19/10/2019 12:05:05
8.1.2019 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2054 στις 3-1-2019

Η στρατηγική σημασία της Ρεβυθούσας στο ενεργειακό τοπίο της Ευρώπης

Η στρατηγική σημασία της Ρεβυθούσας στο ενεργειακό τοπίο της Ευρώπης - Media

 

Κομβικό ρόλο στην αποθήκευση και προμήθεια φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική – και όχι μόνο – Ευρώπη αποκτά η Ελλάδα με την πρόσφατη επένδυση ύψους 143 εκατ. ευρώ στη Ρεβυθούσα. Μέσω της νέας, τρίτης δεξαμενής που εγκαταστάθηκε και λειτουργεί πλέον στο νησί, η συνολική χωρητικότητα του τερματικού σταθμού αυξάνεται κατά 73% και ανέρχεται πλέον σε 225.000 κυβικά μέτρα από 130.000 που ήταν πριν.

Ενδεικτικό της δυναμικότητας και της σημασίας του έργου είναι το ότι από τα 7 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου που εισάγονται ετησίως, τα 2 δισ. προορίζονται για την ελληνική αγορά και τα υπόλοιπα 5 δισ. κατευθύνονται βορειότερα, προς τις αγορές των Βαλκανίων και της Ρωσίας.

Η Ρεβυθούσα αποτελεί ένα στρατηγικής σημασίας σημείο εισόδου φυσικού αερίου στο εγχώριο σύστημα, το οποίο θα συμβάλει καθοριστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ. Ευρώπης. Με την έναρξη της λειτουργίας της η δεξαμενή είναι ήδη σε θέση να συνδράμει τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας.

Το συγκεκριμένο έργο και η ανάπτυξη πολύ σημαντικών διακρατικών υποδομών, όπως οι αγωγοί TAP και IGB, η επικείμενη διασύνδεση με την ΠΓΔΜ και άλλα υπό σχεδιασμό μεγαλόπνοα πρότζεκτ αναβαθμίζουν τον ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή σε «ενεργειακό κόμβο». Ο λόγος είναι ότι αίρουν το μονοπώλιο των πηγών τροφοδοσίας στην εγχώρια και την ευρωπαϊκή αγορά και οδηγούν σε μια εποχή «πλουραλισμού» προμήθειας, ο οποίος αποτελεί βασικό στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σε αυτό το πνεύμα, κατά τον χαιρετισμό που απηύθυνε στην τελετή εγκαινίων του έργου, ο απελθείς πριν από λίγες μέρες πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Σωτήρης Νίκας χαρακτήρισε το έργο «μεγάλο ενεργειακό κεφάλαιο για την Ελλάδα και τη ΝΑ. Ευρώπη» τονίζοντας ότι ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας είναι ένας από τους 13 στην ευρωπαϊκή ήπειρο και ο μοναδικός στα Βαλκάνια, κατασκευασμένος, κατά βάση, από ελληνικές εταιρείες.

Εξήρε δε τη συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα στο έργο, για την αποπεράτωση του οποίου απαιτήθηκαν συνολικά 3,5 εκατ. ανθρωποώρες. Αναφερόμενος στα πολλαπλά οφέλη του, υπογράμμισε τον καθοριστικό ρόλο της Ρεβυθούσας στην απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, προσθέτοντας ότι η αναβαθμισμένη υποδομή θα δημιουργήσει νέες, ποιοτικές θέσεις απασχόλησης.

Στάθηκε ακόμη στις υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον κρυογενικών συνθηκών λειτουργίας (στους -160 βαθμούς Κελσίου). Απηύθυνε επίσης ευχαριστήρια στις κυβερνήσεις που υποστήριξαν το έργο διαχρονικά σε επίπεδο χρηματοδότησης, τη ΡΑΕ αλλά και την JP ΑΒΑΞ, για την οποία εξέφρασε την ικανοποίησή του σχετικά με την κατασκευαστική εξέλιξη του έργου.

Κατά την ομιλία του ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης είπε πως η παράδοση της τρίτης δεξαμενής είναι ένα «εμβληματικό έργο», το οποίο συμπίπτει χρονικά με μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία του ΔΕΣΦΑ, την άφιξη των τριών στρατηγικών εταίρων Snam, Fluxys και Enagas, από τους κορυφαίους διαχειριστές στην Ευρώπη, η οποία θα επισημοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες, μια εξέλιξη που χαρακτήρισε ως «ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία», εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι ο ΔΕΣΦΑ θα μπει στο «κλαμπ» των μεγάλων διαχειριστών, σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

 

Οικονομικά στοιχεία

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανήλθε σε περίπου 143 εκατ. ευρώ και πηγές χρηματοδότησής του είναι επιχορηγήσεις ΕΣΠΑ σε ποσοστό 35%, δύο δάνεια από την ΕΤΕπ ύψους 72 εκατ. ευρώ, καθώς και ίδια κεφάλαια που κάλυψαν το υπολειπόμενο ποσό. Η δεύτερη αναβάθμιση του τερματικού σταθμού Ρεβυθούσας περιλαμβάνει συνολικά τέσσερα υποέργα:

● Την αύξηση του αποθηκευτικού χώρου του σταθμού με την εγκατάσταση τρίτης δεξαμενής χωρητικότητας 95.000 κ.μ.

● Την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων για την υποδοχή μεγαλύτερων πλοίων.

● Την περαιτέρω αύξηση του ρυθμού αεριοποίησης.

● Την αναβάθμιση του Μετρητικού Σταθμού Αγίας Τριάδας.

Παράλληλα η αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό πλοίων ακόμη μεγαλύτερης χωρητικότητας (από 180.000 σε 260.000 κ.μ.). Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι πλέον η Ρεβυθούσα θα μπορεί να υποδέχεται όλους τους τύπους πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των Qatar Flex και Qatar Max.

Ο ρυθμός αεριοποίησης αναμένεται να αυξηθεί από τα 1.000 κ.μ. την ώρα σήμερα στα 1.400 κ.μ. την ώρα, ενισχυμένος κατά 40% και... πενταπλάσιος σε σχέση με τις αρχικές δυνατότητες του σταθμού πριν από 17 χρόνια (μόλις 271 κ.μ. την ώρα).

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου της κατασκευής της τρίτης δεξαμενής εντυπωσιάζουν: Με ύψος 40 μ., πλάτος 80 μ. και βάρος στεγάστρου που αγγίζει τους 902 τόνους, η τρίτη δεξαμενή, εκτός από ένα στρατηγικό έργο, είναι και ένα σπουδαίο τεχνικό επίτευγμα. Η περαιτέρω αύξηση του ρυθμού αεριοποίησης θα προκύψει μέσα από μια σειρά τεχνικών βελτιώσεων τόσο στον σταθμό της Ρεβυθούσας όσο και στον μετρητικό σταθμό της Αγίας Τριάδας.

 

Μικρό νησί με μεγάλο ρόλο

Η Ρεβυθούσα είναι ένα μικρό, ακατοίκητο νησί, με έκταση μόλις 1,8 τετραγωνικών χιλιομέτρων, στον Σαρωνικό Κόλπο, κοντά στη Σαλαμίνα. Ένα τόσο μικρό, ωστόσο πολύ σημαντικό νησάκι, εφόσον φιλοξενεί μια από τις πλέον κομβικές ενεργειακές υποδομές της χώρας.

Ο τερματικός σταθμός άνοιξε τις πύλες του τον Νοέμβριο του 1999, ύστερα από 12 χρόνια έργων και επενδύσεις ύψους 100 δισ. δραχμών, εξασφαλίζοντας τότε στη ΔΕΠΑ μια «μόνιμη» εφεδρεία 84 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου για τις ώρες αιχμής. Με την πάροδο των χρόνων φυσικά οι ενεργειακές απαιτήσεις της χώρας πολλαπλασιάστηκαν επιτάσσοντας την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων.

Η πρώτη «γενιά» αναβαθμίσεων ολοκληρώθηκε από τον ΔΕΣΦΑ τον Οκτώβριο του 2007 τριπλασιάζοντας την ποσότητα φυσικού αερίου που ο σταθμός μπορούσε να παραλαμβάνει και να επεξεργάζεται, αυξάνοντας τη δυνατότητα τροφοδοσίας του συστήματος στα 5,2 με 5,3 δισ. κ.μ. σε ετήσια βάση.

Το έργο της πρώτης αναβάθμισης υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» (ΕΠΑΝ) του υπουργείου Ανάπτυξης με πόρους από το τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανήλθε στα 55,9 εκατ. ευρώ με εγκεκριμένη δημόσια δαπάνη 21,5 εκατ. ευρώ.

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.