17/11/2018 09:19:16

Γιώργος Πέτρου: «Αν δεν ήμουν μουσικός, θα ήμουν ηθοποιός, σεφ ή διπλωμάτης»

Γιώργος Πέτρου: «Αν δεν ήμουν μουσικός, θα ήμουν ηθοποιός, σεφ ή διπλωμάτης» - Media

Η Καμεράτα, διακεκριμένη ορχήστρα στο εξωτερικό, είναι «διχασμένη». Από τη μία μαζεύει βραβεία και από την άλλη βρίσκεται σε επίσχεση εργασίας. Το ίδιο και ο μαέστρος της Γιώργος Πέτρου. Ο διεθνούς φήμης διευθυντής ορχήστρας σχεδόν ζει σε ένα αεροπλάνο. Τη μια μέρα πετάει για Γαλλία, την επομένη έρχεται για «Πικ νικ» στο Μέγαρο Μουσικής, το επόμενο πρωί πάλι για παράσταση στη Νίκαια και καμιά φορά κοιμάται κιόλας.

«Μέσα στο αεροπλάνο κοιμάμαι. Ειδικά την περασμένη εβδομάδα πηγαινοερχόμουν Αθήνα για ‘‘Πικ νικ’’ και Γαλλία για ‘‘Σεμέλη’’ του Χέντελ. Θα έλεγα ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα είναι πιο προκλητική η κατάσταση γιατί είμαι με την Καμεράτα, που – όχι να το παινευτούμε – είναι καλύτερη ορχήστρα από της Νίκαιας στη Γαλλία. Οι συνθήκες στην Αθήνα είναι σαφώς πολύ πιο ιντριγκαδόρικες και προκλητικές. Με Στάθη Λιβαθινό σκηνοθέτη, ένα ελληνικό έργο, αριστούργημα, με τεράστια ιστορία και ρεκόρ 1.200 παραστάσεων.

Η Καμεράτα, διεθνώς αναγνωρισμένη ορχήστρα, μας κάνει εθνικά υπερήφανους. Πώς έχει επιτευχθεί αυτό;
Με πολύ κόπο και πολλές θυσίες από τους μουσικούς – και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω προσωπικά. Η Καμεράτα δεν είναι μια ορχήστρα, τα λειτουργικά έξοδα της οποίας καλύπτονται από κάπου. Παίρνουμε μια πολύ μικρή επιχορήγηση από το υπουργείο, η οποία έχει πετσοκοπεί – και ποιος ξέρει – μπορεί να είναι το βραβείο μας αυτό, για τα βραβεία που παίρνουμε στο εξωτερικό. Είναι λίγο οξύμωρο. Τι να πω; Όταν ανακοινώθηκε η μείωση επιχορήγησης, συνέπεσε με τη στιγμή που ο «Αλέξανδρος» που κάναμε πέρυσι ανακηρύχτηκε η καλύτερη παραγωγή της χρονιάς από το MEZZO με 200.000 ψήφους. Στην ίδια μας τη χώρα μεταφράστηκε με κόψιμο των χρημάτων. Είναι σαφές ότι δεν έγινε σκόπιμα και είναι σαφές πως αυτοί που το αποφάσισαν δεν γνώριζαν. Πιστεύω να είναι κάτι προς συζήτηση και να το διεκδικήσουμε, γιατί η αλήθεια είναι πως είναι τακτική η καταβολή χρημάτων του υπουργείου. Ωστόσο, τη στιγμή που ανακοινώνεται η πρωτιά της Καμεράτα σε ολόκληρη την Ευρώπη, ανάμεσα σε Μαριίνσκι, Σκάλα και Όπερα του Μονάχου, την ίδια στιγμή μας κάνουν μείωση 40% της επιχορήγησης. Φαντάζομαι ότι θα κάνουμε ένα ραντεβού με τον κύριο Παναγιωτόπουλο, γιατί τον αφορά το θέμα της Καμεράτα. Ό,τι έχουμε πετύχει, έχει γίνει με θυσίες.

Η Καμεράτα, αν και ανεξάρτητη, είναι συνυφασμένη με το Μέγαρο Μουσικής. Πώς βιώνετε τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το Μέγαρο σήμερα;
Η Καμεράτα είναι ανεξάρτητος οργανισμός, που όμως γεννήθηκε μέσα στο Μέγαρο. Έχει γονική σχέση, και το Μέγαρο την έχει στηρίξει για χρόνια και οικονομικά. Σήμερα όμως αδυνατεί. Το Μέγαρο, με τα μέσα που διαθέτει, το κάνει έμπρακτα. Το θέμα είναι η έλλειψη ρευστότητας και η έλλειψη χορηγών.

Μπορείτε να φανταστείτε μια Αθήνα χωρίς Μέγαρο;
Σε καμία περίπτωση. Άλλωστε η κατάσταση βαίνει προς μια εκτόνωση με το νομοσχέδιο για την κάλυψη του χρέους. Το Μέγαρο είναι τόσο μεγάλος φορέας, που δεν μπορεί να σταματήσει η λειτουργία του. Χρειάζεται πολιτική, τακτική και στρατηγική, για να έχει μέλλον. Δεν θεωρώ προσωπικά ότι τίθεται θέμα να μην υπάρχει το Μέγαρο, πολύ φοβάμαι, όμως, ότι ως πιθανότητα, αμυδρή, βλέπω το να μην υπάρχει Καμεράτα. Είναι τραγικό αν με τόσο έντονη παρουσία η ορχήστρα αυτή, για 250 - 300 χιλιάδες κλείσει. Η κατάσταση είναι πολύ άσχημη και ένα μέρος των εργαζομένων στην Καμεράτα αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε επίσχεση και δικαίως. Δεν υπάρχουν αντιθέσεις, όμως πρέπει να ζήσουν και αυτή τη στιγμή έχουμε καλυμμένο μόνο το 15% του λειτουργικού μας κόστους και τίποτε άλλο. Δεν κοστίζουμε τίποτα στο κράτος, στο εξωτερικό είμαστε προσκεκλημένοι, μας καλύπτουν τα έξοδα και μας δίνουν τις αμοιβές μας, όπως πρέπει να γίνεται. Δεν ζητήσαμε ποτέ χρήματα για να πάμε να κάνουμε τους ωραίους στο εξωτερικό. Προσφέρουμε στον ελληνικό πολιτισμό.

Αισθάνεστε ότι η μουσική σας στην Ελλάδα είναι για λίγους;
Κάθε άλλο, αντιθέτως, ίσα ίσα σε παραστάσεις μας ο κόσμος μένει απέξω. Μπορεί να ζούμε σε δύσκολες εποχές, όμως έχουμε το προνόμιο να παίζουμε σε γεμάτες αίθουσες, μέσα και έξω από την Ελλάδα.

Είναι ανταποδοτική η μουσική για εσάς; Και δεν εννοώ οικονομικά…
Για κάθε καλλιτέχνη η δουλειά του είναι 100% ανταποδοτική. Επιλέγει κανείς να γίνει καλλιτέχνης με μεγάλο πόνο ψυχής και με μεγάλες θυσίες και αβεβαιότητα. Διότι δεν υπάρχει πεπατημένη, θα σπουδάσω αυτό και θα βρω εκεί δουλειά. Είναι ένα ρίσκο που παίρνει κανείς, καθαρά και μόνο από την αγάπη του για τη μουσική. Κάθε μουσικός έχει τη δική του ιστορία και όταν ζεις από αυτό που αγαπάς, είναι πολύ μεγάλη ευτυχία.

Έχετε πραγματοποιήσει όσα ονειρευόσασταν ξεκινώντας;
Όχι ακόμα. Νομίζω ότι σε μεγάλο βαθμό αισθάνομαι προνομιούχος. Δυστυχώς ή ευτυχώς, η διεύθυνση δεν αποτέλεσε ποτέ τον στόχο μου και τα νεανικά μου όνειρα σχετικά με τη μουσική αφορούσαν καθαρά το πιάνο. Η διεύθυνση ορχήστρας ήρθε ξαφνικά και απρόσμενα, κέρδισε τον περισσότερο χρόνο μου και την αγαπώ πολύ. Τελικά το «όταν κάνουμε σχέδια ο Θεός γελάει» είναι μια πολύ μεγάλη πραγματικότητα.

Και αν δεν είχατε γίνει μουσικός, τι θα κάνατε σήμερα;
Θα ήμουν σεφ, ηθοποιός, σκηνοθέτης ή διπλωμάτης.

INFO: Ο Γιώργος Πέτρου, αρχιμουσικός της Καμεράτα, έχει συμπράξει με κορυφαίες ορχήστρες απ’ όλο τον κόσμο, ενώ έχει ηχογραφήσει για σημαντικές ευρωπαϊκές ραδιοφωνίες. Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία. Το «Πικ νικ» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη παρουσιάζεται απόψε και αύριο στο Μέγαρο Μουσικής.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.