search
ΣΑΒΒΑΤΟ 27.04.2024 07:52
MENU CLOSE

Η ομογενοποίηση έφτασε στον Πλαταμώνα

28.08.2013 08:53

Εκεί γύρω στον Δεκαπενταύγουστο βρέθηκα στον Πλαταμώνα να έχω στη διπλανή ξαπλώστρα έναν μουσάτο κύριο, περίπου στην ηλικία μου (κατάτι νεότερο, όπως αποδείχθηκε τελικά), που διάβαζε τις «Αόρατες πόλεις» του Ίταλο Καλβίνο στα σέρβικα.

Μεσούντος του Θέρους #3
Εκεί γύρω στον Δεκαπενταύγουστο βρέθηκα στον Πλαταμώνα να έχω στη διπλανή ξαπλώστρα έναν μουσάτο κύριο, περίπου στην ηλικία μου (κατάτι νεότερο, όπως αποδείχθηκε τελικά), που διάβαζε τις «Αόρατες πόλεις» του Ίταλο Καλβίνο στα σέρβικα. Εγώ διάβαζα την «Εγκυκλοπαίδεια των νεκρών» του Ντανίλο Κις από τον «Εξάντα». Πέραν των βιβλίων, τίποτε άλλο δεν μας ξεχώριζε: μούσι εκείνος, μούσι κι εγώ, πετσέτα θαλάσσης, γυαλιά ηλίου και γυαλιά πρεσβυωπίας, καφές φραπέ στο χέρι.
Μεσούντος του θέρους σκέφτομαι πως ο προφητικός Παζολίνι μίλησε πρώτος για την ομογενοποίηση των νέων της Ιταλίας: μετέτρεψε το σωματικό του βίτσιο σε κατεξοχήν εργαλείο κοινωνικής διάγνωσης. Εκεί στα μέσα της δεκαετίας του εξήντα διαπίστωσε πως τα «αγόρια της ζωής» ντύνονταν, μιλούσαν και συμπεριφέρονταν όλα με τον ίδιο τρόπο. Είχαν σβηστεί τα σημάδια καταγωγής, εργασίας και τάξης από την εμφάνισή τους ώς και την πανομοιότυπη εκφορά του λόγου. Η διαδικασία υλικής και πνευματικής ομογενοποίησης της Ιταλίας και κατ’ επέκτασιν της Ευρώπης και του πλανήτη 40 χρόνια πριν αρχίσουμε να μιλάμε για «παγκοσμιοποίηση» είναι δική του διάγνωση, δικό του ανθρωπολογικό εύρημα. "Μπροστά σε αυτή τη νέα κοινωνική πραγματικότητα, την εξαφάνιση των διαφορών στο στιλ ζωής και την ομοιομορφία στις επιδιώξεις της νέας μεσαίας τάξης, ο Πιερ Πάολο Παζολίνι αναρωτιέται αν είναι ακόμη δυνατή μια επιθετική κριτική στην κυρίαρχη κουλτούρα. "
Πόσο χρειαζόμαστε τον μη αρεστό λόγο σήμερα, τον δυσάρεστο λόγο. Πόσο δύσκολο είναι τελικά να μπορέσουμε να σκεφτούμε διαφορετικά από τον καθιερωμένο τρόπο των ΜΜΕ, να διαφοροποιηθούμε εν τέλει ως πολίτες ενός συγκεκριμένου κράτους, μέσα στο διαπλανητικό χωριό, να καλλιεργήσουμε την πρωτότυπη σκέψη και τη διαφορετική άποψη αυτών που μας συμβαίνουν.
Από την αριστερή μου πλευρά είχα έναν εύσωμο νεαρό, με φουσκωμένα μούσκουλα και ξυρισμένο κεφάλι. Σκέφτομαι πως η επιτυχία της «Χρυσής Αυγής» στηρίζεται περισσότερο στο γεγονός του μάρκετινγκ, στο ότι προσφέρει ένα διακριτό προϊόν στον καταναλωτή, παρά στα φαιδρά ιδεολογήματα περί περιούσιου ελληνικού λαού. Πέραν της εμφάνισης τίποτε άλλο δεν μας ξεχώριζε: πετσέτα θαλάσσης, γυαλιά ηλίου, καφές φραπέ στο χέρι.
 
* Ο Σωτήρης Παστάκας είναι ποιητής

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΣΑΒΒΑΤΟ 27.04.2024 07:48