27/02/2021 02:55:43
23.1.2021 / ΕΛΕΝΗ ΠΕΤAΣΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2161 στις 21-1-2021

«Καλωσόρισες στην κόλαση, γλυκιά μου»

«Καλωσόρισες στην κόλαση, γλυκιά μου» - Media

 

Μπορεί τα ραδιοφωνικά έργα να «μετακινούν το επίκεντρο από την εικόνα στον ήχο» αλλά «αν και μας απομακρύνουν από την αισθητική οδηγούν στο αίσθημα».

Με αυτά τα λόγια η Κατερίνα Ευαγγελάτου είχε ανακοινώσει την πρώτη σειρά των Radio Plays του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου που, με θεματική το αστυνομικό νουάρ, μόλις ολοκληρώθηκε. Όλα τα έργα, όμως, παραμένουν στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ επ' αόριστον και με δωρεάν ακρόαση.

Παρότι, ωστόσο, τα ραδιοφωνικά έργα έχουν μεγάλη παράδοση στη χώρα μας και από μόνα τους αποτελούν μία ακόμη καλλιτεχνική διέξοδο στην αδιέξοδη – μέχρι στιγμής – δυστοπία του κορωνοϊού, δεν είναι όλα εξίσου ενδιαφέροντα.

Ξεχώρισα, μεταξύ άλλων, τη διασκευή του διηγήματος του Βασίλη Δανέλλη «Εις το επανιδείν, γλυκιά μου» το οποίο τώρα, με τίτλο «Καλωσόρισες στην κόλαση, γλυκιά μου», παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.

Πρόκειται για ένα διήγημα αστυνομικής λογοτεχνίας (εκδόσεις Καστανιώτη). Ο πρωταγωνιστικός ρόλος ανήκει στον αφηγητή, ο οποίος σταδιακά μετατρέπεται από θύτης σε θύμα, παρασύροντας τον ακροατή σε μια περιπέτεια με «απροσδόκητο» τέλος.

Αλλά δεν πρόκειται μόνο για μια ιστορία που στόχο της έχει να μας εμπλέξει σε έναν ιστό μυστηρίου και αγωνίας, καθώς η καθαρά ακουστική συνθήκη εξορύσσει τον πλούσιο σε μεταφορές λόγο και την εξαιρετική διαχείριση της γλώσσας του συγγραφέα. Ταυτόχρονα, η σκηνοθεσία υποδεικνύει τη σαγηνευτική δύναμη του υποκόσμου και την κατάληξή του σε μια ζωντανή κόλαση, αφήνοντας περιθώριο στη φαντασία να κλωθογυρίσει στο μυαλό μας.

Καθώς η πλοκή εξελίσσεται, ο κυνισμός, η ανατροπή των γεγονότων και, εν τέλει, η κλιμάκωση του σασπένς στοιχειώνουν το εγχείρημα. Κυρίαρχο στοιχείο είναι η ατμόσφαιρα που καταφέρνει να δημιουργήσει ο Χουβαρδάς χρησιμοποιώντας ως όπλο διάφορους χαρακτηριστικούς ήχους (φύσημα του τσιγάρου, βαριές αναπνοές, αναστεναγμοί, γρύλισμα αυτοκινήτου, γρονθοκοπήματα, κραυγές, πόρτες που τρίζουν κ.ά.). Και πάνω απ΄ όλα δίνοντας πρωταγωνιστική θέση στην πρωτότυπη μουσική τζαζ, που συνέθεσε ο Θοδωρής Οικονόμου και ερμήνευσε ο ίδιος με τους μουσικούς Κίμωνα Καρούντζο, Θοδωρή Κότσιφα, Αλέξανδρο-Δράκο Κριστάκη, Ανδρέα Πολυζωγόπουλο και με την Αλεξάνδρα Λέρτα στα φωνητικά.

Δεν πρέπει, ωστόσο, να παραμελήσω τη συνεισφορά των καλών ηθοποιών, με πρώτη την Άλκηστη Πουλοπούλου, που υποδύεται με ορμητική γοητεία την αδίστακτη εκβιάστρια Αλεξάνδρα, υπάλληλο του σκοτεινού τζαζ κλαμπ «Blue Hell».

Οι άλλοι ηθοποιοί – Στέλλα Βογιατζάκη, Πολύδωρος Βογιατζής, Ακύλλας Καραζήσης, Δημήτρης Μπίτος, Άντα Πουράνη, Χάρης Φραγκούλης – υπηρέτησαν με ακρίβεια τους ρόλους τους.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.