Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
«Είναι τεμπέλης, δεν προσέχει στην τάξη και πολύ συχνά είναι αφηρημένος». Για δεκαετίες αυτή ήταν η εκτίμηση πολλών δασκάλων για εκατομμύρια παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, που σήμερα ως ενήλικες, έχουν άσχημες αναμνήσεις από τα σχολικά τους χρόνια.
Ωστόσο στην εποχή μας, πολλοί γονείς και δάσκαλοι είναι περισσότερο ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι γύρω τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα μεγάλο ποσοστό των παιδιών, τα οποία χρειάζονται άλλη προσέγγιση και κατάλληλη υποστήριξη, ώστε να μπορέσουν να «ξεδιπλώσουν» τις ικανότητες και τα ταλέντα τους, που πολλές φορές αποτελούν μια απρόσμενη ευχάριστη έκπληξη για όλη την οικογένεια. Άλλωστε ας μη ξεχνάμε ότι μαθησιακές δυσκολίες αντιμετώπιζαν πολλά από τα πιο φωτεινά μυαλά που άφησαν το θετικό τους αποτύπωμά στην παγκόσμια ιστορία, όπως Τόμας Εντισον, ο Αϊνστάιν και η Αγκάθα Κρίστι!

Ποιες είναι, όμως, οι πιο συχνές μαθησιακές δυσκολίες; Ποια είναι τα πρώτα ύποπτα σημάδια που πρέπει να αναγνωρίζουν γονείς και παππούδες και να συζητούν με τους δασκάλους; Και ποιος είναι ο οδηγός επιβίωσης για να επικρατεί ηρεμία στην ψυχούλα του παιδιού αλλά και στο σπίτι; Τις απαντήσεις σε όλες αυτές αλλά και άλλες ερωτήσεις, δίνει στο topontiki.gr η κυρία Ζωή Νίκα, Ειδική Παιδαγωγός, MSc.
1. Ποιες είναι οι πιο συχνές μαθησιακές δυσκολίες;
Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) αποτελούν νευροαναπτυξιακές διαταραχές που εκδηλώνονται με επίμονες δυσχέρειες στην απόκτηση και χρήση μαθησιακών δεξιοτήτων, όπως η ανάγνωση, η γραφή και τα μαθηματικά. Οι δυσκολίες αυτές δεν απορρέουν από ζητήματα που σχετίζονται με τη νοημοσύνη, πολιτισμικούς ή γλωσσικούς παράγοντες, ούτε από αισθητηριακές ή κινητικές βλάβες. Αντανακλούν διαφοροποιήσεις στον τρόπο λειτουργίας και ωρίμανσης του εγκεφάλου που επηρεάζουν συγκεκριμένες γνωστικές διεργασίες.
Αναλυτικότερα, κατατάσσονται σε τρεις βασικούς τομείς:
2. Ποια είναι τα συχνότερα προειδοποιητικά συμπτώματα που πρέπει να μας οδηγήσουν στον ειδικό για κάθε μαθησιακή δυσκολία;
Τα πρώιμα συμπτώματα των ΕΜΔ ποικίλλουν ανάλογα με τον τομέα που επηρεάζεται, ωστόσο ορισμένα σημεία-δείκτες αποτελούν ενδεικτικά:
(α) ΕΜΔ με δυσκολίες στην ανάγνωση
(β) ΕΜΔ με δυσκολίες στη γραπτή έκφραση
(γ) ΕΜΔ με δυσκολίες στα μαθηματικά
Επιπλέον, πολλά παιδιά εμφανίζουν δευτερογενή συμπτώματα, όπως μειωμένη αυτοεκτίμηση, άγχος επίδοσης και σχολική αποφυγή. Η έγκαιρη παραπομπή για ψυχοπαιδαγωγική αξιολόγηση είναι κρίσιμη, καθώς η πρώιμη παρέμβαση οδηγεί σε ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων με απώτερο στόχο την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της μάθησης.
3. Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς και οι παππούδες για κάθε μια από αυτές.
Καθοριστικός παράγοντας για την υποστήριξη ενός παιδιού με ΕΜΔ είναι η στενή συνεργασία μεταξύ της οικογένειας και του σχολείου. Ο/Η εκπαιδευτικός αποτελεί τον πρώτο παρατηρητή των μαθησιακών δυσκολιών στην τάξη. Επομένως, η εποικοδομητική συνεργασία με την οικογένεια επιτρέπει την έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση. Έπειτα, είναι σημαντικό να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό για ό,τι τους απασχολεί αναφορικά με τη μαθησιακή πρόοδο του παιδιού, καθώς ισχύει απόλυτα το ρητό «κάλλιο προλαμβάνειν παρά θεραπεύειν»· η έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση αποτελούν την ουσία της πρόληψης.
4. Ποιες είναι οι βασικές χρηστικές οδηγίες για καλύτερη επικοινωνία, διάβασμα και φυσικά παιχνίδι.
«Στη σύγχρονη εποχή, οι γονείς – πέραν των πολλαπλών προκλήσεων στην άσκηση του γονεϊκού τους ρόλου- έρχονται αντιμέτωποι με αισθήματα ενοχής και ανεπάρκειας αναφορικά με την αποτελεσματική υποστήριξη του παιδιού στη μαθησιακή του πορεία», μας λέει η Ζωή Νίκα και καταλήγει: «Είναι ουσιώδες να τονιστεί ότι οι γονείς δεν είναι – και δε χρειάζεται να είναι – δάσκαλοι· χρειάζεται να είναι υποστηρικτικοί συνοδοιπόροι στο ταξίδι της μάθησης. Η αναζήτηση βοήθειας δεν είναι ένδειξη αδυναμίας, αλλά πράξη αγάπης και φροντίδας. Δε σημαίνει παραίτηση· αντίθετα, αποτελεί ενεργητική πράξη υποστήριξης και πρόληψης. Οι ειδικοί λειτουργούν ως εργαλεία προόδου: συνεργατικά, διεπιστημονικά και με σεβασμό στη μοναδικότητα κάθε παιδιού. Η γνώση, η αποδοχή και η συνεργασία αποτελούν το θεμέλιο για την ανάπτυξη ενός παιδιού που μαθαίνει όχι “παρά” τις δυσκολίες του, αλλά μέσα από αυτές».
Διαβάστε επίσης:
Πάνω απο 1 εκατομμύριο διαβητικοί στην Ελλάδα – Χιλιάδες δεν το γνωρίζουν
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.