27/10/2020 15:08:18
1.8.2020 / ΕΛΕΝΗ ΠΕΤAΣΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2136 στις 30-7-2020

«Το τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη

«Το τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη - Media

 

«Το τάβλι» (από το δίπτυχο του συγγραφέα «Η βέρα» και «Το τάβλι») είναι ένα θεατρικό διαμάντι που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1972 μεσούσης της δικτατορίας από τον Κάρολο Κουν με τον Νικήτα Τσακίρογλου και τον Γιάννη Μόρτζο και τώρα ερμηνεύεται από τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη και τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη.
Το έργο, αν και γράφτηκε πριν από περίπου 50 χρόνια, εξακολουθεί να είναι επίκαιρο, σαρκάζοντας δίχως έλεος την εσαεί νοοτροπία μας, στην οποία το εύκολο χρήμα αποτελεί τη μέγιστη επιδίωξή μας.


Μέσα από μια φαινομενικά απλή ιστορία ο συγγραφέας καταδύεται στην ψυχολογία του Έλληνα που, επιχειρώντας να ξεφύγει από την άθλια πραγματικότητά του, προσπαθεί να επιβιώσει με κάθε θεμιτό ή αθέμιτο μέσο. 
Με αστραφτερή γλώσσα και παιγνιώδεις διαλόγους το κείμενο περιστρέφεται γύρω από δύο ταβλαδόρους που μια καυτή μέρα του καλοκαιριού παίζουν παθιασμένα σχεδιάζοντας μια μεγαλεπήβολη κομπίνα που θα τους βγάλει από τη μιζέρια τους. Και πιο συγκεκριμένα κύριος εμπνευστής της είναι ο Φώντας, άνθρωπος της πιάτσας, που δεν διστάζει να θυσιάσει «για καλό σκοπό» ακόμα και την ίδια του την αδελφή, ενώ προσπαθεί να πείσει τον κουνιάδο του Κόλια να συμμετέχει σ’ αυτήν (ο τελευταίος, απένταρος μεν, ονειρεύεται να εκδώσει ένα βιβλίο για την αντιστασιακή του δράση στην Κατοχή).


Το σχέδιο, εξάλλου, είναι να εισάγουν μαύρους εργάτες από την Αφρική και εκμεταλλευόμενοι τη φτηνή εργατική δύναμη να πλουτίσουν και να εισέλθουν στην υψηλή κοινωνία. Μοναδικό εμπόδιο; Η έλλειψη αρχικού κεφαλαίου.
Στο Θέατρο της Ρεματιάς ο Λευτέρης Γιοβανίδης δημιούργησε μια καλοστημένη παράσταση δίνοντας έμφαση στις ερμηνείες των ηθοποιών του. Ωστόσο ανέδειξε περισσότερο τα δραματικά στοιχεία του έργου και λιγότερο τις κωμικές του πτυχές. Γεγονός που είχαν πετύχει παλαιότερα στη δική τους εκδοχή ο Νίκος Κουρής με τον Μάκη Παπαγεωργίου.


Μέσα σε ένα απλό, λειτουργικό σκηνικό (Πουλχερία Τζόβα), που απεικονίζει τη λαϊκή αυλή ενός σπιτιού και περιέχει τα απαραίτητα αντικείμενα εκείνης της εποχής (ραδιοφωνάκι, τσιγάρα, σύνεργα κουρέματος κ.ά.), δρουν οι αντι-ήρωες του Κεχαΐδη. Ευέλικτος και με υψηλή ενέργεια κινείται ο αποτυχημένος μικροαπατεώνας Φώντας του Γεράσιμου Σκιαδαρέση, που δεν σταματά να «μπλοφάρει» σ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης. Όπως ακριβώς γίνεται και σε μια παρτίδα τάβλι. Από την άλλη, ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης σκιαγραφεί με αδρές γραμμές το πορτρέτο του ηττοπαθούς, πρώην αντιστασιακού και νυν λαχειοπώλη, Κόλια.
Τη μουσική επιμελήθηκε εύστοχα ο Θοδωρής Οικονόμου και τους φωτισμούς ο Νίκος Σωτηρόπουλος.
Η περιοδεία συνεχίζεται: 30.7 Σαρωνίδα, 25.8 Ρέθυμνο, 26.8 Χανιά, 27-28.8 Ηράκλειο, 31.8 και 1.9 Θεσσαλονίκη, 2.9 Βέροια, 3.9 Βόλος.


 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.