περιοριστικά μέτρα λόγω του ιού και το lockdown σε καθολικό βαθμό στην οικονομική τους δραστηριότητα, εξαιρέθηκε από το επίδομα βοήθειας των 800 ευρώ, το οποίο δόθηκε στους μισθωτούς που τέθηκαν σε αναστολή εργασίας.


Επίσης οι ιδιοκτήτες και οδηγοί τουριστικών λεωφορείων, όπως καταγγέλλει ο κ. Γιώργος, δεν δικαιούνται ούτε την «επιστρεπτέα προκαταβολή», η οποία θα δοθεί σε τουλάχιστον 100.000 επιχειρήσεις που «επλήγησαν» από την Covid-19. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με τους ασκούμενους δικηγόρους, οι οποίοι μάλιστα δεν δικαιούνται ούτε το επίδομα ανεργίας από τον ΟΑΕΔ...
Για τους παραπάνω κλάδους, παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις δημοσιογράφων και εκπροσώπων κομμάτων της αντιπολίτευσης προς την κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας, δεν υπάρχουν επαρκείς απαντήσεις σχετικά με τους λόγους εξαίρεσης των εργαζομένων.

Οικονομική αβεβαιότητα
Παρά το γενικότερο κλίμα αισιοδοξίας που προσπαθούν να διαμορφώσουν τα κυβερνητικά στελέχη και διάφορες πρόσφατες έρευνες γνώμης, άλλες έρευνες και ρεπορτάζ διεθνών ΜΜΕ καταδεικνύουν το κλίμα έντονης ανησυχίας που υπάρχει σχετικά με το ατομικό και οικογενειακό εισόδημα στην πλειονότητα του ελληνικού πληθυσμού.
Υπό το πρίσμα της οικονομικής αβεβαιότητας, το 59% των Ελλήνων δήλωσε ότι πλέον αποταμιεύει περισσότερα χρήματα απ’ ό,τι πριν από την κρίση – βάζοντας στην άκρη περίπου 140 ευρώ επιπλέον τον μήνα, όπως αναφέρουν στοιχεία της έρευνας της γερμανικής ψηφιακής τράπεζας Ν26, που διενεργήθηκε τον Απρίλιο σε 10.000 Ευρωπαίους πολίτες, οι οποίοι τελούν υπό καραντίνα. 

«Ενώ βλέπουμε άμεσα τις επιπτώσεις που έχει ο κορωνοϊός στην καθημερινότητά μας, είναι λιγότερο εμφανείς οι τεράστιες επιπτώσεις του στις καθημερινές μας συναλλαγές» δήλωσε ο Sarunas Legeckas, General Manager Greater Europe της N26. «Η έρευνά μας παρουσιάζει ξεκάθαρα το οικονομικό στρες και τις ανησυχίες γι’ αυτήν την πανδημία και ότι οι Έλληνες έχουν αλλάξει όχι μόνο τον τρόπο ζωής τους, αλλά, ως αποτέλεσμα αυτού, και τις οικονομικές τους συνήθειες».
Αυτό που έχει, επίσης, πολύ μεγάλο ενδιαφέρον είναι οι αλλαγές που έχουν προκύψει στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ξοδεύουν τα χρήματά τους. Το 81% των Ελλήνων παραδέχτηκε πως έχει αλλάξει τις συνήθειές του ως προς τα αγαθά που αγόραζε κάθε μήνα.


Ενώ, λοιπόν, τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ παραμένουν το μεγαλύτερο έξοδο, όπως και πριν από την πανδημία, στη δεύτερη και στην τρίτη θέση, όπου προηγουμένως βρίσκονταν η διασκέδαση, η μόδα και οι αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα αντίστοιχα, τώρα έχουν ανέλθει οι συνδρομές σε υπηρεσίες και delivery.
Δεν άλλαξαν όμως μόνο οι προτιμήσεις των ανθρώπων στο πού ξοδεύουν τα χρήματά τους, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο το κάνουν. Το 73% των Ελλήνων δήλωσε ότι προτιμά τις ανέπαφες συναλλαγές και απομακρύνεται από τη χρήση μετρητών για λόγους υγιεινής.

«Περιμένω ότι θα χάσω τη δουλειά μου»
Η αισιοδοξία μόλις είχε επιστρέψει στην Ελλάδα, έπειτα από δέκα χρόνια αυστηρής λιτότητας, αναταραχών και ζοφερής οικονομικής προοπτικής. Μετά όμως ήλθε η πανδημία της Covid-19 και έκανε τους Έλληνες ακόμη πιο ανήσυχους για το μέλλον τους, αναφέρει το CNBC σε δημοσίευμά του.
«Περιμένω ότι θα χάσω τη δουλειά μου» δηλώνει στο CNBC ο 34χρονος Βασίλης, που προτίμησε να μην αποκαλύψει το επίθετό του. Ο Βασίλης απασχολείται εδώ και 11 χρόνια στον τουριστικό κλάδο και την τελευταία τριετία έδειχνε στους ξένους τουρίστες τους κρυφούς «θησαυρούς» της Αθήνας.


«Αναμέναμε ότι αυτό το καλοκαίρι θα είχαμε την καλύτερη σεζόν όλων των εποχών, ξεπερνώντας τους αριθμούς - ρεκόρ της προηγούμενης χρονιάς» δηλώνει ο Βασίλης εκφράζοντας φόβους ότι θα χάσει τη δουλειά του. «Ακόμη και κατά την κορύφωση της οικονομικής κρίσης, είχα δουλειά» εξηγεί.
Το δημοσίευμα κάνει αναδρομή στην εποχή των μνημονίων και στη μακρά και επώδυνη κρίση που βίωσε η Ελλάδα μέχρι την έξοδο από τα προγράμματα στήριξης τον Αύγουστο του 2018. «Έκτοτε η ελληνική οικονομία κατάφερε να ανακάμψει. Οι ρυθμοί ανάπτυξης του ΑΕΠ ανήλθαν στο 1,9% πέρυσι και η ανεργία υποχώρησε στο 17,3%, σε επίπεδα κατά πολύ χαμηλότερα του 27,5% το 2013» αναφέρει το άρθρο.


Όμως η πανδημία του κορωνοϊού ανέτρεψε την ήπια ανάκαμψη. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει ύφεση 10% και εκτόξευση της ανεργίας στην Ελλάδα στο 22,3% το 2020. «Η κατάσταση λόγω Covid-19 εκτροχιάζει την πολυαναμενόμενη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας» δηλώνει η Αθανασία Κοκκινογένη, Europe senior analyst στην εταιρεία ερευνών DuckerFrontier.
Η Ελλάδα ήταν μια από τις χώρες της Ευρώπης με τα ταχύτερα ανακλαστικά επιβάλλοντας αυστηρά μέτρα lockdown και αποτρέποντας την εξάπλωση του κορωνοϊού. Παρ’ όλα αυτά, τα περιοριστικά μέτρα έχουν «παγώσει» την τουριστική βιομηχανία. 


«Η βιομηχανία τουρισμού και ταξιδιών συνεισφέρει 21% στην ελληνική οικονομία. Εξαιτίας της πανδημίας η Ελλάδα παραμένει κλειστή για τον ευρωπαϊκό τουρισμό και τον τουρισμό εκτός Ε.Ε. με κίνδυνο μιας βαθιάς ύφεσης για την ελληνική οικονομία και μαζικές απώλειες θέσεων εργασίας στον ελληνικό τουρισμό» δηλώνει στο CNBC η Αθανασία Κοκκινογένη.
Η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με το άρθρο, θέλει την ανάπτυξη ενιαίου πλαισίου υγειονομικής διαδικασίας με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ των ξένων επισκεπτών, αλλά και για να προστατεύσει τους εργαζομένους του τουριστικού κλάδου.
 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.