15/10/2018 19:31:50

Το περιθώριο του Οικονομίδη

Το περιθώριο του Οικονομίδη - Media

Ο Γιάννης Οικονομίδης χρησιμοποιεί στον υπέρτατο βαθμό δύο – σε πρώτο επίπεδο – ενοχλητικά μοτίβα για να περιγράψει σε βάθος τις παθογένειες της νεοελληνικής κοινωνίας: την Επανάληψη και τη Βία.
Πρόκειται ακριβώς για τις δύο έννοιες που συγκροτούν τον εκφραστικό κόσμο, τη φόρμα – αν προτιμάτε – μέσα από – και με – την οποία ο Κύπριος σκηνοθέτης συγκροτεί τον Κόσμο του. Έναν Κόσμο που ζει στο περιθώριο και στη σκιά της «Κανονικότητας». Που ξεπερνάει τα όρια του αποδεκτού, διαρρηγνύει τον μανδύα της ανοχής και της ανεκτικότητας και προσβάλλει τον πυρήνα της Κοινωνίας – που δεν είναι άλλος από την απαίτησή της για Ασφάλεια με όποιο τίμημα.
Στην πραγματικότητα, η υπέρμετρη χρήση του στοιχείου της Επανάληψης και της λεκτικής – κυρίως – Βίας υπονομεύει με καίριο και αποτελεσματικό τρόπο την υπόσταση και τη συνοχή μιας κοινωνίας στην οποία περισσεύει η Υποκρισία και ο επιθετικός αποκλεισμός κάθε «διαφορετικότητας».
Οι «αδύναμοι» συνθλίβονται ανάμεσα στην απόλυτη αδιαφορία της «Νομιμότητας» και του παράλληλου σύμπαντος της “Παρανομίας».
Οι αντι-ήρωες του Οικονομίδη ασελγούν στα αυτιά του Καθωσπρεπισμού αλλά και οξύνουν αναγκαστικά την ακοή του Θεατή και άρα διεγείρουν την εν υπνώσει και αλλοτριωμένη συνείδησή του!
Αυτά, λοιπόν, τα στοιχεία που διαπερνούν ολόκληρο το μέχρι σήμερα φιλμικό σώμα του Οικονομίδη – από το αρχικό «Σπιρτόκουτο» μέχρι «Το μικρό ψάρι» της τελευταίας Μπερλινάλε – και για κάποιους συγκροτούν μια ενοχλητική ή αδιάφορη μανιέρα, αυτά ακριβώς τα στοιχεία είναι η συντριπτική δύναμη του αιρετικού σκηνοθέτη. Η... κατ’ εξακολούθηση χρήση ακραίας βίας δεν είναι ένας ανούσιος και κουραστικός φορμαλισμός του Οικονομίδη, αλλά ο Λόγος του σκηνοθέτη που αποκαλύπτει και εκθέτει τους Ισχυρούς και των δύο πλευρών – του εντός και εκτός Νόμου κόσμου. Είναι ο Λόγος που δικαιώνει τον επαγγελματία ψυχρό

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.