26/09/2018 10:58:56
5.2.2018 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2006 στις 01-02-2018

Τρεις σημαντικές επανεκδόσεις

Τρεις σημαντικές  επανεκδόσεις - Media
Διακρίθηκαν στην εποχή τους και ταξιδεύουν στον χρόνο.
 
Βασίλης Βασιλικός
Γλαύκος Θρασάκης
Εκδόσεις: Τόπος 
Σελ.: 558
 
«Αγαπώ αυτό το βιβλίο περισσότερο απ’ όσα έχω γράψει. Ο λόγος είναι απλός: είναι το μόνο μυθιστόρημα που υιοθετώ απόλυτα σαν έκφραση του εγώ ως τρίτου... Θα το έλεγα βιομυθιστόρημα, αυτομυθιστόρημα ή και αντιβιογραφία... Ο Γλαύκος Θρασάκης με συντροφεύει από τις αρχές της δεκαετίας του 1970».
 
Ο Βασίλης Βασιλικός πάντα ξεχώριζε αυτό το μυθιστόρημα από το ογκώδες έργο του. Έχω ξαναγράψει αρκετές φορές ότι ο Βασιλικός αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της σύγχρονης λογοτεχνίας μας. 
 
Πρόκειται για έναν συγγραφέα που μετά τον Καζαντζάκη διεύρυνε τους ορίζοντες της ελληνικής λογοτεχνίας  χαρίζοντάς της μια διεθνή προοπτική. Το αν αξιοποιήθηκε ή όχι είναι άλλο ζήτημα και φυσικά δεν αφορά τον Βασιλικό. 
 
Είναι ευχάριστο το γεγονός μιας ακόμα επανέκδοσης του σημαντικού αυτού μυθιστορήματος, που άφησε τη σφραγίδα του στην ελληνική λογοτεχνία. 
 
Το μυθιστόρημα κινείται με αξιοζήλευτη επιδεξιότητα στο εύθραυστο εκείνο όριο όπου ο μύθος συνδέεται με την πραγματικότητα. Παραδίδοντας μαθήματα λογοτεχνίας, ο Βασιλικός διαχειρίζεται την παραδοσιακή μυθιστορηματική έκφραση και τις νεωτερικές αφηγήσεις με μοναδική επιδεξιότητα. Έχουμε να κάνουμε με ένα μυθιστόρημα στο οποίο ένας βιογράφος αφηγητής – πρόσωπο που θα μείνει αινιγματικό μέχρι το τέλος – αναλαμβάνει να ανασυστήσει τη ζωή και το έργο του Γλαύκου Θρασάκη. 
 
Μένης Κουμανταρέας
Η κυρία Κούλα
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελ.: 110
 
 
Πρόκειται για μια νουβέλα που γράφτηκε το 1975 και έχει γνωρίσει αρκετές επανεκδόσεις με πιο πρόσφατη αυτή των εκδόσεων Πατάκη. Η «Κυρία Κούλα» μας διηγείται μια ερωτική ιστορία ανάμεσα σε μια μεσόκοπη γυναίκα και έναν νεαρό. Η γυναίκα ζει μια τυποποιημένη ζωή, βαρετή, αυστηρά περιορισμένη στα στερεότυπα ενός βίου ανούσιου και μιας άχρωμης καθημερινότητας. Από την άλλη, ο Μίμης είναι ένας νεαρός ο οποίος αντιλαμβάνεται τον βίο με τα δεδομένα της ηλικίας του που ισορροπεί ανάμεσα στο «όλα ή τίποτα». Η συνάντησή τους γίνεται εν κινήσει, καθώς βρίσκονται στα απογευματινά δρομολόγια του ηλεκτρικού. Μέσα στο τρένο θα προσπαθήσει ο καθένας να ανακαλύψει τους δικούς του λόγους για τους οποίους προσεγγίζει τον άλλο. 
 
Χριστόφορος Μηλιώνης
Καλαμάς και Αχέροντας 
Εκδόσεις: Κίχλη 
Σελ.:160
 
 
Πρόκειται για μια σειρά διηγημάτων που δημοσιεύτηκαν το 1985 από τις εκδόσεις Στιγμή και απέσπασαν την επόμενη χρονιά το Α’ Κρατικό Βραβείο Διηγήματος. Κυκλοφόρησαν εκ νέου το 1990 από τον Κέδρο και πρόσφατα από τις εκδόσεις Κίχλη. Μνήμες και συνειρμοί αποκαλύπτουν μέσα από μια σειρά αφηγήσεων έναν κόσμο δύσκολο σε ένα χωριό της Ηπείρου κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Η παιδική ηλικία ξαναζωντανεύει δίχως την εξιδανικευμένη διάθεση της αναπόλησης των τρυφερών χρόνων. Αντίθετα, τα διηγήματα της συλλογής «Καλαμάς και Αχέροντας» διαπερνά η μελαγχολική διάθεση ενός κόσμου υπό φθορά. Τα πρόσωπα που κινούνται στις ιστορίες σαν ήρωες μελαγχολικών ηπειρώτικων τραγουδιών είναι συνήθως άνθρωποι που βιώνουν βουβά μια συντριβή, μια ήττα του χρόνου και του χώρου τους. 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.