11/12/2018 20:17:51
28.1.2018 / ΑΝΤΡΙAΝΑ ΒΑΣΙΛA
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2005 στις 25-01-2018

Tα 88 προαπαιτούμενα για την αξιολόγηση είναι πολλά;

Tα 88 προαπαιτούμενα για την αξιολόγηση είναι πολλά; - Media

 

Τόσα περιλαμβάνονται για την εκταμίευση της τελευταίας δόσης

Ο δρόμος των προαπαιτούμενων συνεχίζεται για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος. Ογδόντα οκτώ περιλαμβάνει η τέταρτη αξιολόγηση για την εκταμίευση της τελευταίας δόσης του τρίτου μνημονίου, ύψους 11,7 δισ. ευρώ, σύμφωνα και με την Έκθεση Συμμόρφωσης (Compliance report), το επικαιροποιημένο κείμενο του μνημονίου και το τεχνικό κείμενο της συμφωνίας, τα οποία έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
 
Έτσι, λοιπόν, αν πάρουμε καλό βαθμό σε δύο υποδόσεις, θα μας δώσει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) τα 1,5 δισ. ευρώ για να πληρώσουμε ληξιπρόθεσμα. Σύμφωνα με την εγκύκλιο για τον προϋπολογισμό του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη, στόχος είναι μέχρι τον Ιούνιο του 2018 το ελληνικό κράτος να έχει απαλλαγεί από αυτόν τον εφιάλτη.
 
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρώτη υποδόση, ύψους 500 εκατ. ευρώ, θα ενσωματωθεί στο «τσεκ» των χρημάτων που θα λάβει η Αθήνα με την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. Το υπόλοιπο 1 δισ. ευρώ θα πιστωθεί τέλος Απριλίου με αρχές Μαΐου στον ειδικό λογαριασμό που διατηρεί το ελληνικό Δημόσιο στην Τράπεζα της Ελλάδος.
 
Πριν από τις εκταμιεύσεις θα προηγηθεί ο σχετικός έλεγχος από τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών προκειμένου να διαπιστωθεί ότι το 80% των χρημάτων που μας έχει ήδη δώσει ο ESM έχει φτάσει στην πραγματική οικονομία μειώνοντας την καθαρή αξία από το «στοκ» των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Δίχως θετική αξιολόγηση από τον ESM είναι αδύνατο να υπάρξει νέα χρηματοδότηση. Σε αυτό το πλαίσιο το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να αποστείλει τα επόμενα 24ωρα στις Βρυξέλλες νεότερα στοιχεία με τις ληξιπρόθεσμες πληρωμές του Δημοσίου, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την υποδόση των 500 εκατ. ευρώ.
 
Ποια είναι
Ωστόσο τα 88 νέα και παλιά προαπαιτούμενα, που θα πρέπει να εφαρμοστούν έως και τον Ιούνιο, αφορούν μεταξύ άλλων τη δέσμευση της κυβέρνησης για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ, τη μείωση του αφορολόγητου από το 2019 αντί το 2020, τις προσαρμογές στον ΕΝΦΙΑ εάν χρειαστεί, την κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ στα υπόλοιπα πέντε νησιά του Αιγαίου και την αναθεώρηση του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος στη Ναυτιλία.
 
Σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις της τέταρτης αξιολόγησης, από τα 88 νέα προαπαιτούμενα τα 19 αφορούν το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και τη λειτουργία της ΕΕΣΥΠ (δηλαδή του υπερταμείου αποστρατιωτικοποιήσεων), εννέα αφορούν αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν στο Δημόσιο, 11 τις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και τη διαχείριση υδάτων, επίσης 11 αφορούν κλειστά επαγγέλματα, διευκόλυνση επιχειρηματικότητας, εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ και κτηματολόγιο, πέντε επιμέρους δράσεις για την αγορά εργασίας, δύο αφορούν τα «κόκκινα» δάνεια, 12 τις δαπάνες υγείας και την κοινωνική πρόνοια, πέντε τις συντάξεις, 10 τα δημόσια οικονομικά, τη φορολογία, ένα τις δημόσιες προμήθειες, ένα που αφορά την αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2022 και το 88ο είναι η ρήτρα για την εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου που έχει προγραμματιστεί για το 2020, μαζί με τη μείωση των συντάξεων, αν το ΔΝΤ εκτιμήσει ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019.
 
Ανάμεσα στα πιο κρίσιμα ζητήματα βρίσκονται οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί – 130.000 πλειστηριασμοί μέχρι το 2021 –, οι ιδιωτικοποιήσεις για ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΔΑΑ, ΟΤΕ, ο επανυπολογισμός των συντάξεων για να γίνουν οι μειώσεις το 2019 και η νέα τιμολόγηση των φαρμάκων.
 
Οι πλειστηριασμοί
Με την Έκθεση Συμμόρφωσης, οι δανειστές καλούν τις τράπεζες να προχωρήσουν, σε ετήσια βάση, σε 40.000 πλειστηριασμούς τα επόμενα τρία χρόνια, δηλαδή το 2019, το 2020 και το 2021. Σύνολο μέχρι το 2021: 130.000 πλειστηριασμοί.
Θέτουν μάλιστα ως όρο και τη δημιουργία συστήματος παρακολούθησης της εκτέλεσης των πλειστηριασμών, προκειμένου να μην υπάρξει χαλάρωση.
 
Ωστόσο στο υπουργείο Οικονομικών λένε πως στο επίσημο ανακοινωθέν του Eurogroup (που ως μέλος του το συνυπογράφει και ο Έλληνας υπουργός Ευ. Τσακαλώτος) δεν γίνεται αναφορά σε δέσμευση της κυβέρνησης για συγκεκριμένο αριθμό πλειστηριασμών και ότι η Έκθεση Συμμόρφωσης «αποτελεί το υλικό πληροφόρησης των κρατών - μελών της Ευρωζώνης που λαμβάνουν τις αποφάσεις και όχι το κείμενο της συμφωνίας» κυβέρνησης και δανειστών.
 
Ωστόσο, διαρροές από τους θεσμούς επισημαίνουν ότι οι πλειστηριασμοί είναι βασικό προαπαιτούμενο… Οπότε, αν τελικά ξεπεραστεί και αυτός ο σκόπελος, τον Αύγουστο ολοκληρώνεται το τρίτο πρόγραμμα στήριξης και η Ελλάδα θα πρέπει και πάλι να ανακτήσει την κυριαρχία της για να επιστρέψει στις αγορές για να αναχρηματοδοτήσει την οικονομία. Πρόκειται για το νέο αφήγημα που… πιπιλάει το τελευταίο καιρό η κυβέρνηση. Είναι όμως πραγματικό; Και βέβαια όχι, αφού ήδη από τώρα ο δανειακός κορσές της χώρας μας έχει δεθεί σφιχτά μέχρι το 2060. 
 
Έτσι, λοιπόν, εάν δεν γίνει η ελάφρυνση του χρέους, η Ελλάδα θα παραμείνει ένα κράτος υπό επιτήρηση. Εδώ πρέπει να θυμίσουμε ότι οι διαφωνίες για το χρέος της Ελλάδας κρατούν οκτώ χρόνια με το Βερολίνο να μην θέλει ούτε σήμερα να δώσει μια λύση. Αντιθέτως, όπως όλες τις προηγούμενες φορές, στήνει τα πιόνια του έτσι ώστε να παραμείνει το ΔΝΤ στην Ελλάδα και μετά τη λήξη του προγράμματος, τον Αύγουστο, αναλαμβάνοντας νέες πρωτοβουλίες για τη γεφύρωση των διαφορών με το Ταμείο αλλά και για τη «βιωσιμότητα» του ελληνικού χρέους.
 
Βασικός του στόχος είναι να αποτρέψει ακόμη μια φορά τις νέες πιέσεις του ΔΝΤ για μια γενναία ελάφρυνση του χρέους, που θα δοκίμαζε τα όρια αντοχής των πλεονασματικών χωρών της Ευρωζώνης.
Ως γνωστόν, το Ταμείο υποβαθμίζει σε μόλις 1% τον μακροπρόθεσμο ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, δηλαδή τον μέσο όρο αύξησης του ΑΕΠ ώς το 2060, με αποτέλεσμα να καταλήγει σε αποθαρρυντικά συμπεράσματα για τη βιωσιμότητα του χρέους και να ζητεί από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις πολύ μεγάλη ελάφρυνση.
 
Αντίθετα, στις εκθέσεις βιωσιμότητας που έχει εκπονήσει η Κομισιόν, ο μακροπρόθεσμος ρυθμός ανάπτυξης είναι πολύ υψηλότερος, ενώ είναι γνωστή η τοποθέτηση του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, σύμφωνα με την οποία δεν έχει νόημα να γίνονται απαισιόδοξες προβλέψεις, όταν η Ελλάδα έχει εφαρμόσει τα τελευταία χρόνια πολλές και σημαντικές μεταρρυθμίσεις.
 
Για να γεφυρωθεί αυτή η διαφορά, οι Ευρωπαίοι ζητούν την ενεργοποίηση του «γαλλικού μηχανισμού» σύνδεσης των πληρωμών για το χρέος με τον μελλοντικό ρυθμό ανάπτυξης της Ελλάδας – μείωση πληρωμών όταν υποχωρεί το ΑΕΠ κάτω από ένα όριο. 
Με αυτό τον τρόπο, οι Ευρωπαίοι θέλουν να προσφέρουν στο Ταμείο μια εγγύηση ότι, εάν αποδειχθούν ορθές οι απαισιόδοξες προβλέψεις του για την ανάπτυξη, θα υπάρχει ένας αυτόματος μηχανισμός «διόρθωσης» των πληρωμών για το χρέος, που θα λειτουργήσει σαν μηχανισμός αποκατάστασης της βιωσιμότητας του χρέους.
 
Ο λόγος για το λεγόμενο «γαλλικό κλειδί» για το χρέος είναι το μοντέλο που συμφωνήθηκε τον Ιούνιο του 2016 και συνδέει την ελάφρυνση χρέους, «εφόσον απαιτείται», με την ανάπτυξη της χώρας. 
Την ίδια περίοδο συμφωνήθηκαν να γίνουν αποκρατικοποιήσεις 1 δισ. ευρώ έως το καλοκαίρι, αύξηση του ΕΝΦΙΑ αν χρειαστεί λόγω των νέων αντικειμενικών αξιών και κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο) στο τέλος Ιουνίου.
 
Στη συνέχεια, η κυβέρνηση θα μπει στην τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση με στόχο να τηρήσει τα 88 προαπαιτούμενα που απομένουν για να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα.
Κατά χρονική σειρά περιμένουμε τα εξής:
1 Ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου 2018-2022 από τη Βουλή (Μάιος 2018).
2 Εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου από το 2019 αντί για το 2020, αν ΔΝΤ και Ε.Ε. κρίνουν ότι απαιτείται για την επίτευξη πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2019 (Μάιος 2018).
3 Από την 1η Μαΐου οι πλειστηριασμοί ακινήτων για οφειλές προς το Δημόσιο (για ποσά πάνω από 500 ευρώ) θα γίνονται ηλεκτρονικά.
4 Αν χρειαστεί θα γίνουν αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ και θα διευρυνθεί η φορολογική βάση ώστε τα εκκαθαριστικά του φόρου που θα εκδοθούν τον Αύγουστο του 2018 να αποφέρουν τα ίδια έσοδα μετά την ευθυγράμμιση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές των ακινήτων.
5 Αποκοπή λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Τον Φεβρουάριο θα έρθει στη Βουλή ο νόμος για τις προς πώληση μονάδες. Θα εφαρμοστούν επιπλέον μέτρα για την είσπραξη των ανεξόφλητων λογαριασμών της επιχείρησης.
6 Κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα υπόλοιπα πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως, Λέρος).
7 Μέχρι τα μέσα Μαρτίου η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει στον επανυπολογισμό όλων των συντάξεων ώστε να γίνουν οι μειώσεις από 1.1.2019.
8 Ώς τον Ιούνιο θα πρέπει να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για την περικοπή του ΕΚΑΣ το 2019.
9 Ώς τον Μάρτιο θα πρέπει να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος», του 65% της ΔΕΠΑ, του 5% του ΟΤΕ και του 35% των ΕΛΠΕ. Ώς τον Ιούνιο ακολουθεί η πώληση του 17% της ΔΕΗ ή μια διαδικασία με αντίστοιχο όφελος. Συνολικά από τις ιδιωτικοποιήσεις προβλέπονται έσοδα 17 δισ. ευρώ από το 2017 ώς το 2060.
10 Ώς το τέλος Ιανουαρίου η κυβέρνηση και οι θεσμοί θα συμφωνήσουν στην εκπόνηση ενός οδικού χάρτη για την ενιαία είσπραξη φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.