15/10/2018 17:10:56
26.2.2018 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2009 στις 22-2-2018

«Συμφωνία σε 20 μέρη»: Μεγάλη Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη

«Συμφωνία σε 20 μέρη»: Μεγάλη Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη - Media

 

200 Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες κάτω από κοινή στέγη

Τον δρόμο σε μια σειρά από σπουδαίες δημιουργίες ανοίγει στο κοινό η έκθεση «Συμφωνία σε 20 μέρη» που παρουσιάζει σύγχρονα έργα από τις συλλογές του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κάνοντάς μας να «χαθούμε» στη σύγχρονη τέχνη και να ανακαλύψουμε τα πιο κρυφά της μονοπάτια.

Στο πλαίσιο της συνένωσης των λειτουργιών των δύο μουσείων, η έκθεση αυτή, εμπλουτισμένη με κομμάτια της ιστορίας και των δύο μουσείων, παρουσιάζει στο κοινό, για πρώτη φορά, ένα διευρυμένο σύνολο Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, προτείνοντας μια πρώτη συμπαράθεση έργων και καλλιτεχνών των δύο συλλογών, κάτι που της προσδίδει μια συμβολική διάσταση με νέους συσχετισμούς και ερμηνείες.

Μέσα από 20 ενότητες οι επισκέπτες καλούνται να μελετήσουν ένα ιστορικό κομμάτι έργων και καλλιτεχνών, το οποίο συμπληρώνεται από νέες διασυνδέσεις και οπτικές γωνίες, βοηθώντας τους να ανακαλύψουν νέες όψεις των σημερινών καλλιτεχνικών, κοινωνικών αλλά και πολιτικών προβληματισμών μέσα από τον «φακό» της σύγχρονης τέχνης περίπου διακοσίων καλλιτεχνών.

Μια κίνηση που, σύμφωνα με τους συντελεστές της έκθεσης, θα αναδείξει τον ρόλο και τη συμβολή του υπό σύσταση ενοποιημένου Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus) στην ελληνική κοινωνία και στην κοινωνική, πολιτισμική και καλλιτεχνική πραγματικότητα της Θεσσαλονίκης, της Ελλάδας, των ευρωπαϊκών και των βαλκανικών χωρών.

Η συλλογή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης αποτελεί την καρδιά του μουσείου περιλαμβάνοντας περισσότερα από 2.300 έργα και κουβαλά μια ιστορία από τα τέλη της δεκαετίας του ’70. Η ίδρυσή του ήταν αποτέλεσμα συνολικής προσπάθειας μιας μικρής ομάδας ανθρώπων με αρχική πρωτοβουλία του Αλέξανδρου Ιόλα, του γνωστού γκαλερίστα και συλλέκτη ο οποίος κατάφερε να συγκεντρώσει ένα σύνολο έργων σύγχρονων – διεθνώς αναγνωρισμένων – δημιουργών, με την πρόθεση να καλύψει ένα ουσιαστικό κενό που είχαν αφήσει οι υπόλοιποι καλλιτεχνικοί θεσμοί στην Ελλάδα.

Τη στιγμή, λοιπόν, που η έλλειψη ενός Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Ελλάδα με διεθνείς προοπτικές και προδιαγραφές ήταν αισθητή, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στάθηκε η πρώτη συλλογική προσπάθεια ανανέωσης, συμβάλλοντας στην αναθεώρηση της πολιτισμικής και καλλιτεχνικής σύγχρονης ιστορίας.

Ο Αλέξανδρος Ιόλας δώρισε μια σειρά από έργα που εστιάζουν στις σχέσεις της γενιάς του ’60 με τη Γαλλία των Tinguely, de Saint Phalle, Raysse, Raynaud και την Ιταλία των Pascali, Mattiacci, Fontana σε πρώτο πλάνο. Στη σπουδαία αυτή δωρεά προστέθηκαν και άλλες από πολλούς καλλιτέχνες και φιλότεχνους που, με τη σειρά τους, βρήκαν τη θέση τους και ο ρόλος τους έγινε παγκοσμίως γνωστός. Επιπλέον, η πολιτική του μουσείου σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες καλλιέργησε το έδαφος, ώστε να δημιουργηθούν ενδιαφέροντα και αντιπροσωπευτικά σύνολα της περιόδου εκείνης, με τις πρώτες μεγάλες αναδρομικές εκθέσεις να παρουσιάζουν συνολικά και σε βάθος το έργο των περισσότερων καλλιτεχνών αυτής της γενιάς (Κεσσανλής, Κανιάρης, Δανιήλ, Αντωνάκος, Χρύσα, Περδικίδης, Φιλόλαος, Ζογγολόπουλος, Κουλεντιανός, Λουκόπουλος).

Από την άλλη, η συλλογή του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης – εκτός από τη διεθνούς φήμης συλλογή Κωστάκη που απαρτίζεται από έργα καλλιτεχνών της Ρωσικής Πρωτοπορίας – αποτελείται από μια σειρά περίπου διακοσίων έργων που δωρήθηκαν στο Μουσείο από τον Οργανισμό «Θεσσαλονίκη - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 1997».

Πρόκειται για ζωγραφικές, γλυπτικές και χαρακτικές συνθέσεις – καλλιτεχνών κυρίως – που ζουν και εργάζονται στη Θεσσαλονίκη, όπως επίσης, έργα που είχαν παρουσιαστεί σε σημαντικές διοργανώσεις και εκθέσεις.

Ένα από αυτά, μάλιστα, είναι «Το Παρεκκλήσι της Ουράνιας Κλίμακας» του Στήβεν Αντωνάκου, το οποίο είχε εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1997.

Δύο ακόμη κομμάτια που συνιστούν σημαντικούς σταθμούς στην ιστορία του μουσείου είναι η μνημειακή γλυπτική σύνθεση «Gridlock» του εικαστικού Κρις Γιανάκου και οι «Μορφές» του Έλληνα γλύπτη Ιωάννη Αβραμίδη.

Τη δωρεά της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας συμπλήρωσαν έργα που προέκυψαν από καλλιτεχνικές δράσεις και εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν το 1997, ενώ από το 2000 το Μουσείο διεύρυνε τη δραστηριότητά του, δίνοντας έμφαση εκτός από την εκθεσιακή και την ερευνητική, στη συλλεκτική.

Σήμερα, η συλλογή του Μουσείου ξεπερνά τα 900 έργα σύγχρονης τέχνης, με θέμα τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη χαρακτική, το βίντεο, τη φωτογραφία, τις βιντεοσκοπημένες περφόρμανς, κ.ά., ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία συνθέτουν δωρεές καλλιτεχνών  που είχαν παρουσιαστεί σε ατομικές εκθέσεις ή αποτελούσαν μέρος μεγάλων θεματικών εκθέσεων και διεθνών διοργανώσεων του μουσείου.

Η έκθεση «Συμφωνία σε 20 μέρη» παρουσιάζεται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, εντός της ΔΕΘ, και θα διαρκέσει έως τις 20 Μαΐου 2018.

INFO

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης –

ΔΕΘ, Εγνατίας 154, Θεσσαλονίκη

Πέμπτη: 10:00 - 22: 00

Παρασκευή: 10: 00-19: 00

Σάββατο: 10: 00-18: 00

Κυριακή: 11:00-15:00

Πληροφορίες - Κρατήσεις:

www.greekstatemuseum.com,

www.facebook.com/MMCAgr/

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.