16/11/2018 12:57:01
22.3.2010

Έκθεση: Ο «ποιητής της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής»

Προεδρικό Μέγαρο, Ιλίου Μέλαθρον, Εθνικό Θέατρο, Μέγαρο Μελά, Δημαρχείο Ερμούπολης Σύρου και πολλά ακόμα εξαίσια νεοκλασικά φέρουν την υπογραφή του Ερνέστου Τσίλερ, οι δημιουργίες του οποίου αποκαλύπτονται στην Εθνική Πινακοθήκη

Κράτησε στα χέρια του το «αρχιτεκτονικό λίφτινγκ» της Αθήνας και της Ελλάδας, από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα έως και τις αρχές του 20ού. Ο Ερνέστος Τσίλερ (1837-1923), ο νεαρός αρχιτέκτονας από τη Σαξονία, ήταν μόλις 24 χρονών όταν έφτασε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1861, κι όλα τότε έδειχναν πως ήρθε για να μείνει και να συνεχίσει τη δουλειά των βαυαρών αρχιτεκτόνων του Όθωνα. Ο φιλόδοξος και δραστήριος Τσίλερ, που αγαπούσε τις ελληνικές αρχαιότητες, κατάφερε να βάλει την υπογραφή του σε 500 κτίρια λόγω ταλέντου αλλά και διασυνδέσεων, μιας και από πολύ νωρίς έγινε προστατευόμενος του δανού αρχιτέκτονα Θεόφιλου Χάνσεν, δικτυώθηκε στη βασιλική αυλή του Γεωργίου Α΄, υπηρέτησε την πλούσια αστική τάξη, ενώ δεν φοβήθηκε να συγκρουστεί με μεγαλοκαρχαρίες της εποχής. Όσα λοιπόν δημιούργησε και οραματίστηκε ο Τσίλερ παρουσιάζει σε λίγες μέρες (από 22/3) η Εθνική Πινακοθήκη, μέσα από μία έκθεση-αφιέρωμα στο έργο του, στην οποία θα φιλοξενηθούν υδατογραφίες, προσωπικά του αντικείμενα, αλλά και περίπου 400 σχέδιά του από δημόσια και ιδιωτικά μέγαρα (Προεδρικό Μέγαρο, Εθνικό Θέατρο, Δημαρχείο Ερμούπολης, Ιλίου Μέλαθρον, Μέγαρο Μελά κ.ά.), εκκλησίες, διακοσμητικά μοτίβα και έπιπλα, αρχαιολογικά θέματα και μελέτες πολυχρωμίας. Πρόκειται στην ουσία για μια έκθεση που τεκμηριώνει στο… χαρτί την αγάπη του Τσίλερ για το ελληνικό μέτρο και την αισθητική αυτού του τόπου, γεγονός που τον οδήγησε στο να προσαρμόσει τον ομιχλώδη βορειοευρωπαϊκό νεοκλασικισμό του στην ηλιόλουστη Αθήνα, σύμφωνα με τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα. «Η αρχιτεκτονική του Τσίλερ είναι φωτοτροπική, συνομιλεί με το φως της χώρας και εξελληνίστηκε, όπως άλλωστε και ο ίδιος ο δημιουργός της». Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η ιστορικός τέχνης και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Μονάχου Μαριλένα Ζ. Κασιμάτη, επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης.

Αγγελική Μπιλλίνη

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.