22/09/2018 05:42:12
25.9.2009

Cine Ποντίκι

Coco Chanel & Igor Stravinsky

Ο τίτλος της ταινίας του Γιαν Κουνέν δεν θα μπορούσε να περιγράφει με μεγαλύτερη ακρίβεια το εύρος της ιστορίας του, η οποία εξερευνά τη σχέση ανάμεσα στον ρώσο συνθέτη και τη γαλλίδα σχεδιάστρια μόδας και σχεδόν τίποτα άλλο. Κι αν το φιλμ ξεκινά με μια αληθινά εντυπωσιακή σεκάνς που περιγράφει το πρώτο ανέβασμα της «Ιεροτελεστίας της άνοιξης» στο Παρίσι, οι τόνοι θα πέσουν γρήγορα στη συνέχεια, καθώς έχει επιλεγεί ο δρόμος ενός τυπικά βιογραφικού φιλμ που περιορίζει την οπτική του σε ένα τόσο στενό καδράρισμα των δυο πρωταγωνιστών του που δεν επιτρέπει σχεδόν σε τίποτα άλλο να εισχωρήσει στην ιστορία τους. Η Σανέλ, θαυμάστρια της μουσικής του Στραβίνσκι, θα παραχωρήσει σε εκείνον και την οικογένειά του το εξοχικό της στα προάστια της πόλης και σύντομα με έναν τρόπο καθόλου απρόβλεπτο οι δυο τους θα γίνουν εραστές. Μόνο που παρά την ύπαρξη μιας οικογένειας και μιας άρρωστης συζύγου, το δράμα δεν θα γίνει ποτέ πειστικό ή ενδιαφέρον στο φιλμ του Κουνέν, που νοιάζεται περισσότερο για τα κοστούμια και τα σκηνικά, για την πόζα των πρωταγωνιστών του και τη γυαλάδα της εικόνας, παρά για τα συναισθήματα, τους χαρακτήρες ή τη βαθύτερη ιστορία πίσω από τα γεγονότα. Κι αν ο τίτλος επικεντρώνεται στους δύο βασικούς πρωταγωνιστές, στην πραγματικότητα οι εικόνες του φιλμ ελάχιστα αποκαλύπτουν για την προσωπικότητά τους, τη φύση τους, σπάνια πείθουν για το βάθος της σχέσης τους ή τη δύναμή της. Και όταν η ταινία θα φτάσει στο τέλος της διαπιστώνεις πως πέρασες δυο ώρες χαζεύοντας στυλάτες εικόνες και γοητευτικούς πρωταγωνιστές, αλλά ότι δεν έχεις επενδύσει απολύτως τίποτα στην ερωτική ιστορία, τους δαίμονες ή τις στιγμές της έκστασής τους, ακριβώς επειδή αυτό το όμορφο αλλά κενό φιλμ δεν σου δίνει κανένα λόγο για να το κάνεις. Σκηνοθεσία: Γιαν Κουνέν. Πρωταγωνιστούν: Άννα Μουγκλαλίς, Μαντς Μίκελσεν, Έλενα Μορόζοβα, Νάτσα Λίντιγκερ κ.ά. Χώρα: Γαλλία. Διάρκεια: 180΄

Μια μέρα του καλοκαιριού

Η δυναμική των σχέσεων μιας μάλλον δυσλειτουργικής οικογένειας στη διάρκεια 24 ωρών, αποτελεί τον κορμό της χαμηλότονης αλλά και συναρπαστικής ταινίας του ιάπωνα σκηνοθέτη που μερικά χρόνια νωρίτερα είχε κάνει αίσθηση και στη χώρα μας με το «Nobody Knows». Όπως u954 κι εκείνο, έτσι και το «Μια μέρα καλοκαιριού» διαδραματίζεται στο μεγαλύτερο μέρος του στο εσωτερικό ενός σπιτιού, όμως τίποτα στο σενάριο, την κινηματογράφηση ή στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων δεν υποφέρει από οποιαδήποτε θεατρικότητα. Η οικογένεια των Γιοκοχάμα ετοιμάζεται για την καθιερωμένη ετήσια συνάντησή της στο σπίτι των ηλικιωμένων γονιών. Η κόρη τους, ο αδιάφορος σύζυγός της και τα δυο θορυβώδη παιδιά τους είναι ήδη εκεί, ενώ καθ’ οδόν βρίσκεται ο νεότερος γιος τους, παντρεμένος με μια χήρα που έχει ήδη ένα παιδί από τον πρώτο της γάμο. Για εκείνη είναι η πρώτη συνάντηση με τους γονείς του άντρα της, αυτός όμως δείχνει πολύ περισσότερο αγχωμένος για κάποιο λόγο που αρχικά αγνοούμε, αλλά που σύντομα θα ρίξει τη σκιά του σε ολόκληρη την ημέρα. Βλέπετε η οικογενειακή συνάντηση γίνεται με αφορμή την επέτειο του θανάτου του μεγαλύτερου γιου της οικογένειας, ο οποίος πνίγηκε προσπαθώντας να σώσει ένα νεαρό αγόρι αρκετά χρόνια πριν. Αν και νεκρός δεν παύει να αποτελεί τον αγαπημένο γιο και το μέτρο σύγκρισης, με το οποίο ο νεότερος αδελφός του θα πρέπει πάντα να αναμετράται. Στη διάρκεια της ημέρας η οικογένεια θα βρεθεί γύρω από το τραπέζι, θα μιλήσει και πάλι για γνώριμα θέματα, θα επισκεφθεί τον τάφο του εκλιπόντα και θα δεχθεί την επίσκεψη του παιδιού που έσωσε. Μέσα από αυτές τις μικρές στιγμές, μέσα από κουβέντες που σχεδόν κρυφακούμε, το φιλμ του Κορεέντα θα καταγράψει ένα απόλυτα αληθοφανές πορτρέτο μιας οικογένειας, ένα πορτρέτο που δεν ωραιοποιεί ούτε υπερβάλλει. Μια συναισθηματική φωτογραφία που αφήνει τόσο τις τρυφερές όσο και τις σκληρότερες φωτοσκιάσεις της να φανερωθούν. Οι προθέσεις του μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα φιλόδοξες, όμως η αποτελεσματικότητά του, η αλήθεια του, ο τρόπος που μπολιάζει τη συγκίνηση με το χιούμορ και αποφεύγει κάθε ευκολία και περιττό μελοδραματισμό μεταμορφώνουν αυτό το φιλμ σε ένα μικρό διαμάντι. Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κορεέντα. Πρωταγωνιστούν: Χιρόσι Άμπε, Γιούι Νατσουκάουα, Γιου, Καζούγια Τακαχάσι, Σοέι Τανάκα. Χώρα: Ιαπωνία. Διάρκεια: 114΄

Καμπέι, η μητέρα μας

Ογδοηκοστή ταινία ενός αξιοσέβαστου ιάπωνα δημιουργού, που όμως δεν κατάφερε ποτέ να μεταμορφωθεί σε «sensei», αληθινό master του σινεμά, το «Καμπέι» είναι μια ακόμη αξιοπρεπής, καλοδουλεμένη u954 και άρτια ιστορία, χωρίς όμως να κατορθώσει να διανύσει την απόσταση που τη χωρίζει από ένα αληθινά σημαντικό φιλμ. Τοποθετημένη χρονικά στα χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η ταινία του Γιόζι Γιαμάντα εξιστορεί το πώς η ειλικρίνεια και η ελευθερία της άποψης ενός συγγραφέα τον οδηγούν στη φυλακή, όμως η δική του ιστορία οπισθοχωρεί για να έρθει σε πρώτο πλάνο αυτή της οικογένειάς του και ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά και κυρίως η γυναίκα του αντιμετωπίζουν την κατάσταση. Η μητέρα είναι εδώ το κεντρικό πρόσωπο, ακριβώς όπως προϊδεάζει ο τίτλος, και ο τρόπος με τον οποίο κρατά την οικογένειά της ενωμένη, περιμένοντας την επιστροφή του συζύγου της από τη φυλακή. Όμως, παρά την «καλλιγραφική σκηνοθεσία», την υποβόσκουσα πολιτική κριτική για την Ιαπωνία της περιόδου και τη μετρημένη δόση συναισθηματικής φόρτισης, το «Καμπέι» δεν απογειώνεται σε κάτι περισσότερο από μια καλοφτιαγμένη αλλά καθόλου συναρπαστική κινηματογραφική εμπειρία. Φτιαγμένη πιθανώς με το γιαπωνέζικο κοινό στο μυαλό της (το φιλμ υπήρξε μεγάλη επιτυχία στη χώρα του), η ταινία του Γιαμάντα υπολείπεται σε συναίσθημα και κινηματογραφικό όραμα και μοιάζει ανίκανη να συναρπάσει. Σκηνοθεσία: Γιόζι Γιαμάντα. Πρωταγωνιστούν: Σαγιούρι Γιοσινάγκα, Ταντανόμπου Ασάνο, Ρέι Νταν, Μίκου Σάτο κ.ά. Χώρα: Ιαπωνία. Διάρκεια: 133΄

Και μόνο την αλήθεια

Καλοφτιαγμένο και με την καρδιά του στη σωστή θέση, το φιλμ του Ροντ Λιούρι τοποθετεί την ηρωίδα του σε μια δύσκολη θέση και καλεί τον θεατή να διαλέξει πλευρά, έστω κι αν η τοποθέτησή του φαίνεται ξεκάθαρη και σαφής από την αρχή. Ξεκινώντας με μια απόπειρα δολοφονίας του προέδρου των ΗΠΑ, το φιλμ θα στήσει γρήγορα το πολιτικό υπόβαθρο της ιστορίας του πριν μας γνωρίσει την ηρωίδα του, μια δημοσιογράφο που ετοιμάζεται να αποκαλύψει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πτυχή της υπόθεσης. Συγκεκριμένα την ύπαρξη μιας πράκτορα της CIA, που στάλθηκε στη Βενεζουέλα για να ανακαλύψει αν η κυβέρνηση της χώρας ήταν όντως υπεύθυνη για την απόπειρα και παρά την αρνητική έκθεση της οποίας ο αμερικανός πρόεδρος διέταξε την επίθεση. Όταν το άρθρο της θα δημοσιευτεί, η ίδια θα βρεθεί κάτω από σκληρή πίεση να αποκαλύψει τις πηγές της ιστορίας της κι όταν θα αρνηθεί να το κάνει θα βρεθεί στη φυλακή. Η ελευθερία του Τύπου απέναντι στην εθνική ασφάλεια και μια νεαρή δημοσιογράφος και μητέρα απέναντι στο σύστημα, συνθέτουν ένα τουλάχιστον ενδιαφέρον δράμα με στοιχεία θρίλερ, τα οποία ο Ροντ Λιούρι χρησιμοποιεί με σωστό, αλλά όχι αληθινά εμπνευσμένο τρόπο, για να φτιάξει ένα ορθά δομημένο αλλά ποτέ ηλεκτρισμένο φιλμ. Σκηνοθεσία: Ροντ Λιούρι. Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Μπέκινσεϊλ, Βέρα Φαρμίγκα, Ματ Ντίλον, κ.ά. Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 108΄

Orphan

Η τραγική απώλεια του αγέννητου παιδιού τους έχει καταρρακώσει την Κέιτ και τον Τζον, φθείροντας τόσο τον γάμο τους όσο και την εύθραυστη ψυχική ισορροπία της Κέιτ. Προσπαθώντας απεγνωσμένα να επαναφέρει τη ζωή του σε κανονικούς ρυθμούς, το ζευγάρι αποφασίζει να υιοθετήσει ένα παιδί. Στο τοπικό ορφανοτροφείο, τόσο ο Τζον όσο και η Κέιτ έλκονται ανεξήγητα από ένα νεαρό κορίτσι, την Έσθερ. Από τη στιγμή όμως που θα καλωσορίσουν την Έσθερ στην οικογένειά τους, αρχίζουν να συμβαίνουν μια σειρά ανησυχητικά γεγονότα. Σκηνοθεσία: Ζομ Κολέ-Σερά. Πρωταγωνιστούν: Βέρα Φαρμίγκα, Πίτερ Σάρσγκαρντ, Ιζαμπέλ Φούρμαν. Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 123΄

Summer Book

Η ταινία ακολουθεί τη ζωή του Μουσταφά, της γυναίκας του Γκιουλέρ, των δυο γιων του και του νεότερου αδελφού του Χασάν που ζει στη Σιλίφκε, μια νότια πόλη της Τουρκίας. Σκηνοθεσία: Σεϊφίλ Τεομάν. Πρωταγωνιστούν: Τανέρ Μπιρσέλ, Ταϊφούν Γκιουνάι, Χαρούν Οζουάγκ. Χώρα: Τουρκία. Διάρκεια: 92΄

Sir! No Sir!

Ντοκιμαντέρ παραγωγής του 2005 για την αντίδραση των Αμερικανών στον συνεχιζόμενο πόλεμο του Βιετνάμ, το «Sir! No sir!» αφηγείται τις ιστορίες των στρατιωτικών, ανδρών και γυναικών, που άσκησαν πιέσεις για ν’ αναγκαστεί η κυβέρνηση των ΗΠΑ να θέσει ένα τέλος στον πόλεμο. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Ζάιγκερ. Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 84΄

Γιώργος Ν. Κορωναίος

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.