19/02/2018 02:06:52
11.2.2018 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2007 στις 08-02-2018

Οι «γαμπροί» της... μαρίνας – Ποιοι είναι οι υποψήφιοι για τις παραχωρήσεις

Οι «γαμπροί» της... μαρίνας – Ποιοι είναι οι υποψήφιοι για τις παραχωρήσεις - Media

 

Με τις μαρίνες Αλίμου και Χίου αρχίζει ο πρώτος γύρος παραχώρησης των δεκάδων μαρινών τουριστικού ενδιαφέροντος που λειτουργούν σήμερα σε όλη την Ελλάδα. 

 
Οι περισσότερες από αυτές θεωρούνται «φιλέτα» για τον εγχώριο τουρισμό, καθώς βρίσκονται σε στρατηγικά σημεία, όπως αεροδρόμια, μεγάλες πόλεις, παγκοσμίου φήμης αρχαιολογικούς χώρους, ή έχουν υψηλά περιθώρια ανάπτυξης επειδή συνοδεύονται από σημαντική έκταση γης.
Η «ναυαρχίδα» όλων θεωρείται η μαρίνα Αλίμου, της οποίας η ιδιωτικοποίηση έχει ήδη προσελκύσει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ σε καλό δρόμο δείχνουν να βρίσκονται και οι περιπτώσεις της Χίου και του Αργοστολίου. 
 
Άλλες γνωστές μαρίνες που αναμένεται να ιδιωτικοποιηθούν σε επόμενη φάση είναι ο εμπορικός και τουριστικός λιμένας Τουρλού (Μύκονος), ο τουριστικός λιμένας Ζακύνθου, ο τουριστικός λιμένας Κατάκολου και το ευρύτερο λιμάνι του, η ζώνη αγκυροβολίου Αργολίδας, όλες οι μαρίνες Γλυφάδας, το καταφύγιο τουριστικών σκαφών και το λιμάνι του Πόρου, οι τουριστικοί λιμένες στη Σκιάθο, στη Λιναριά Σκύρου, του Αγίου Νικολάου Κρήτης, στην Ιτέα Φωκίδος, στην Αρετσού Καλαμαριάς, στην Κω, του Μανδρακίου και της Ακαντιάς Ρόδου, της Ύδρας και οι λιμένες Ρεθύμνου και Σούδας.
 
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το επενδυτικό κοινό που μπορούν δυνάμει να προσελκύσουν οι μαρίνες διαφοροποιείται ανάλογα με την κάθε γεωγραφική περιοχή. Εκείνες του Ιονίου είναι πιο εύκολο να προσελκύσουν σκάφη από την Αδριατική και συγκεκριμένα από Ιταλία και Κροατία, με την τελευταία να αποτελεί την πιο δυναμική αγορά θαλάσσιου τουρισμού πανευρωπαϊκά. 
 
Οι μαρίνες της Πελοποννήσου και της Δ. Ελλάδας προσφέρονται περισσότερο για σκάφη προερχόμενα από Μάλτα και Σικελία. Η ομάδα των Δωδεκανήσων απευθύνεται προφανώς στο τουρκικό κοινό, ενώ στην προσέλκυση πελατών από Ρωσία, Βουλγαρία και Ρουμανία αποσκοπεί η ομάδα της Β. Ελλάδας, που περικλείει περιοχές του Θερμαϊκού και των Σποράδων.
 
Δέκα υποψήφιοι στον Άλιμο
Σε ό,τι αφορά τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Αλίμου, δέκα επενδυτικά σχήματα, στα οποία μετέχουν μεταξύ άλλων ξένοι και εγχώριοι όμιλοι, εξεδήλωσαν επίσημα ενδιαφέρον. Σημειώνεται πως στην παραχώρηση της μαρίνας του Αλίμου προβλέπεται και δυνατότητα ανέγερσης ξενοδοχειακού συγκροτήματος. Η σχετική προθεσμία εξέπνευσε την προηγούμενη εβδομάδα και μαζί της η πρώτη φάση του διαγωνισμού. 
 
Το ΤΑΙΠΕΔ τώρα, συνεπικουρούμενο από τους συμβούλους του Ernst & Young, Marnet και Δικηγορικά Γραφεία Δρακόπουλος - Βασαλάκης & Your Legal Partners, θα αξιολογήσει τους δέκα υποψηφίους προκειμένου να επιλέξει ποιους θα προκρίνει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, η οποία θα ολοκληρωθεί με την υποβολή των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Η μαρίνα του Αλίμου είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων με 1.246 θέσεις ελλιμενισμού, αρκετές εκ των οποίων για σκάφη μέχρι και 45 μέτρα σε μήκος.
 
Η στρατηγική της θέση ως μέρους του αστικού ιστού της Αθήνας και η μεγάλη χερσαία ζώνη της, που εκτείνεται σε 210 στρέμματα, αποτελούν σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα για την αξιοποίησή της. Η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την οποία έχει εκπονήσει το ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπει δομήσιμη επιφάνεια 18.500 τ.μ. και, σε τρεις από τις χερσαίες ζώνες (1, 3 και 4) της συνολικής έκτασης των 210 στρεμμάτων που παραχωρούνται, χρήσεις τουρισμού. Αν και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος δεν προβλέπει περισσότερους από δύο ορόφους, εξακολουθεί να θεωρείται αξιοποιήσιμη για χρήσεις φιλοξενίας και διανυκτέρευσης.
 
Τα δέκα επενδυτικά σχήματα που εξεδήλωσαν ενδιαφέρον είναι η κοινοπραξία Lamda Dogus, η Κάσος Κτηματική, η κοινοπραξία Archirodon - A1 Yacht - Στήριξης, η κοινοπραξία Aviareps - Cosmos, η Πόρτο Καρράς, η κοινοπραξία της εταιρείας Άκτωρ Παραχωρήσεις με θυγατρική της Koç Holding, η ΑΤΕΣΕ, η κοινοπραξία των Port Adhos, Dream Yacht Metiterranee και J&P Άβαξ, η Ιντρακόμ και η «Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση για την ανάπτυξη, αξιοποίηση και εκμετάλλευση δομών ελλιμενισμού σκαφών».
 
Το ενδιαφέρον για τη μαρίνα Χίου
Με τη συμμετοχή τριών επενδυτικών σχημάτων έληξε η προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος (πρώτη φάση) για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Χίου. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας Χίου καλύπτει επιφάνεια περίπου 35.000 τ.μ. και έχει διαμορφωθεί κατά κύριο λόγο με επιχώσεις θαλασσίου χώρου. Προς το παρόν η χερσαία ζώνη είναι ανεκμετάλλευτη και χαρακτηρίζεται από πλήρη απουσία υποδομών και διαμορφώσεων (υπάρχει μόνο ένας πρόχειρος οικίσκος που στεγάζει εργοταξιακή γεννήτρια παροχής ρεύματος).
 
Σήμερα η μαρίνα δεν είναι λειτουργική, ενώ ένας μικρός αριθμός σκαφών αναψυχής ελλιμενίζεται ενίοτε στη λιμενολεκάνη. Παρ’ όλα αυτά, η μαρίνα θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τουλάχιστον 170 σκάφη αναψυχής διαφόρων κατηγοριών μήκους έως 25 μέτρων ύστερα από περιορισμένης κλίμακας παρεμβάσεις. Επιπροσθέτως, η μαρίνα έχει το δυναμικό για την ανάπτυξη όλων των αναγκαίων για τη λειτουργία της χερσαίων υποδομών, συμπεριλαμβανομένoυ χώρου χερσαίας απόθεσης σκαφών, καθώς επίσης και άλλων χρήσεων αναψυχής και τουρισμού.
 
Όπως έγινε γνωστό από το ΤΑΙΠΕΔ, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής εταιρείες: 
1. Κάσος Κτηματική Τουριστική και Εμπορική Α.Ε. Η εταιρεία λειτουργεί ως ιδιοκτήτης / διαχειριστής του ξενοδοχείου Alimounda Mare 5 αστέρων, που βρίσκεται στο νησί της Καρπάθου.
2. Pan Brothers Associates. Πρόκειται για μια επιχείρηση ομογενών στη Νέα Υόρκη, που προσφέρει υπηρεσίες πλήρους ανάπτυξης ακινήτων, διαχείρισης και χρηματιστηριακών υπηρεσιών. Η εταιρεία έχει μια γενετική προοπτική στις επενδύσεις και βλέπει τις εξαγορές και τις επενδύσεις μέσω μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής αγοράς και κατοχής. Διαθέτει μια κάθετα ολοκληρωμένη δομή που χρησιμοποιεί μια εσωτερική ομάδα εμπειρογνωμόνων στον σχεδιασμό των κατασκευών, τη λιανική μίσθωση, τις πωλήσεις και τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων και ακινήτων.
3. Avlum - Tέφας Ναυπηγοπλαστική - Κλεοπάτρα Μαρίνα και Τουριστικός Λιμένας Πρέβεζας. Η Κλεοπάτρα Μαρίνα Α.Ε. λειτουργεί ως ιδιοκτήτης / διαχειριστής μιας από τις πιο σύγχρονες ιδιωτικές μαρίνες της Ελλάδας στο Άκτιο προσφέροντας αγκυροβόλια πρώτης κατηγορίας και υπηρεσίες σε πλοία και πλήρωμα όλο τον χρόνο. Η μαρίνα Κλεοπάτρα προσφέρει υπηρεσίες και εγκαταστάσεις υψηλών προδιαγραφών. Ο Τουριστικός Λιμένας Πρέβεζας Α.Ε. παρέχει υπηρεσίες τουριστικών λιμανιών. Έχει αναλάβει από το 2011 με σύμβαση παραχώρησης τη διαχείριση της μαρίνας της Πρέβεζας.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.