26/09/2018 03:12:20

Νίκος Ξυδάκης: Φορολογικά κίνητρα για γυρίσματα στην Ελλάδα εδώ και τώρα! (Photos)

Νίκος Ξυδάκης: Φορολογικά κίνητρα για γυρίσματα στην Ελλάδα εδώ και τώρα! (Photos) - Media

 

«Το ελληνικό κράτος πρέπει να συμμορφωθεί με τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό και να μπει στην αγορά, αλλιώς θα βλέπουμε τα χρήματα να περνούν έξω από την πόρτα μας». Η φράση αυτή δεν ανήκει στον υπουργό Οικονομικών, αλλά στον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού, Νίκο Ξυδάκη. Και το προϊόν που θα φέρει χρήματα δεν είναι άλλο από τον κινηματογράφο.

Ένα από τα «αγκάθια» της δικής μας βιομηχανίας κινηματογράφου,  είναι η πολύ περιορισμένη προσέλκυση ξένων παραγωγών στη χώρα μας. Κατά καιρούς, έχουν γυριστεί εδώ μεγάλες ξένες ταινίες («Mamma Mia», Λάρα Κροφτ», «Πριν τα μεσάνυχτα», κτλ.), αλλά δεν είναι μυστικό ότι δεν υπάρχουν κίνητρα προσέλκυσης, δηλαδή φοροαπαλλαγών και επίσης, οι ξένες παραγωγές και οι αδειοδοτήσεις για γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους σκοντάφτουν σε γραφειοκρατικά εμπόδια.  Αντίθετα, γείτονες όπως η Κροατία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Τσεχία έχουν αναπτύξει ελκυστικά φορολογικά κίνητρα για χολιγουντιανές υπερπαραγωγές. Και για να μιλήσουν τα νούμερα, η επιστροφή φόρου σε αυτές τις χώρες είναι περίπου 25-30%. Μια ξένη ταινία μεσαίου μπάτζετ δαπανά στη χώρα όπου γυρίζεται περίπου 50.000 ευρώ ημερησίως σε έναν πλούσιο κύκλο εργασιών που διαρκεί 1-2 μήνες (ξενοδοχεία, διατροφή, εργασία ελληνικών συνεργείων, κτλ). Αυτή τη στιγμή, γυρίζονται στην Ελλάδα τρεις μεσαίου μήκους ταινίες, με συνολικό μπάτζετ 5,5 εκατομμύρια ευρώ. Να διευκρινίσουμε την διαδικασία: η ξένη κινηματογραφική εταιρεία πληρώνει την ελληνική για όλες τις δαπάνες και αυτή στη συνέχεια υποβάλλει εξοδολόγιο στις ελληνικές αρχές, οι οποίες επιστρέφουν ένα ποσοστό φόρου.

Το θέμα της προσέλκυσης των ξένων παραγωγών έθεσε εκ νέου ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης, σήμερα, Πέμπτη σε συνέντευξη Τύπου, που είχε διπλό ρόλο. Από τη μία, να καλωσορίσει και επίσημα το νέο ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, και από την άλλη, να παρουσιάσει τις θέσεις του για το ζήτημα των ξένων παραγωγών. Τα προβλήματα, όπως τα έθεσε και ο κ. Ξυδάκης είναι δύο: «α)δεν υπάρχει καθεστώς φορολογικής ελάφρυνσης και β)η δυστοκία ή η ασάφεια αδειοδοτήσεων δημόσιων δομών. Για αυτό ακριβώς το υπουργείο, έχει κάνει ήδη δύο βήματα. Ξεκινώντας από το δεύτερο πρόβλημα, για να ξεπεράσει την γραφειοκρατία των αδειοδοτήσεων που δίνει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο-και συνήθως χάνονται στον χρόνο-πλέον θα δίνουν τις άδειες για γυρίσματα σε αρχαιολογικού χώρους οι τοπικές εφορείες αρχαιοτήτων με στόχο να αρθούν οι αβεβαιότητες και οι χρονικές παρελκύσεις.

Η Νάντια Βαλαβάνη, καταλύτης στην προσέλκυση ξένων παραγωγών

Ως προς το πρώτο πρόβλημα, των φοροαπαλλαγών-που είναι το άλφα και το ωμέγα στην όλη συζήτηση-δυστυχώς όσο και να πιέζει το υπουργείο πολιτισμού, αυτές οι ρυθμίσεις άπτονται των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Οικονομικών, και συγκεκριμένα της  αναπληρώτριας υπουργού, Νάντιας Βαλαβάνη. Ο κ. Ξυδάκης, άλλωστε, το είπε ξεκάθαρα ότι το υπουργείο του είναι ο «συνήγορος της τέχνης» και «αρωγός» στο συγεκρικριμένο ζήτημα. Διαβεβαίωσε πάντως, ότι πολύ σύντομα, «μέχρι την άλλη εβδομάδα θα έχουμε νέα». Πριν από λίγες μέρες έγινε σύσκεψη πέντε υπουργείων και αναμένεται μία ακόμα αυτές τις μέρες.

Επίσης, θα λειτουργήσει επιτέλους το Film Commission-το οποίο είχε θεσμοθετηθεί από τον νόμο Γερουλάνου το 2010. Για την ακρίβεια, θα ιδρυθεί το γραφείο που θα έχει τον ρόλο κλειδί της reception των ξένων παραγωγών. Τίποτα όμως, από τα παραπάνω δεν έχει νόημα αν δεν λυθεί το θέμα των φορολογικών εκπτώσεων. Με λίγα λόγια, η προσέλκυση ξένων παραγωγών βρίσκεται στα χέρια της Νάντιας Βαλαβάνη.

 

Το ΕΚΚ έχει χρήματα, αλλά όχι Γενικό Διευθυντή

Από την πλευρά του, ο νέος πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Αλέξης Γρίβας, μίλησε για την «ατυχή περσινή χρονιά», ακούσαμε από ανθρώπους του ΕΚΚ ότι «χρήματα υπάρχουν στα ταμεία του ΕΚΚ λόγω της χρηστής διαχείρισης του προηγούμενου διευθυντή» καθώς επίσης, και ότι έως τώρα δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως πρέπει αφού δεν οριστεί ακόμα Γενικός Διευθυντής και δεν μπορούν να εγκριθούν χρηματοδοτήσεις νέων ταινιών.  Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η υποβολή αιτήσεων.

Το ΕΚΚ έχει προϋπολογισμό 4.600.000 εκ., εκ των οποίων τα 1.600.000 προέρχονται από την τακτική επιχορήγηση. Περίπου 2.500.000 πηγαίνουν στις παραγωγές και 800.000 στην προώθηση ταινιών.

Από την πλευρά της, η Εύα Στεφανή (αντιπρόεδρος του ΕΚΚ) είπε ότι θα γίνει διαχειριστικός έλεγχος και παραδέχθηκε πως πολλά από όσα ακούσαμε είναι …dejavu. Αλλά επιβεβαίωσε την καλή πρόθεση ότι το ΔΣ θα εργαστεί για να τα πετύχει. 

Το «Πριν τα Μεσάνυχτα» γυρίστηκε στη Μεσσηνία

Το «Mamma Mia» γυρίστηκε στη Σκιάθο

Η «Λάρα Κροφτ» γυρίστηκε στην Σαντορίνη

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.