26/06/2019 10:21:01

Επενδύσεις... α λα γκρέκα

Επενδύσεις... α λα γκρέκα - Media

Με την υπόθεση του ιπποδρομιακού στοιχήματος να γίνεται βαριά προίκα για το ΤΑΙΠΕΔ, δεν είναι καθόλου τυχαίο που οποιαδήποτε επένδυση στην Ελλάδα, προκειμένου να έχει τύχη, χρειάζεται απλώς... να μην περνά από τα χέρια του ταμείου αποκρατικοποιήσεων. Παράδειγμα, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, για το οποίο σημειώνεται συνωστισμός επενδυτών, έστω κι αν αυτοί δεν πρόκειται να αγοράσουν κάτι έτοιμο, αλλά να χτίσουν κάτι εξ ολοκλήρου νέο.

Η υπόθεση του ΟΔΙΕ και του ιπποδρομιακού στοιχήματος, που αναδείχθηκε την περασμένη εβδομάδα από το «Ποντίκι», λειτουργεί ως «υπόδειγμα» του πώς οι... μπίζνες α λα γκρέκα μπορεί να αποθαρρύνουν και τον πιο αισιόδοξο επενδυτή. Οι συμπτώσεις είναι πολλές:

1 Στην κούρσα μετέχουν δύο υποψήφιοι (PMU - Intralot), με τη γαλλική PMU να είναι από τους μεγαλύτερους οργανωτές ιπποδρομιών και στοιχήματος διεθνώς. Ωστόσο οι Γάλλοι «πληροφορούνται» από συνεχή δημοσιεύματα ότι το στοίχημα θα πάει στην Intralot, ότι οι ίδιοι είναι ανεπιθύμητοι, ενώ διαρκώς βολιδοσκοπούνται για όρους που πιθανώς θα μπουν στην τελική σύμβαση του ΤΑΙΠΕΔ. Τελικό αποτέλεσμα, να αποχωρήσουν και να μην υποβάλουν καν πρόταση.

2 Ένας ακόμη διαγωνισμός μένει με έναν υποψήφιο ανάδοχο, αλλά, αντί να κηρυχθεί άγονος, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώνει τη μόνη πρόταση που έχει, από την Intralot, ύψους 5,2 εκατ. ευρώ.

3 Την ίδια ημέρα το fund GFP υποβάλλει εκτός διαδικασίας δεσμευτική προσφορά – και μάλιστα χωρίς due dilligence, για να υπερκεράσει το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε έλεγχος λογιστηρίου – έναντι 40 εκατ. ευρώ.

4 Το ΤΑΙΠΕΔ, αντί να διερευνήσει την πρόταση που δέχτηκε υπέρ των συμφερόντων των Ελλήνων φορολογουμένων, την αποσιωπά.

5 Το GFP επανέρχεται και με επίσημη ανακοίνωση ζητεί να μελετηθεί η πρότασή του, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο υποβολής ακόμη υψηλότερης προσφοράς στο πλαίσιο μιας πλειοδοτικής διαδικασίας.

6 Το ΤΑΙΠΕΔ δεν απαντά. Αντίθετα, αποκαλύπτεται ότι στη νέα του διοίκηση υπάρχει στέλεχος που έχει υπηρετήσει στον όμιλο της Ιntracom - Intralot, το οποίο θα κληθεί να... αξιολογήσει την πρόταση της Intralot.

7 Λίγες ώρες αργότερα, η Intralot επανέρχεται και με ανακοίνωσή της «αδειάζει» το ΤΑΙΠΕΔ, ισχυριζόμενη ότι το τίμημα που προσέφερε ήταν 56,2 εκατ. ευρώ, και όχι 5,2 εκατ. ευρώ που ανακοίνωσε το Ταμείο. Η διαφορά βρίσκεται στον τρόπο του υπολογισμού: Η Intralot υπολογίζει 5,2 εκατ. ευρώ για την άδεια και 2,5 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο για τα μισθώματα του ιπποδρόμου στα 20 χρόνια παραχώρησης. Αντίθετα, το Global Family Partners προσφέρει 40 εκατ. ευρώ από την αρχή της παραχώρησης, χωρίς να προσμετρά τα μισθώματα του ιπποδρόμου, τα οποία μπορεί να προσθέσει στη συνέχεια. Με μια αντίστοιχη μέθοδο, η προσφορά του μπορεί να ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ...

8 Το ΤΑΙΠΕΔ, αντί να καλέσει τους δύο ενδιαφερομένους να αντιπαρατεθούν προς όφελος των Ελλήνων φορολογουμένων, ανακοινώνει ότι θα στείλει την πρόταση της Intralot σε ανεξάρτητο αποτιμητή και στο Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων.

9 Το Global Family Partners ανακοινώνει ότι βρίσκεται σε γνώση της ανάγκης για τη συνέχιση των ιπποδρομιών στην Ελλάδα και δηλώνει επίσημα πως η προσφορά του είναι η μόνη που μπορεί να διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία των ιπποδρομιών και μετά τη λήψη της άδειας.

Παρ’ όλα αυτά, το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει καλέσει ακόμη επίσημα το GFP για διαπραγματεύσεις...

Οι επόμενες «μπίζνες»

Με την αξιοπιστία στο ναδίρ, το Ταμείο θα επιχειρήσει τον επόμενο μήνα να προχωρήσει τους διαγωνισμούς για τα τρένα και τα περιφερειακά αεροδρόμια, που είναι τα μόνο «υπαρκτά» προγράμματα στην ατζέντα.

Το βάρος το επόμενο διάστημα θα πέσει στην υποβολή των τελικών και δεσμευτικών προτάσεων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη ROSCO (την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ). Ενδιαφέρον για τη ROSCO έχουν εκδηλώσει η γαλλική Alstom σε κοινοπραξία με την Demco του Κοπελούζου, η γερμανική Siemens και η ρωσική RZD (με τη ΓΕΚ-Τέρνα), που ενδιαφέρεται επίσης και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και για τον ΟΛΘ, σε μια πρόταση που προσκρούει σε κοινοτικές διατάξεις και μπορεί να περιπλέξει τα πράγματα.

Ακόμη και εάν οι διαγωνισμοί προχωρήσουν κανονικά, όμως, το Δημόσιο δεν υπολογίζει σε κάτι περισσότερο από 100 εκατ. ευρώ για τις δύο σιδηροδρομικές επιχειρήσεις. Η υπόθεση του ρωσικού εμπάργκο, όμως, σε συνδυασμό με τη διπλωματική κρίση για την πρέσβειρα Ματβιένκο, έχει εξοργίσει τους Ρώσους, που είναι αμφίβολο τι και πώς θα πράξουν. Ιδιαίτερα όταν η ευρωζώνη τούς έχει βάλει μπλόκο. Έτσι οι υποψήφιοι πάλι λιγοστεύουν...

Μνηστήρες για τα αεροδρόμια

Στα περιφερειακά αεροδρόμια η εικόνα είναι καλύτερη. Στους υποψηφίους περιλαμβάνονται τουλάχιστον τρεις ελληνικές κοινοπραξίες με μεγάλους ξένους συνεργάτες, αλλά και καθαρόαιμοι ξένοι παίκτες. Στο παιχνίδι έχουν μπει δυνατά:

• Ο Ελλάκτωρ των οικογενειών Μπόμπολα - Καλλιτσάντση, σε σχήμα με τη γαλλική Vinci.

• Η ΜΕΤΚΑ Κατασκευαστική του ομίλου Μυτιληναίου με την αργεντίνικη Corporacion America, που ελέγχει δεκάδες αεροδρόμια στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

• Η Fraport AG, που ελέγχει το αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης και συνολικά 13 αεροδρόμια διεθνώς, σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου.

• Ενδιαφέρον φέρεται να υπάρχει και από το σχήμα της μεγάλης κατασκευαστικής J&P ABAΞ με τη Zurich Airport, αλλά και από τον Αερολιμένα Αθηνών, που παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις εν όψει και της δικής του ιδιωτικοποίησης.

• «Κοντά» στις εξελίξεις φέρεται να είναι και η γαλλική Aeroports De La Cote d’Azur που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Νίκαιας στη γαλλική Ριβιέρα.

Το πού θα οδηγήσουν όλα αυτά θα το δούμε μέσα στον Σεπτέμβριο, οπότε οι υποψήφιοι θα υποβάλουν δεσμευτικές προτάσεις.

Καστέλι

Το δίδυμο Vinci - Ελλάκτωρ ενδιαφέρεται όμως και για το ανεξάρτητο έργο του αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης, όπως συμβαίνει και με τους Κινέζους των Friedmann Pacific και Shenzhen Airport. Στην αγορά πιθανολογείται και το ενδιαφέρον των κεφαλαίων της Fosun που εμπλέκεται στο Ελληνικό. Από τον προηγούμενο διαγωνισμό του 2009 για το Καστέλι, πέραν της Vinci διατηρούν το ενδιαφέρον τους η Zurich Airport, όπως και η γαλλική Aeroport De La Cote d’Azur του αεροδρομίου της Νίκαιας. Επιπλέον το Καστέλι «μελετούν» την περίοδο αυτή η ΜΕΤΚΑ Κατασκευαστική, που εμπλέκεται στα περιφερειακά αεροδρόμια με την Corporacion America.

Το Καστέλι συγκεντρώνει το διεθνές ενδιαφέρον μια και εξελίσσεται στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο, που θα έχει τα πρωτεία στην ελληνική επαρχία, καθώς σε πλήρη λειτουργία υπολογίζεται να εξυπηρετεί περισσότερους από 6.000.000 επιβάτες τον χρόνο. Η επένδυση θα κυμανθεί μεταξύ 700 εκατ. και 1 δισ. ευρώ, χάρη στην εξοικονόμηση που έγινε από το «κόψιμο» του διαδρόμου απογείωσης-προσγείωσης από τα 3,8 χιλιόμετρα του πρώτου διαγωνισμού στα 3,2.

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.