search
ΚΥΡΙΑΚΗ 28.04.2024 19:10
MENU CLOSE

Επιδότηση ηλεκτρικών Ι.Χ.: Πόσο «γενναιόδωρη» είναι τελικά η αύξηση των 2.000 ευρώ; Οι λόγοι αποτυχίας του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 1»

03.03.2022 06:00
ilektrikooxima-new

Την «γενναιόδωρη» αύξηση της επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα από 6.000 ευρώ σε 8.000 ευρώ ανακοίνωσε πρόσφατα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στο πλαίσιο του δεύτερου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που ξεκινά τον Απρίλιο.

Αυτό σημαίνει ότι στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» θα επιδοτείται το 30% της συνολικής αξίας του οχήματος από 20% που επιδοτούνταν πριν.

Επίσης αυξάνεται το ποσό της απόσυρσης παλαιότερου οχήματος στα 1000 ευρώ, κι έτσι αν κάποιος διαθέτει ένα τέτοιο σήμερα στο γκαράζ του θα μπορεί πρακτικά να αυξήσει την επιδότηση στα 9.000 ευρώ.

Είναι όμως τελικά η φετινή επιδότηση των 8.000 ευρώ τόσο «γενναιόδωρη» ή μήπως πρόκειται για απαραίτητη κυβερνητική διόρθωση καθώς η προηγούμενη των 6.000 ευρώ αποδείχθηκε εξαιρετικά ανεπαρκής;

Το ερώτημα μετατρέπεται σε ρητορικό αν μελετήσουμε τα στοιχεία από την πορεία του πρώτου προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2020.

Ηλεκτροκίνηση για όλους ή μόνο για αυτούς που... μπορούν; - Media

Κι αυτό γιατί στην πρώτη φάση του προγράμματος το οποίο είχε στόχο την πώληση 15.000 ηλεκτρικών οχημάτων ταξινομήθηκαν τελικά κάτω από 3.000, ενώ από τον προϋπολογισμό των 100 εκατ. ευρώ απορροφήθηκαν περίπου 30 εκατ. ευρώ.

Επίσης στελέχη της Κυβέρνησης έσπευσαν να πανηγυρίσουν για τη νέα αυξημένη επιδότηση ότι «είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη» ενώ στην πραγματικότητα το ποσό των 8.000 έρχεται πιο κοντά στα επίπεδα άλλων χωρών όπως για παράδειγμα της Γερμανίας όπου η αντίστοιχη επιδότηση φτάνει τις 9.500 ευρώ.

Αλλά και η αύξηση της απόσυρσης στα 1.000 ευρώ ίσως τελικά να μην είναι τόσο μεγάλη αν σκεφτεί κανείς ότι  στη Γαλλία η απόσυρση αυτοκινήτου δίνει «μπόνους» πολύ μεγαλύτερο, στα 2.500 ευρώ.

Σε εμβρυακό επίπεδο ακόμα οι υποδομές της ηλεκτροκίνησης

Βέβαια εδώ πρέπει να επισημάνουμε ότι η χαμηλή επιδότηση ευθύνεται κατά ένα μόνο μέρος για την αποτυχία του πρώτου προγράμματος καθώς πολύ σημαντικό ρόλο έπαιξε και η πολύ χαμηλή κάλυψη της χώρας σε υποδομές που υποστηρίζουν την ηλεκτροκίνηση.

Δηλαδή ακόμα και εάν είχε κάποιος τα χρήματα διστάζει να προβεί σε αγορά ηλεκτρικού Ι.Χ. καθώς δεν  μπορεί εύκολα να το χρησιμοποιήσει λόγω έλλειψης σταθμών φόρτισης αλλά και γιατί η τεχνολογία δεν υποστηρίζει προς το παρόν ταχεία φόρτιση όπως στο εξωτερικό.

Ηλεκτροκίνηση: Τιμές «φωτιά» από τους φορτιστές στο δρόμο– Καπέλο άνω του 900% - Media

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι το 2020 όταν δηλαδή ξεκίνησε ο πρώτο κύκλος του προγράμματος ο δείκτης που αφορά την παρουσία σημείων φόρτισης ανά 100 χλμ. οδικού δικτύου (εθνικό, επαρχιακό, αστικό) ήταν πολύ χαμηλός. Η χώρα μας βρισκόταν στην τελευταία θέση μαζί με τη Λιθουανία. Ειδικότερα, η Ελλάδα και η Λιθουανία μετρούσαν μόλις 0,2 φορτιστές ανά 100 χλμ., σύμφωνα με τα στοιχεία του 2020 της ACEA. Ακολουθούν η Πολωνία με 0,4, η Λετονία και η Ρουμανία με 0,5 φορτιστές ανά 100 χλμ. εκάστη. Η μεγαλύτερη πυκνότητα φορτιστών συναντάται στην Ολλανδία (47,5 φορτιστές ανά 100 χλμ. δρόμου) και ακολουθούν το Λουξεμβούργο (34,5), η Γερμανία (19,4) και η Πορτογαλία (14,9).

Για να δοθεί ένα παράδειγμα σε όλη τη διαδρομή από Αθήνα έως Θεσσαλονίκη μήκους περίπου 500 χλμ. υπήρχε μόλις ένας φορτιστής.

Αυτό σημαίνει ότι οι υποδομές της Ελλάδας δεν θα μπορούσαν να υποστηρίξουν όχι τα 15.000 αυτοκίνητα που ήταν ο στόχος του πρώτου προγράμματος αλλά ούτε τα περίπου 3.000 που τελικά ταξινομήθηκαν.

Σήμερα βέβαια η κατάσταση έχει βελτιωθεί  καθώς οι φορτιστές σε όλη τη χώρα από περίπου 334 που ήταν το 2020 έχουν φτάσει τους 1040 αριθμός όμως που εξακολουθεί να είναι πολύ μικρός σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Τι προβλέπει το Κινούμαι Ηλεκτρικά 2   

Το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό σε 8.000 ευρώ από 6.000 ευρώ που ίσχυε στον προηγούμενο κύκλο.

Η απόσυρση παλαιού οχήματος επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ, ενώ η αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή με 500 ευρώ. Επιπλέον, 1.000 ευρώ επιδότηση θα έχουν άτομα με αναπηρία, οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα θα λάβουν επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για κάθε τέκνο, έναντι των συνολικά 1.000 ευρώ που προέβλεπε το προηγούμενο πρόγραμμα, ενώ επιπλέον 1.000 ευρώ θα λαμβάνουν και οι νέοι έως 29 ετών.

Για την αγορά ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως και L7e αυξάνεται από 20% σε 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης από 800 ευρώ σε 3.000 ευρώ. Ειδικά για νέους έως 29 ετών προβλέπεται η προσαύξηση της ενίσχυσης κατά 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων. Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά δίκυκλα L1e έως L4e παραμένει στο 20% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ. Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται τα ελαφρά ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα με κυβισμό μικρότερο των 50 cc καθώς και τα αντίστοιχα οχήματα μεγαλύτερου κυβισμού. Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά ποδήλατα παραμένει στο 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ.

Για τις εταιρείες, το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό σε 8.000 ευρώ ανά όχημα. Επίσης, καταργείται το όριο επιδότησης των 3 οχημάτων για κάθε εταιρεία και των 6 για τα νησιά, ενώ οι εταιρείες θα μπορούν πλέον να επιδοτούνται και για την αγορά και εγκατάσταση έξυπνων φορτιστών αποκλειστικά για την εξυπηρέτησή τους και όχι για εμπορική εκμετάλλευση.

Επιπλέον, θα επιδοτούνται με 1.000 ευρώ για την αντικατάσταση κάθε παλαιού οχήματος με ηλεκτρικό. Η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε όλα τα νησιά της χώρας επιδοτείται με επιπλέον 4.000 ευρώ. Ενισχύονται επίσης οι εταιρείες αντιπροσώπων, εμπόρων και εισαγωγέων αυτοκινήτων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) με ποσοστό επιδότησης 30% και μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο. Σε σχέση με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος, δεν θα υπάρχει πλέον η υποχρέωση εξαγοράς του οχήματος στη λήξη της περιόδου χρονομίσθωσης. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων εταιρικών στόλων.

Διαβάστε επίσης:

Apple: Θα βγάλει το πρώτο αυτόνομο όχημα της έως το 2025

Startup έφτιαξε φορητό «powerbank» για ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Πότε θα βγει και πόσο θα κοστίζει (photos)

Επιστήμονες «εκπαίδευσαν» την τεχνητή νοημοσύνη ώστε να ελέγχει τη πυρηνική σύντηξη

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΚΥΡΙΑΚΗ 28.04.2024 19:09