Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Τα ρέστα της έδωσε η κυβέρνηση στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης και ας ζητούσαν οι δανειστές ό,τι τους κατέβαινε στο κεφάλι, όπως νέες περικοπές συντάξεων και εισπρακτικά μέτρα!!!
Γνωρίζοντας εξαρχής οι δανειστές τη στάση που θα κρατούσε η κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση, βρήκαν την ευκαιρία να μας πασάρουν και το τέταρτο μνημόνιο, το οποίο θα δεσμεύει τη χώρα για τα επόμενα χρόνια με αντάλλαγμα μια ρύθμιση για τη «βιώσιμη» διαχείριση και όχι «κούρεμα» ή πραγματική ελάφρυνση του χρέους.
Την ίδια ώρα έχουν ήδη ετοιμάσει ένα νέο κείμενο συμφωνίας μετά και τις όποιες υποχωρήσεις και συγκλίσεις που έχουν καταγραφεί, με στόχο να καταλήξουν οι δύο πλευρές σε κοινά αποδεκτό κείμενο.
Σε αυτή τη διαπραγμάτευση-φωτιά οι δύο πλευρές είχαν εντελώς εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις.
Στο πλαίσιο αυτό δεν ήταν τυχαία η επίθεση του υπουργείου Εργασίας στον ΣΕΒ, ότι υπόσκαψε την προσπάθεια της κυβέρνησης για το μέτωπο με τους εταίρους, το οποίο δημιουργήθηκε μετά και την ανακοίνωσή του, στην οποία τάσσεται υπέρ όλων των προτάσεων που έχει ρίξει στο τραπέζι το ΔΝΤ για τα εργασιακά (ομαδικές απολύσεις, όχι στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, λοκ άουτ).
Της ανακοίνωσης προηγήθηκε η συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους εργοδοτικών οργανώσεων (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ) η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη κοινωνική συναίνεση απέναντι στις ακραίες επιταγές των θεσμών και κυρίως του ΔΝΤ.
Σε αυτήν άπαντες επαναβεβαίωσαν τις θέσεις που είχαν διατυπωθεί από τον Ιούλιο, με τον ΣΕΒ λίγο αργότερα να διαφοροποιείται, διολισθαίνοντας στις ακραίες θέσεις του ΔΝΤ.
Έτσι, με ανακοίνωσή τους οι βιομήχανοι τάσσονταν υπέρ της υπεροχής της επιχειρησιακής σύμβασης έναντι της κλαδικής με πρόσχημα πως εξασφαλίζει την επιβίωση πολλών επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας.
Πέραν αυτού, σημειώνουν πως στην παρούσα φάση και για κάποια χρόνια ακόμη οι ομαδικές απολύσεις αφορούν περιπτώσεις ζωής και θανάτου ορισμένων παραγωγικών μονάδων. Ο Σύνδεσμος ζητά να μην υπάρξει περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση των «κοινωνικών πλάνων» που θα συνοδεύουν τις μαζικές απολύσεις.
Η υποχρεωτική διαιτησία είναι θεμελιώδης στρέβλωση και η μονομερής προσφυγή δεν προβλέπεται από τους διεθνείς κανόνες.
Με άλλα λόγια, στην πλέον κρίσιμη καμπή των διαπραγματεύσεων για τα εργασιακά (οι συζητήσεις θα συνεχιστούν μέσω τηλεδιασκέψεων) οι βιομήχανοι υιοθετούν σχεδόν πλήρως τις θέσεις του Ταμείου, δυσχεραίνοντας κατά πολύ τη θέση της κυβέρνησης σε ένα ζήτημα που η υπουργός Εργασίας χαρακτηρίζει «εμβληματικό» για την κυβέρνηση.
Όπως και να έχει, πάντως, στα εργασιακά οι διαφορές είναι γνωστές και δεν έχουν περιορισθεί μετά τους τελευταίους γύρους διαπραγματεύσεων, καθώς οι εκπρόσωποι των δανειστών επιμένουν σε μέτρα που κινούνται πολύ μακριά από τις επιθυμίες της κυβέρνησης.
Για τον λόγο αυτό ήρθε και η εντολή του Μαξίμου, που λέει ότι οι εμπλεκόμενοι υπουργοί θα πρέπει να εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια για άμβλυνση των υπέρμετρων απαιτήσεων κυρίως του ΔΝΤ στον τομέα αυτό, αλλά να μην διακινδυνεύσουν ναυάγιο αυτού του κύκλου των διαπραγματεύσεων. Η οδηγία του πρωθυπουργού είναι πως το κουαρτέτο δεν πρέπει να φύγει από την Ελλάδα χωρίς συμφωνία. Γεγονός που σημαίνει ότι η ελληνική πλευρά είναι άοπλη διαπραγματευτικά.
Εκείνο που καίει την κυβέρνηση είναι να κλείσει η συμφωνία πριν από τις 28 Νοεμβρίου, ώστε να ανάψει το πράσινο φως και να μην χαθεί η δυναμική που υπάρχει για να συζητηθεί η ελάφρυνση του ελληνικού χρέους στο Eurogroup στις 4 Δεκεμβρίου.
Έτσι λοιπόν οι δανειστές, γνωρίζοντας την καΐλα της κυβέρνησης, ζητούν εύκολες απολύσεις και αξιώνουν την αύξηση του ορίου τους από 5% σε 10% και κατάργηση του υπουργικού βέτο στις ομαδικές απολύσεις, το οποίο θα αντικατασταθεί από ένα «διοικητικό σύστημα» εκ των υστέρων ελέγχου της νομιμότητας των απολύσεων.
Την ίδια ώρα δεν έκαναν αποδεκτό κανένα από τα αιτήματα της υπουργού Εργασίας στο πλαίσιο της επαναφοράς των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Αντίθετα ζήτησαν – και φαίνεται ότι θα πάρουν κιόλας:
1. Την αύξηση του ορίου απολύσεων από 5% σε 10% μηνιαίως, όπως ορίζει η υπάρχουσα κοινοτική οδηγία (98/59/ΕΚ).
2. Την κατάργηση της υπουργικής έγκρισης για τις ομαδικές απολύσεις και την αντικατάστασή της από το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (ΑΣΕ) με αυστηρά τεχνοκρατική σύνθεση, που θα ελέγχει εκ των υστέρων τη νομιμότητα των απολύσεων.
3. Περαιτέρω μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι οι συλλογικές διαπραγματεύσεις γίνονται στην Ελλάδα σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές.
4. Τη μονομερή προσφυγή στη διαιτησία έως τον Σεπτέμβριο του 2017, ώστε η λειτουργία του ΟΜΕΔ να είναι «αντικειμενική και αμερόληπτη».
Σε ό,τι αφορά τον «χάρτη» των περικοπών στις συντάξεις και στα επιδόματα για το 2017, με τον νέο προϋπολογισμό του 2017, που κατατέθηκε τη Δευτέρα στη Βουλή, φέρνει περικοπές που φτάνουν στο σύνολό τους τα 985 εκατ. ευρώ, αφού προβλέπονταν στον ασφαλιστικό νόμο Κατρούγκαλου που ψηφίστηκε τον Μάιο, αλλά τελικώς θα εφαρμοστούν πλήρως το 2017, μετά και τις απαιτούμενες παρεμβάσεις που έλαβαν χώρα. Μεγάλο είναι και το «ψαλίδι» που έρχεται στο ΕΚΑΣ, ενώ αυξημένες κατά 1,37 δισ. ευρώ είναι και οι ασφαλιστικές εισφορές. Σημαντικό να αναφερθεί είναι ότι, παρά τις εν λόγω… περικοπές, οι προβλέψεις για τα ασφαλιστικά ταμεία είναι δυσοίωνες, καθώς αδυνατούν να ξεφύγουν από την ελλειμματική τους «μοίρα».
Ειδικότερα, πάντως, οι περικοπές διαμορφώνονται ως εξής:
ΕΚΑΣ: Νέα περικοπή κατά 431 εκατομμύρια ευρώ θα λάβει χώρα εντός του 2017. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι δικαιούχοι χαμηλοσυνταξιούχοι θα λάβουν συνολικά 320 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΚΑΣ, από τα 751 εκατομμύρια που καταβλήθηκαν πέρυσι.
Κύριες συντάξεις: Οι δικαιούχοι των νέων κύριων συντάξεων θα έρθουν αντιμέτωποι με τις «συνέπειες» του νόμου Κατρούγκαλου. Συγκεκριμένα τα ποσά για τις νέες συντάξεις, που θα υπολογιστούν με τα ποσοστά του ασφαλιστικού νόμου Κατρούγκαλου, θα είναι μειωμένα κατά 86 εκατομμύρια ευρώ.
Επικουρικές συντάξεις: «Ψαλίδι» 234 εκατομμυρίων ευρώ προβλέπεται για τις υφιστάμενες επικουρικές συντάξεις εντός του 2017. Μάλιστα στην περίπτωση των επικουρικών θεωρείται πλέον πιθανό – προκειμένου να εξοικονομηθούν τα χρήματα – να ενεργοποιηθεί η ρήτρα του νόμου 4387/16, που προβλέπει αναπροσαρμογή συντάξεων αν υπάρχει απόκλιση άνω του 0,5% μεταξύ δαπανών και εσόδων.
Σε ό,τι αφορά τις νέες επικουρικές συντάξεις, θα είναι κατά 27 εκατ. ευρώ «ψαλιδισμένες», λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού τους.
Νέο πλαφόν για συντάξεις: Επιπρόσθετα τίθεται σε εφαρμογή το νέο και μικρότερο πλαφόν σε όσους έχουν μία σύνταξη ή περισσότερες συντάξεις. Πλέον το πλαφόν για τη μία σύνταξη κατεβαίνει στα 2.000 ευρώ μικτά, ενώ για το άθροισμα συντάξεων το πλαφόν είναι 3.000 ευρώ μικτά.
Συντάξεις χηρείας: Η εξοικονόμηση που προκύπτει από τις νέες συντάξεις χηρείας, που θα υπολογίζονται με τον νόμο Κατρούγκαλου, φτάνει σωρευτικά τη διετία 2016-2017 στα 58,7 εκατ. σε δημόσιο (20,1 εκατ.) και ιδιωτικό τομέα (38,6 εκατ.).
Μερισματούχοι ΜΤΠΥ: Μόνο 500.000 ευρώ προβλέπεται να αποδοθούν από τις μειώσεις των μερισμάτων, εντός του 2017.
Επιδόματα: Στον προϋπολογισμό του 2017 προβλέπεται ότι θα μπει «χέρι» και στα οικογενειακά επιδόματα, τα οποία θα μειωθούν κατά 10,6 εκατομμύρια ευρώ. Πλέον θεσπίζονται χαμηλότερα εισοδηματικά κριτήρια για όσους παίρνουν σήμερα το ειδικό επίδομα τριτέκνων και πολυτέκνων από τον ΟΓΑ.
Τέλος, στον προϋπολογισμό του 2017 προβλέπεται αύξηση των εισφορών. Ειδικότερα προϋπολογίζονται 177,8 εκατ. επιπλέον έσοδα από τις αυξημένες εισφορές υπέρ επικούρησης που θα προστεθούν στα 172,1 εκατ. του 2016. Επιπρόσθετα προβλέπονται και αυξημένες εισφορές για ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και αυτοπασχολούμενους.
Παρά την αύξηση των εισφορών και τις περικοπές στη συνταξιοδοτική δαπάνη, το πρόβλημα των Ταμείων παραμένει άλυτο… Αυτό γίνεται φανερό από την πρόβλεψη ότι ο νέος φορέας των κύριων συντάξεων (ΕΦΚΑ) και το ενιαίο ταμείο επικουρικής ασφάλισης (ΕΤΕΑΕΠ) θα εμφανίσουν έλλειμμα ύψους 687 εκατ. ευρώ το 2017…
Για τα δημοσιονομικά, ενώ «καθάρισε ο ορίζοντας» για το 2017, οι εκπρόσωποι των θεσμών επιμένουν ότι υπάρχει δημοσιονομικό κενό της τάξεως του 0,4% του ΑΕΠ (περίπου 700 εκατ. ευρώ) για το 2018, όπου έχει τεθεί στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Η ελληνική πλευρά αμφισβητεί αυτές τις εκτιμήσεις και προσπαθεί να αποκρούσει τις πιέσεις για τον προσδιορισμό πρόσθετων μέτρων στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης, ζητώντας να μετατεθούν οι αποφάσεις για αυτό το θέμα το 2017, όταν θα υπάρχει και καλύτερη δυνατότητα εκτίμησης των δημοσιονομικών τάσεων.
Σε ό,τι αφορά τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, το υπουργείο Οικονομικών καλείται να κάνει έναν αγώνα δρόμου, για να παρουσιάσει πλήρεις εκτιμήσεις σχετικά με τις επιχειρηματικές οφειλές στην εφορία που βρίσκονται ήδη σε ρύθμιση και για τις πιθανές επιπτώσεις που θα είχε στην είσπραξή τους η προσφυγή επιχειρήσεων για εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Οι εκπρόσωποι των θεσμών εκτιμούν ότι υπάρχει κίνδυνος να εμφανισθούν σοβαρές υστερήσεις στην είσπραξη ρυθμισμένων οφειλών, εάν μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που έχουν ρυθμίσει οφειλές έχουν ταυτόχρονα και πρόβλημα εξυπηρέτησης δανείων στις τράπεζες και ζητήσουν εξωδικαστικό συμβιβασμό για να ελαφρυνθούν οι συνολικές τους υποχρεώσεις.
Η διαπραγμάτευση θα συνεχισθεί εξ αποστάσεως τις επόμενες ημέρες, με στόχο να ξεπερασθούν τα εμπόδια ώς τις 28 Νοεμβρίου, που συνεδριάζει το EuroWorking Group για να διαμορφώσει την ατζέντα των συζητήσεων στο κρίσιμο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου.
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.