22/02/2019 07:05:50

Η γιορτή των σκηνοθετών

Η γιορτή των σκηνοθετών - Media
 
Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών γιόρτασε τη Δευτέρα στο Μουσείο της Ακρόπολης τα 40 χρόνια από την ίδρυσή της. Ο δεύτερος όροφος, όπου βρίσκεται το εστιατόριο του μουσεί­ου, γέμισε από ανθρώπους του ελληνικού κινηματογράφου αλλά και του θεάτρου και της λογοτεχνίας, μια και – ευτυχώςστη μικρή χώρα μας οι τέχνες είναι όπως τα συγκοινωνούντα δοχεία.
 
Tιμώμενο πρόσωπο, ένας μεγάλος Έλληνας σκηνοθέτης, ο Νίκος Κούνδουρος και οικοδεσπότης ο πρόεδρος των σκη­νοθετών Χάρης Παπαδόπουλος ο οποίος σκιαγράφησε την ιστορία του σύγχρονου κινηματογράφου.
 
Πριν από σαράντα χρόνια, σε καιρούς δύσκολους για τη Δη­μοκρατία, μια ομάδα από τους πλέον έμπειρους και καταξιω­μένους κινηματογραφικούς δημιουργούς απάντησε θετικά και γενναιόδωρα στις προκλήσεις των καιρών και ίδρυσε την Εταιρεία.
 
Πρώτος της πρόεδρος, ο ποιητής και σκηνοθέτης Ορέστης Λάσκος. Συνοδοιπόροι, ο Βασίλης Γεωργιάδης ο Γρηγόρης Γρηγορίου, ο Πάνος Γλυκοφρύδης, ο Στέλιος Τατασόπουλος, ο Γιώργος Σκαλενάκης, ο Νίκος Κουτελιδάκης, ο Μάριος Ρετσίλας, ο Αντώνης Τέμπος και δέκα ακόμη δημιουργοί. Εργάστηκαν σκληρά, οργάνωσαν και διεύρυναν το σωματείο κι άρχισαν να θέτουν δημόσια στους αρμόδιους φορείς ένα
ένα τα προβλήματα του κινηματογράφου.
 
Ύστερα από ένα μεγάλο άνοιγμα σε όλους τους νεότερους κινηματογραφι­στές το σωματείο απέκτησε οντότητα και εύρος και περιέλαβε στους κόλπους του και τους σκηνοθέτες του θεάτρου και της τηλεόρασης. Ανέπτυξε δεσμούς και συνεργασίες με όλα τα σωματεία του οπτικοακουστικού χώρου, ευρωπαϊκές και διεθνείς Ενώσεις.
 
Μέσα από τρία κινηματογραφικά συνέδρια και ένα συνέδριο για το σενάριο, διαμορφώθηκε όλο το θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη μιας εθνικής κινηματογραφίας. Τα αποτελέ­σματα δεν άργησαν να φανούν: νόμος για την ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης στην Ελλάδα, για την οργάνωση και λειτουργία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, για την κατοχύρωση και προστασία των πνευματικών δικαιω­μάτων, συλλογική σύμβαση με την τηλεόραση και εξαγορά ενσήμων για παλαιούς σκηνοθέτες, για να έχουν περίθαλψη και να μπορούν να συνταξιοδοτηθούν.
 
Όσο για τον Κούνδουρο, οι ταινίες του είναι το πιο μεγάλο βραβείο...

Η πρώτη ταινία του Νίκου Κούνδουρου, «Η Μαγική Πόλη», ήταν η Ελλάδα που στέναζε, που πνιγόταν μέσα στα στενά, ασφυκτικά όρια. Αμέσως μετά ο «Δράκος», για να μην αφήσει σε ησυχία τον ανθρωπάκο μέσα μας. Ακολούθησαν οι «Πα­ράνομοι», οι διεθνείς «Μικρές Αφροδίτες», μετά το μεθυστικό «Βόρτεξ», το «1922», ο «Μπάυρον», το «Μπορντέλο».
 
Ο άνθρωπος που άνοιξε τον δρόμο για να μπορεί σήμερα ο ελληνικός κινηματογράφος να διεκδικεί - και να παίρνει βραβεία.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.