20/11/2018 19:34:28
9.11.2009

Φωτογραφία

Όλα είναι δρόμος

Το Athens Photo Festival εγκαθίσταται στην Εσπλανάδα, στον Ολυμπιακό Πόλο Φαλήρου και παρουσιάζει 14 εκθέσεις, σε μια προσπάθεια να αποκτήσει την αναγνωρισιμότητα που του αξίζει το μεγάλο φωτογραφικό φεστιβάλ της πόλης

Ξεκίνησε το 1987 ως Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας. Για πολλά χρόνια επιβίωνε στη σκιά της θεσσαλονικιώτικης φωτογραφικής συγκυρίας. Πέρυσι, μετονομάστηκε σε Athens Photo Festival κι έβαλε τις βάσεις για τη νέα εποχή του θεσμού. Φέτος, το Athens Photo Festival πάει ένα βήμα παραπέρα. Αποκτά έναν κεντρικό εκθεσιακό χώρο στην Εσπλανάδα, στον Ολυμπιακό Πόλο Φαλήρου, εκεί που αναπτύχθηκε ένα σημαντικό τμήμα της δεύτερης Μπιενάλε της Αθήνας το καλοκαίρι. Από τις 6 Νοεμβρίου, 14 εκθέσεις, μερικές από τις μεγαλύτερες παραγωγές της φετινής διοργάνωσης, θα υποδέχονται τους Αθηναίους στην Πλατεία Νερού, σε μια προσπάθεια το μεγάλο φωτογραφικό φεστιβάλ της πόλης να αποκτήσει την αναγνωρισιμότητα που του αξίζει. Ήταν μια απαραίτητη κίνηση. Τα προηγούμενα χρόνια οι Μήνες Φωτογραφίας ακολουθούσαν ένα μοντέλο διάχυσης μέσα στην πόλη. Πολλές από τις εκθέσεις στεγάζονταν σε καθιερωμένους καλλιτεχνικούς χώρους, με αποτέλεσμα ο επισκέπτης να μην μπορεί εύκολα να διακρίνει τη φυσιογνωμία του φεστιβάλ. Η πολυδιάσπαση είναι μια επιλογή που μας έρχεται από τη δεκαετία του ’80, όταν η φωτογραφία προσπαθούσε να διεκδικήσει την προσοχή του κοινού «καταλαμβάνοντας» –ειρηνικά, εννοείται– διαφορετικούς και ανομοιογενείς χώρους. Η έκθεση (φωτογραφίας) τελείωνε και ο εκάστοτε χώρος επέστρεφε στη ρουτίνα του. Η φωτογραφία «υπήρχε» μόνο μερικές μέρες τον χρόνο, λίγο σαν κομπάρσος. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει δραματικά. Η φωτογραφία έχει κατακτήσει κεντρική θέση στην πολιτιστική ζωή των πόλεων του κόσμου, τα εξειδικευμένα φεστιβάλ και τα μουσεία πολλαπλασιάζονται, ο διακοσμητικός της ρόλος έχει τελειώσει από καιρό – και στην Ελλάδα. Στη Θεσσαλονίκη έχουμε το Μουσείο Φωτογραφίας, ενώ στην Αθήνα πολύ καλή δουλειά γίνεται από τα Φωτογραφικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη. Οι δύο μεγαλύτερες ελληνικές πόλεις φιλοξενούν κάθε χρόνο σημαντικά διεθνή φωτογραφικά γεγονότα, σε μια απόδειξη ότι ο καλώς εννοούμενος ανταγωνισμός συνήθως είναι για καλό. Κάτι άλλο, που συμβαίνει επίσης για πρώτη φορά στο Athens Photo Festival, είναι η χρονική συρρίκνωση της διοργάνωσης. Το «άπλωμα» του Μήνα παλιότερα και του φεστιβάλ τώρα σε δύο ή τρεις μήνες αποδεικνύεται ζημιογόνο επικοινωνιακά. Η διάρκεια του κεντρικού εκθεσιακού προγράμματος περιορίζεται αυστηρά στον ένα μήνα, αν και οι δορυφορικές εκδηλώσεις έχουν αρχίσει από τις 22 Σεπτεμβρίου. Το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης περιλαμβάνει ένα σύνολο 34 ατομικών και ομαδικών εκθέσεων και 17 πρότζεκτ βιντεοεγκαταστάσεων, με τη συμμετοχή 280 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και τη διεθνή φωτογραφική σκηνή Photo Folio Review, ημερίδες φωτογραφίας, εκπαιδευτικά προγράμματα, διαλέξεις, διαγωνισμούς και άλλες παράλληλες δράσεις. Οι διοργανωτές δηλώνουν σε όλους τους τόνους ότι επιδίωξη του φετινού Athens Photo Festival ’09 είναι να διευρύνει την υπάρχουσα πλατφόρμα παρουσίασης της ετήσιας ελληνικής φωτογραφικής παραγωγής και προώθησής της στον διεθνή χώρο, με την ταυτόχρονη παρουσίαση των τάσεων της διεθνούς φωτογραφικής σκηνής και την ανάπτυξη επαφών και επικοινωνίας καλλιτεχνών, θεσμών και οργανισμών από διαφορετικές χώρες. Ο βασικός κορμός των εκθέσεων επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στη θεματική που πραγματεύεται η φετινή διοργάνωση, με τίτλο Crossroads. Το θεματικό εκθεσιακό πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης συνιστά το κομβικό σημείο, όπου τα σύνορα αίρονται και ετερόκλητα στοιχεία και τρόποι σκέψης διασταυρώνονται. Το παράλληλο πρόγραμμα Satellite= περιλαμβάνει εκθέσεις σε 20 γκαλερί και αίθουσες τέχνης της Αθήνας, στις οποίες συμμετέχουν καλλιτέχνες από την Ελλάδα και τη διεθνή φωτογραφική σκηνή, χωρίς απαραίτητα το έργο τους να εντάσσεται στο θεματικό πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης. Ο θεσμός της έκθεσης Νέοι Έλληνες Φωτογράφοι επιχειρεί από το 1987 να διευκολύνει την πρόσβαση νέων καλλιτεχνών στον εικαστικό χώρο και να αναδείξει το έργο τους στο ευρύτερο κοινό. Στο Φάληρο υπάρχουν πολλά και ενδιαφέροντα που σας περιμένουν από τις 6 Νοεμβρίου. Το Mutations II είναι η φετινή παραγωγή του Ευρωπαϊκού Μήνα Φωτογραφίας και το γεγονός ότι έρχεται στην Αθήνα αποτυπώνει την αναβαθμισμένη θέση της ελληνικής πρωτεύουσας στη διεθνή σκηνή της φωτογραφίας. Το Faces to Faces είχε προβληθεί τμηματικά στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Θεσσαλονίκης και στο Μουσείο Φωτογραφίας της συμπρωτεύουσας. Περιλαμβάνει βίντεο και φωτογραφία και τώρα έχουμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε όλο μαζί. Το Brave New World είναι εσωτερική παραγωγή του Athens Photo Festival και διερευνά λιγότερο φωτεινές πτυχές της καθημερινότητας. Το Indefinite είναι μια καινούργια ενότητα, μέσα από την οποία θα μας συστήνονται νέοι φωτογράφοι από την Ευρώπη. Το «Βάπτισμα του πυρός» από τη Σχολή Καλών Τεχνών του Πόζναν. Και δεν τελειώνουμε εδώ (ολόκληρο το πρόγραμμα του φεστιβάλ στην ιστοσελίδα της διοργάνωσης στο www.hcp.gr). Εξίσου ενδιαφέροντα πράγματα και στο κέντρο της Αθήνας. Εκθέσεις ανοίγουν, εκθέσεις κλείνουν, ας ρίξουμε μια ματιά στο τι υπάρχει σε εξέλιξη αυτές τις μέρες: Τα «Polaroids» του Γιάννη Ψυχοπαίδη στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη (έως 21/11), η μεγάλη ομαδική «Πραγματικότητες και πιθανότητες» στην Xippas Gallery (έως τις 20/12), η «Πάρνηθα» του Έκτορα Δημισιάνου στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (έως 20/11), η διπλή έκθεση των Γεράσιμου Δομένικου και Σπύρου Στάβερη στο Lightroom (έως 14/11), το «Every Moment Counts» του Λάρι Φινκ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση (έως 23/11). Πολλά ακόμα έρχονται τις επόμενες ημέρες, επομένως μείνετε συντονισμένοι!

Δημήτρης Ρηγόπουλος

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.