19/10/2018 17:58:26
22.3.2010

Θέατρο: Ψεκάστε, σκουπίστε… παίξτε!

Ένας πρωτότυπος θεσμός ξεκινάει. Στο πλαίσιο του «The 24 Hours Plays» πρέπει να γραφτεί και να παρουσιαστεί ένα θεατρικό έργο. Δύσκολο εγχείρημα όταν ο χρόνος σε κυνηγάει…

Θεατρικός αγώνας ταχύτητας. Κάτι σαν κατοστάρι, όχι σε κουλουάρ, αλλά στη σκηνή του θεάτρου. Αυτή την πρόκληση θέτει στους καλλιτέχνες το «The 24 Hours Plays», το οποίο μας έρχεται –από πού αλλού;– από το Μπρόντγουεϊ της Νέας Υόρκης. Το θεατρικό παιχνίδι έμπνευσης, δοκιμασμένο και αγαπημένο εδώ και 11 χρόνια, με 300 επιτυχημένες παραστάσεις στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Λος Άντζελες, το Σικάγο και αλλού, θα λάβει χώρα για πρώτη φορά και στην Ελλάδα, από έναν δυναμικό συνδυασμό καταξιωμένων και ανερχόμενων ηθοποιών. Θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Χώρα, την Τρίτη 23 Μαρτίου, αποδεικνύοντας ότι πολλά μπορούν να γίνουν μέσα σε 24 ώρες, ακόμα και να γραφτούν έργα που θα γίνουν επιτόπου παράσταση, αρκεί κάποιοι να τολμήσουν να μπουν στη θέση του… σπρίντερ. Συνήθως η διάρκεια των προβών για το ανέβασμα ενός θεατρικού έργου διαρκεί από ενάμιση μήνα έως τρεις – εκτός εάν μιλάμε για τον Λευτέρη Βογιατζή! Τι μπορεί να συμβεί όμως όταν όλοι οι συντελεστές πρέπει να ανεβάσουν ένα θεατρικό έργο, έστω και μονόπρακτο των 15 λεπτών, μέσα σε 24 ώρες; Πόσο μάλλον όταν μέσα σε αυτό το 24ωρο πρέπει και να γραφτεί. Οι συμμετέχοντες επιστρατεύουν έμπνευση, οργάνωση, υποκριτική ετοιμότητα και ρίχνονται στη… μάχη. Η διαδικασία ξεκινάει από το βράδυ της προηγούμενης μέρας. Συγκεκριμένα, τη Δευτέρα 22 Μαρτίου (στις 21.00-22.00) θα γίνει η συνάντηση όλων των συντελεστών. Κάθε ηθοποιός θα φέρει ένα αντικείμενο και ένα κοστούμι μαζί του. Έτσι, εξυπηρετείται το εικαστικό μέρος της παράστασης, αφού ο χρόνος για να ραφτούν κοστούμια και να κατασκευαστούν σκηνικά είναι ανύπαρκτος. Οι συγγραφείς θα εμπνευστούν και θα επιλέξουν τους ηθοποιούς για τους οποίους θα γράψουν το θεατρικό έργο τους. Από εδώ και πέρα οι χρόνοι είναι καταιγιστικοί. Τα κεφάλια μέσα. Η οθόνη του υπολογιστή βγάζει καπνούς. Η συγγραφή ξεκινά. Οι ηθοποιοί φωτογραφίζονται και περνούν από σύντομο... κάστινγκ ενώπιον των συγγραφέων. Οι σκηνοθέτες διαβάζουν και επιλέγουν τα κείμενα με τους ηθοποιούς που θέλουν να σκηνοθετήσουν. Οι έξι ομάδες έχουν ήδη δημιουργηθεί κι έχουν στη διάθεσή τους συνολικά εννέα ώρες για να μάθουν το έργο, να το στήσουν και να κάνουν τις απαραίτητες πρόβες. Ο χρόνος κυλά αντίστροφα, γιατί το βράδυ οι πόρτες ανοίγουν για το κοινό. Η ενιαία παράσταση, 90 λεπτών, αρχίζει. Και, ναι, σίγουρα θα υπάρχουν ατέλειες, παραλείψεις, προχειρότητες, λάθη. Αλλά η μέχρι τώρα εμπειρία έχει δείξει ότι τόσο η ενέργεια και η αδρεναλίνη όσο το κέφι και ο ενθουσιασμός όσων συμμετέχουν συμπαρασύρουν το κοινό. Πώς ξεκίνησε όμως το «The 24 Hours Plays»; Το 1995 στη Νέα Υόρκη η παραγωγός Τίνα Φάλον είχε την ιδέα να ενώσει για πρώτη φορά δημιουργικούς ανθρώπους από τον χώρο του θεάματος και να τους βάλει να δουλέψουν πειραματικά, υπό χρονική πίεση. Σε αυτό το εγχείρημα πήραν μέρος πολλοί γνωστοί και μη ηθοποιοί, συγγραφείς και σκηνοθέτες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε πρόσφατη παραγωγή συμμετείχαν και οι Τζούλιαν Μουρ, Μαρίσα Τομέι, Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν και πολλοί άλλοι, και ήταν τόσο αγχωμένοι κι ενθουσιασμένοι όσο και οι νέοι ηθοποιοί. Η συγκεκριμένη παραγωγή επιλέχθηκε από το «Gotham Magazine» της Νέας Υόρκης ως η καλύτερη της χρονιάς. Στο πρώτο ελληνικό «The 24 Hours Plays» συμμετέχουν οι συγγραφείς: Χρήστος Χωμενίδης, Αλέξης Σταμάτης, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Κώστας Γάκης, Λένα Διβάνη, Βασίλης Χατζηγιαννίδης, Σάκης Σερέφας, Βασίλης Κατσικονούρης, Μαριάννα Κάλμπαρη, Βασίλης Ραΐσης. Οι σκηνοθέτες: Σίμος Κακάλας, Γιώργος Παλούμπης, Έκτορας Λυγίζος, Γιώργος Νανούρης, Τάκης Τζαμαργιάς, Μάνια Παπαδημητρίου. Και οι ηθοποιοί: Μανώλης Μαυροματάκης, Γιώργος Πυρπασσόπουλος, Δανάη Σκιάδη, Δήμητρα Ματσούκα, Μίνα Αδαμάκη, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Κλέωνας Γρηγοριάδης, Νεκταρία Γιανουδάκη, Δημήτρης Μακαλιάς, Ιωάννα Παππά, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Όμηρος Πουλάκης, Εκάβη Ντούμα.

Χαρά Αργυρίου

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.