18/12/2018 17:55:50
18.11.2018 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2047 στις 15-11-2018

Στο θεατρικό έργο «Master Class» του Τέρενς ΜακΝάλι: Η Μαρία Ναυπλιώτου ενσαρκώνει τη Μαρία Κάλλας

Στο θεατρικό έργο «Master Class» του Τέρενς ΜακΝάλι: Η Μαρία Ναυπλιώτου ενσαρκώνει τη Μαρία Κάλλας - Media

 

Tο θεατρικό έργο «Master Class» του Αμερικανού συγγραφέα Τέρενς ΜακΝάλι, βασισμένο στο περίφημο σεμινάριο που παρέδωσε η Μαρία Κάλλας στη Μουσική Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, ανεβαίνει στο νέο «Μικρό Χορν», όπου θα παρουσιάζεται στο κοινό μέχρι τις 23 Δεκεμβρίου.

Πρόκειται για έναν μονόλογο - πρόκληση, τόσο αυτοβιογραφικό όσο και αποκαλυπτικό, που από τη μία φανερώνει μυστικά της όπερας και από την άλλη ρίχνει φως σε κάθε άγνωστη πτυχή της μεγάλης ντίβας του 20ού αιώνα.

Βραβευμένο με Tony και Drama Desk, το έργο του Τέρενς ΜακΝάλι έχει ερμηνευτεί παγκοσμίως από ιερά τέρατα της υποκριτικής, διαγράφοντας μια μακρά πορεία σκηνικών ερμηνειών παγκοσμίως.

Το «Master Class» γράφτηκε και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1995, με πρωταγωνίστρια τη Ζόι Κάλντγουελ, στο Μπρόντγουεϊ, γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία. Ακολούθησαν η Φαίη Ντάναγουεϊ και η Φανί Αρντάν, που έλαμψαν ως πρωταγωνίστριες, ενσαρκώνοντας τη μεγάλη ντίβα της όπερας.

Στην Ελλάδα, το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1997-1998 σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη και μετάφραση του Μάριου Πλωρίτη, με την Κάτια Δανδουλάκη να ανταποκρίνεται θαυμάσια στον γεμάτο απαιτήσεις ρόλο της μοναδικής Μαρίας Κάλλας.

Σήμερα, το έργο επανέρχεται, επιχειρώντας να ζωντανέψει τον αξεπέραστο μύθο της κορυφαίας Ελληνοαμερικανίδας υψιφώνου, με τη Μαρία Ναυπλιώτου να αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου και μετάφραση του κειμένου από τον Στρατή Πασχάλη. Πρόκειται για έναν ρόλο - πρόκληση για κάθε ηθοποιό, μια κατάθεση ψυχής που φωτίζει τόσο τον άνθρωπο όσο και την επαγγελματία Μαρία Κάλλας.

Είναι μια αφήγηση που – υπό τους ήχους της σπουδαίας μουσικής του Βέρντι, του Πουτσίνι και του Μπελίνι – εξιστορεί την πολυτάραχη ζωή της Μαρίας Κάλλας, αλλά και το προφίλ των ανθρώπων που την καθόρισαν, τόσο επαγγελματικά όσο και προσωπικά. Έτσι, παρελαύνουν από μπροστά μας τα πρόσωπα - εφιάλτες του βίου της, όπως η μητέρα και η αδερφή της, ο τόσο χρήσιμος για την καριέρα της αλλά και τόσο καταπιεστικός από τη φύση του Μενεγκίνι, η γυναίκα - πρότυπο για τη ζωή της, Ελβίρα Ντε Ιντάλγκο, και φυσικά ο άνθρωπος με τον οποίο η Μαρία Κάλλας ανέπτυξε μια σχέση αγάπης και μίσους, ο Αριστοτέλης Ωνάσης, με τον οποίο έζησε έναν έρωτα που την οδήγησε στα «ουράνια» και κατόπιν στον μαρασμό και την πτώση.

Ένα μοναδικό έργο που περιγράφει τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής στην Ελλάδα, το άσχημο σουλούπι της και την τραυματική σχέση με τη μητέρα της, τη φυγή της στην Ευρώπη, τη μεταμόρφωσή της, την επαγγελματική άνοδο που την οδήγησε στη δόξα και την καταξίωση, το φλογερό ταμπεραμέντο της, την ανάγκη της να ερωτευτεί και να ζήσει πέρα από κάθε όριο κι έπειτα, την απογοήτευση, την απόγνωση, την εκδίκηση για να καταλήξει μόνη και αποτραβηγμένη από όλους, στην ερημιά μιας καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας που κατά βάθος δεν ήταν παρά μια γυναίκα γεμάτη πάθος και ευαισθησίες...

Ένα έργο που βασίζεται στα χρόνια του ’70, όταν λίγο μετά τον γάμο του Αριστοτέλη Ωνάση και της Τζάκι Κένεντι, η Μαρία Κάλλας καταρρακωμένη και με ραγισμένη φωνή πραγματοποιεί μια εμβληματική εμφάνιση στην κινηματογραφική «Μήδεια» του τραγικού Παζολίνι, αποφασίζοντας κατόπιν να δώσει αυτά τα μαθήματα φωνητικής σε νέους τραγουδιστές τής πολύ σπουδαίας και ιστορικής Μουσικής Σχολής Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης. Κινήσεις που αποτέλεσαν πράξεις απόγνωσης λίγο πριν η σπουδαία αοιδός παραδοθεί στην κατάθλιψη και αφήσει πρόωρα – μόλις 54 ετών – την τελευταία της πνοή.

Πάνω σε αυτό το υλικό, ο Τέρενς ΜακΝάλι δημιούργησε έναν συναρπαστικό διάλογο - μονόλογο της Μαρίας Κάλλας με τους σπουδαστές και τον εαυτό της. Ένα έργο όπου η ειρωνεία διαδέχεται το πικρό χιούμορ, το οποίο μιλάει για έναν κόσμο που ανατέλλει αλλά δεν της ταιριάζει, παρουσιάζοντας ένα ιερό τέρας λίγο πριν από το ύστατο άλμα του στην αυτοκαταστροφή και εξιστορώντας μια λαμπρή επαγγελματική σταδιοδρομία στη σκιά μιας πολυτάραχης και κυρίως μοναχικής ζωής...

Ένα ερμηνευτικό στοίχημα για τη Μαρία Ναυπλιώτου, που μετά την εντυπωσιακή, αδηφάγο Κλυταιμνήστρα στην «Ηλέκτρα» του Εθνικού που ενσάρκωσε το καλοκαίρι, αλλά και την εύθραυστη κι εκρηκτική Μπλανς στο «Τραμ με το όνομα Πόθος» που είχε υποδυθεί λίγους μήνες νωρίτερα, φαίνεται να κερδίζει με άνεση...

INFO

Μέχρι 23.12.2018

Θέατρο Μικρό Χορν, Αμερικής 10, Αθήνα

Τετάρτη και Κυριακή στις 19.00

Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00

Σάββατο 18.00 και 21.00

Τηλ.: 2118005141

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.