search
ΣΑΒΒΑΤΟ 27.04.2024 18:12
MENU CLOSE

Η κοινωνική πολιτική στην Ελλάδα

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2252
20/10/2022
24.10.2022 06:00
prosfyges_metanastes_new
φωτογραφία αρχείου

1. Μετακινήσεις πληθυσμών στην Ελλάδα: αδρή ιστορική επισκόπηση

Η προσπάθεια εκβιομηχάνισης κατά το διάστημα 1870-1910 αναδιατάχθηκε λόγω της διεύρυνσης της χώρας (1912-1922) και της εισόδου των προσφύγων. Στο διάστημα 1880-1910 περίπου 400.000 άτομα (κατά άλλες εκτιμήσεις 600.000), σε έναν πληθυσμό 2,7 εκατ. το 1907, μετανάστευσαν κυρίως προς τις ΗΠΑ. Η σταφιδική κρίση, η αντίστοιχη στη ναυτιλία, το κολιγικό ζήτημα στη Θεσσαλία και ο χαμηλός ρυθμός ανάπτυξης αποτέλεσαν τις αιτίες.

Στα έτη 1922-1940, σε ένα χαώδες εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον, εντάθηκε η προσπάθεια οικονομικής απογείωσης. Η συσσώρευση κεφαλαίου και η χρηματοδότηση της ανάπτυξης προήλθε, σε μεγάλο βαθμό, από την εκροή του πλεονάσματος του αγροτικού τομέα. Η καλλιεργούμενη γη από 14,9 εκατ. στρέμματα το 1920 ξεπέρασε τα 35,6 εκατ. το 1980 (πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένες εκχερσώσεις, αποστραγγίσεις, βελτιώσεις εδαφών κ.λπ.).

Αλλά, επίσης σημαντικό, πολλαπλασιάστηκαν οι αρδευόμενες εκτάσεις. Το 1990 ελάχιστες ήταν οι γαίες που δεν ποτίζονταν ενώ θα μπορούσαν. Η διπλή αναπτυξιακή σύνθλιψη εκσυγχρόνισε μέχρι το 1980 τον αγροτικό χώρο, εκδιώκοντας όμως 1,6 εκατ. αγρότες (μεταξύ 1951 και 1981). Κάποιοι οδηγήθηκαν στις πόλεις, ενώ η πλειονότης στη Γερμανία, στην Αυστραλία κ.λπ. Περίπου 1,1 εκατ. άτομα αναζήτησαν καλύτερη τύχη στο διάστημα 1951-71 (πληθυσμός 1961: 8,5 εκατ.). Η κοινωνική πίεση εκτονώθηκε και η χώρα δεν αντιμετώπισε γκέτο, φαβέλες, τενεκεδουπόλεις.

Μετά την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού ένα αντίστροφο παλιρροϊκό κύμα αναδύθηκε. Πλέον του ενός εκατομμυρίου άνθρωποι (κατά ανεπίσημες προσεγγίσεις 1,5 εκατ.) εισήλθαν απρόσκλητοι στην Ελλάδα. Η κρίση της περιόδου 2009-2019, η οποία συνεχίζεται με ηπιότερους ρυθμούς μέχρι σήμερα, είχε ως απόρροια 500.000 έως 550.000 (σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος), συνήθως απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, να εγκαταλείψουν τη χώρα. Παράλληλα μετά το 2005 – εντάθηκε μετά το 2015 – ένα τεράστιο πλήθος διέβη πεζή ή μέσω θαλάσσης τα σύνορα. Η χώρα κυρίως, και δευτερευόντως η Ιταλία, λιγότερο η Γαλλία και η Ισπανία, απετέλεσε την πύλη εισόδου για ανθρώπους που έρχονταν από την Ασία ή την Αφρική. Εμφύλιοι πόλεμοι, ξένες εισβολές, φυλετικές διακρίσεις, θρησκευτικοί διωγμοί και φυσικά κακή οικονομική κατάσταση δημιούργησαν μία ειρηνική, επί του παρόντος, μετανάστευση λαών.

2. Δαπάνες διαβίωσης και κοινωνική πολιτική

Στον Πίνακα 1.1 παρουσιάζεται η ποσοστιαία κατανομή της μέσης μηνιαίας δαπάνης των νοικοκυριών στα έτη 2009-2020. Η πτώχευση της χώρας καθίσταται ορατή. Θεωρητικά διαγενομένου του χρόνου (κάτι που υπονοεί βελτίωση του εισοδήματος) τα έξοδα για «είδη διατροφής» ποσοστιαίαθα έπρεπε να ελαττώνονται, αφού τα άτομα επιδιώκουν να καλύπτουν ανάγκες σε διαρκή αγαθά, σε «αναψυχή – πολιτισμός», σε «μεταφορές – επικοινωνίες».

Αντιθέτως, ανήλθαν κατακόρυφα οι δαπάνες διατροφής (από 17,3% σε 23,1%, δηλονότι το 1/4 των δαπανών απορροφάται για τις βασικές ανάγκες). Η συρρίκνωση του εισοδήματος αντανακλάται στο κόστος «ένδυσης και υπόδησης» (από 7,9% σε 4,7%). Η κατάρρευση του συστήματος «υγείας» (μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης) είχε ως απόρροια να αυξηθεί η ιδιωτική συμμετοχή. Επίσης, παρά τα θρυλούμενα περί πτώσης των ενοικίων, το κόστος της «στέγασης» ανήλθε σημαντικά συνιστώντας το 1/6 των δαπανών της μέσης οικογένειας.

 Πίνακας 1.1  Ποσοστιαία (%) κατανομή της μέσης μηνιαίας δαπάνης (αγορές) των νοικοκυριών για αγαθά και υπηρεσίες, 2009 – 2020
Αγαθά και υπηρεσίες20092010201520192020
Είδη διατροφής17.318.020.720.023.1
Οινοπνευματώδη ποτά και καπνός3.33.54.03.43.9
Είδη ένδυσης και υπόδησης7.97.25.95.84.7
Στέγαση11.211.713.314.015.3
Διαρκή αγαθά6.76.74.74.54.2
Υγεία6.56.47.67.18.0
Μεταφορές13.313.512.713.412.3
Επικοινωνίες4.34.04.14.14.6
Αναψυχή και πολιτισμός4.94.74.85.03.5
Εκπαίδευση3.23.33.33.33.7
Ξενοδοχεία, καφενεία και εστιατόρια11.010.710.011.18.0
Λοιπά αγαθά και υπηρεσίες10.410.49.28.48.7

Πηγή: Παπαηλίας Θ. (2022) «Η Κοινωνική Πολιτική στην Ελλάδα (1990-2020) και οι δαπάνες διαβίωσης των μεταναστών», Αθήνα, Παπαζήσης

Στον Πίνακα 1.2 παρακολουθούνται οι ανέσεις που διαθέτουν τα νοικοκυριά. Η χρήση υπολογιστή και κινητού τηλεφώνου λόγω της χρήσης των νέων τεχνολογιών (τηλεργασία, μαθήματα εξ αποστάσεως κ.λπ.) αυξήθηκε σημαντικά, αν και η χώρα παραμένει ουραγός στην Ε.Ε. Η μειωμένη χρήση κεντρικής θέρμανσης αντανακλά την κάμψη των εισοδημάτων (η κατανάλωση πετρελαίου το επιβεβαιώνει).

Πίνακας 1.2. Ποσοστό (%) νοικοκυριών ανάλογα με τις ανέσεις που διαθέτουν στην κατοικία τους, 2009 – 2020
Ανέσεις20092010201520192020
Τηλεόραση έγχρωμη98.799.499.699.999.4
Προσωπικός ηλεκτρονικός υπολογιστής46.450.263.670.770.7
Κινητό τηλέφωνο86.087.590.293.193.8
Δεύτερη κατοικία17.818.216.315.015.0
Πλυντήριο πιάτων37.038.036.737.938.1
Σταθερό τηλέφωνο85.583.187.284.184.4
Φούρνος μικροκυμάτων49.150.732.152.7
Καταψύκτης24.229.232.132.2
Συσκευή αναπαραγωγής DVD63.262.447.231.625.6
Κεντρική θέρμανση73.573.139.751.367.2
Επιβατικό αυτοκίνητο Ι.Χ.66.664.966.066.266.2
Κλειστός χώρος στάθμευσης13.913.113.313.213.2

Πηγή: Παπαηλίας Θ. (2022) «Η Κοινωνική Πολιτική στην Ελλάδα (1990-2020) και οι δαπάνες διαβίωσης των μεταναστών», Αθήνα, Παπαζήσης

3. Κόστος – όφελος από την είσοδο μεταναστών

Η άποψη είναι κλασική σε όλη τη Δύση: ο μετανάστης αποτελεί συμφορά. Ωστόσο συχνά παρακάμπτεται ένα ουσιώδες: η προσφορά έτοιμου εργατικού δυναμικού για το οποίο δεν καταβλήθηκε κανένα κόστος. Ειδικότερα: Ένα άτομο μέχρι την ηλικία των 18, δηλαδή την ενηλικίωσή του, σε πολλές κοινωνίες μέχρι τα 22 ή 23 έτη, επιβαρύνει τόσο τον οικογενειακό προϋπολογισμό όσο και τον δημόσιο. Το κόστος σχηματισμού ενός ατόμου στην Ελλάδα στο διάστημα 1951-1971 είχε υπολογιστεί σε 5.100 δολάρια (Βλέπε Παπαηλίας Θ.: (2014) «Οικονομία και Κοινωνία», Αθήνα: Κριτική).

«…Αν γίνει δεκτό ότι οι δαπάνες διαβίωσης των χωρών εκροής μεταναστών το 2022 κατά μέσο όρο ήταν οι ίδιες με αυτές της Ελλάδος του 1951 (αυτό σημαίνει ότι κάποιος θα πρέπει να είχε γεννηθεί το 1933 για να ήταν 18 ετών το 1951), μία υπόθεση συντηρητική (για αρκετές χώρες υποεκτιμημένη), τότε το κόστος του σχηματισμού ενός ατόμου το 2022 ανερχόταν σε 28.000 δολάρια περίπου. Για χώρες υψηλότερου εισοδήματος (Συρία, Ιράν, Ιράκ κ.λπ.) θα κυμαίνετο μεταξύ 55.000 και 60.000 δολαρίων (τουλάχιστον) αγοραστικής αξίας 2022.

Υπολογίζοντας ότι διέφυγαν από τη Συρία 6,6 εκατ. άτομα στην πρόσφατη εξαετία, τότε η χώρα αυτή επιδότησε τις άλλες (στις οποίες κατέφυγαν οι μετανάστες) κατά 350 και πλέον δισ. δολάρια. Αυτό αποτελεί βέβαια την ορατή όψη του θέματος. Εφ’ όσον η χώρα εισροής επιδίωκε να ‘‘παράξει’’ το εργατικό αυτό δυναμικό, θα όφειλε να καταβάλει πολλαπλάσια, αφού το κόστος σχηματισμού ενός ατόμου στη Γερμανία ή στη Γαλλία λόγου χάριν είναι πολλαπλάσιο.

Κατ’ εκτίμηση το κόστος σχηματισμού ενός ατόμου στις χώρες Γαλλία, Γερμανία, Δανία κ.λπ. ανέρχεται σε 270.000 – 400.000 ευρώ, τουτέστιν 5 έως 7 φορές περισσότερο…». Παπαηλίας Θ. (2022) «Μετανάστες από και προς την Ελλάδα 1950-2022», Αθήνα, Μπατσιούλας, σελ. 23.

4. Αποτελέσματα Κοινωνικής Πολιτικής: Σύγκριση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα

Η Ελλάς παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ανισότητα μεταξύ των χωρών των δεκαέξι, προ δηλαδή των τελευταίων διευρύνσεων της Ε.Ε. (το 2004 εισήλθαν δέκα νέα μέλη, το 2007 δύο και το 2013 ένα ακόμη).

Το 2011 τα πρόσωπα που αντιμετώπιζαν κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού αποτελούσαν το 29,6% του πληθυσμού, όταν ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27 (μετά την αποχώρηση της Βρετανίας) ήταν 22,9. Μόνο χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Λετονία, η Λιθουανία κ.λπ. βρίσκονταν σε χειρότερη θέση από εκείνη της Ελλάδος. Εξυπακούεται ότι σε χειρότερη ταξινομούνται η Βόρειος Μακεδονία και η Τουρκία. Αντιθέτως, οι πλέον προηγμένες περιοχές, όπως η Νορβηγία, η Σουηδία, η Φινλανδία, το Βέλγιο κ.λπ., εμφάνισαν πολύ μικρότερο αριθμό ατόμων σε καθεστώς φτώχειας.

Το 2020 η κατάσταση για τη χώρα φαίνεται ελαφρώς βελτιωμένη (27%)· σημαντικά καλύτερη αν συγκριθεί με τα χρόνια της κρίσης (33,7% το 2014, 33,6% το 2016). Αξιοσημείωτο όμως είναι ότι στα περισσότερα κράτη η κοινωνική πολιτική ανεφάνη αποτελεσματικότερη με συνέπεια οι νέοι εταίροι, Βουλγαρία, Ρουμανία, Λιθουανία, Λετονία κ.λπ., να βρίσκονται είτε σε καλύτερη θέση ή στα ίδια επίπεδα με αυτά της Ελλάδος. Εξετάζοντας την κατάσταση για τα πρόσωπα που αντιμετώπιζαν κίνδυνο φτώχειας εκτός εθνικότητος της εξεταζόμενης χώρας, δηλαδήμετανάστες είτε από άλλη χώρα της Ε.Ε. είτε από οποιαδήποτε άλλη, συνάγεται ότι:

● Ο μετανάστης βρίσκεται κατά κανόνα σε χειρότερη θέση από τον πολίτη εκάστης χώρας.

● Το 2011 στην Ελλάδα, με εξαίρεση την Ιταλία, ο κίνδυνος φτώχειας εκτινάσσεται από 29,6% σε 41,1%. Μεγαλύτερα ποσοστά ανιχνεύονται στην Ουγγαρία και τη Λετονία.

● Το 2020 η χώρα παραμένει στις υψηλότερες θέσεις με εξαίρεση την Ισπανία (μετανάστες από το Μαρόκο, τη Μαυριτανία κυρίως).

● Στις άλλες χώρες υπήρξε αλλού μικρή βελτίωση (στη Σλοβενία), αλλού αξιόλογη (Πορτογαλία, Τσεχία). Σε κάποιες, όπως η Γαλλία, η Ελβετία, η κατάσταση χειροτέρευσε. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Ελλάς παραμένει πολύ ψηλά σε σχέση με τον μέσο όρο (29,9) των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Πίνακας 1.3 καταγράφει τα άτομα που αντιμετώπιζαν κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού και προέρχονται εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και της εξεταζόμενης χώρας.

Προκύπτει ότι παντού τα ποσοστά εκτινάσσονται. Ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27 ήταν το 2011 στο 50,1, τουτέστιν οι μισοί από τους μετανάστες από τρίτες χώρες αντιμετωπίζουν κίνδυνο φτώχειας. Παρά τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και γενικότερα των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, η κάμψη του ποσοστού διαχρονικά είναι μικρή και το 2020 κυμάνθηκε στο 48, δηλαδή ασθενής βελτίωση.

Πίνακας 1.3: Πρόσωπα σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού κατά εθνικότητα. Ούτε από την Ε.Ε. ούτε από την εξεταζόμενη χώρα

TIME20112020
European Union – 2750,148,0
Belgium64,149,8
Bulgaria58,124,6
Czechia15,69,7
Denmark39,045,7
Germany41,446,6
Estonia34,731,8
Ireland40,630,2
Greece61,154,7
Spain54,958,1
France55,751,4
Croatia52,036,0
Italy46,846,3
Cyprus38,438,1
Latvia47,234,0
Lithuania32,927,6
Luxembourg42,236,5
Hungary27,6
Malta29,226,9
Netherlands30,141,2
Austria39,544,3
Poland18,2
Portugal47,123,5
Slovenia48,130,3
Finland50,337,4
Sweden60,850,2
Iceland25,0
Norway42,237,4
Switzerland29,434,5
United Kingdom38,4
Montenegro42,2
North Macedonia68,555,3
Serbia45,7
Turkey83,453,1

Πηγή: Παπαηλίας Θ. (2022) «Η Κοινωνική Πολιτική στην Ελλάδα (1990-2020) και οι δαπάνες διαβίωσης των μεταναστών», Αθήνα, Παπαζήσης

Με εξαίρεση το Βέλγιο, η Ελλάς βρίσκεται στην πρώτη θέση (61,1). Εντύπωση εκ πρώτης όψεως προκαλούν τα υψηλά ποσοστά στη Σουηδία (60,8), στη Γαλλία (55,7), στην Ισπανία (54,9) και στη Φινλανδία (50,3). Αποκαλύπτεται ότι γενικότερα στην Ε.Ε., παρά τα αντιθέτως λεγόμενα τα πρόσφατα χρόνια και τις διακηρύξεις, τουλάχιστον μετά το 2008, κυριαρχεί μία απέχθεια προς τους μετανάστες. Λαμβάνουν πάντα τις πιο κακοπληρωμένες δουλειές και βρίσκονται με περιορισμένη κοινωνική προστασία (περίθαλψη, εκπαίδευση κ.λπ.).

Το 2020, παρά τα εξαγγελθέντα μέτρα στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό παραμένει στο 54,7. Στα χρόνια των μνημονίων η κατάσταση ήταν σημαντικά χειρότερη (72,1 το 2013, 70,3 το 2014).

Οι χώρες πάντως που δέχονται τους περισσότερους μετανάστες παραμένουν και στις πρώτες θέσεις: Ισπανία 58,1, Γαλλία 51,4, Ιταλία 46,3. Ακόμα και εδάφη που φημίζονται για αξιόλογη κοινωνική πολιτική, προκύπτει ότι αυτή καλύπτει κυρίως τους πολίτες τους. Έτσι στην Ελβετία το ποσοστό δείχνει να αυξάνεται (34,5), ενώ στη Σουηδία σημείωσε κάμψη.

Εξετάζοντας τον συντελεστή Gini1 προκύπτει ότι η Ελλάς σημειώνει τη μεγαλύτερη ανισοκατανομή του εισοδήματος. Το 2012 μετρήθηκε ο συντελεστής στο 34,3 έναντι 30,4 της Ευρώπης των 27. Στο Βέλγιο, στη Δανία, στη Γερμανία ο συντελεστής είχε τιμές 26,5, 26,5 και 28,3 αντιστοίχως. Στα ίδια επίπεδα κινήθηκε στη Φινλανδία, στη Σουηδία, στην Ισλανδία. Αντιθέτως, ανάλογα επίπεδα με αυτά της Ελλάδος παρουσίασε η Ισπανία και η Πορτογαλία. Τεκμαίρεται δηλαδή ότι όσο πιο ανεπτυγμένη οικονομικά είναι η χώρα τόσο μικρότερος είναι και ο συντελεστής Gini. Άρα, η Βόρεια Μακεδονία δεν προκαλεί έκπληξη που έχει 38,8 ή η Τουρκία που εμφανίζει 42,8 κ.λπ.

Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι στην Ελλάδα αναδύεται έντονο το φαινόμενο της παραοικονομίας, το οποίο υφίσταται σε όλες τις περιοχές βεβαίως, αλλά εκτιμάται ότι η χώρα κατέχει τα πρωτεία μεταξύ των υπολοίπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συνεπώς, είναι πιθανόν η παρακολουθούμενη ανισοκατανομή να κυμαίνεται σε μικρότερα επίπεδα από την πραγματική.

Διερευνώντας την αποτελεσματικότητα της κοινωνικής πολιτικής φαίνεται ότι χωρίς αυτήν η χώρα θα είχε ανισότητα 56,9 (ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27 ήταν 50,2 το 2012). Η συρρίκνωση του δείκτη αξιολογεί και το εύρος των δημόσιων παρεμβάσεων.

Στον πίνακα 1.4 δείχνεται η διαγενεακή ανισότητα. Αφορά στο ποσοστό κινδύνου φτώχειας για ενήλικες ηλικίας 25 έως 59 ετών λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ηλικία του ερωτώμενου στα 14 έτη.

Συμπεραίνεται ότι η ανισοκατανομή του εισοδήματος τείνει να μεταβιβάζεται από γενεά σε γενεά. Αυτό αποτελεί μια μακραίωνη και διαρκή κατάσταση.

«…Κατά τους Barone και Mocetti οι εξακόσιες πλουσιότερες οικογένειες της Φλωρεντίας το 1427 παραμένουν ακόμα και σήμερα οι πλουσιότερες. Αντιστοίχως, όπως έδειξαν οι Clark και Cummins, οι πλούσιοι του 1200 στην Αγγλία μετά 800 έτη παραμένουν πλούσιοι, δικαιώνοντας τον Pareto». Παπαηλίας Θ. (2021) «Εισηγήσεις στη Δημόσια Διακυβέρνηση», Αθήνα, Unibooks.

Πίνακας 1.4: Ποσοστό κινδύνου φτώχειας για ενήλικες (ηλικίας 25 έως 59 ετών) ανά επίπεδο οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών τους όταν ο ερωτώμενος ήταν περίπου 14 ετών

 20112019
European Union – 27 countries20,523,0
Belgium22,220,6
Bulgaria34,140,1
Czechia11,510,2
Denmark9,310,3
Germany15,916,9
Estonia23,115,1
Ireland16,514,8
Greece25,228,3
Spain25,930,0
France13,313,8
Croatia21,719,4
Italy26,530,7
Cyprus16,417,4
Latvia25,116,6
Lithuania26,524,6
Luxembourg20,722,1
Hungary18,216,2
Malta14,916,0
Netherlands14,416,2
Austria12,612,4
Poland21,119,2
Portugal20,523,2
Romania28,432,7
Slovenia12,011,4
Slovakia14,819,1
Finland10,110,5
Sweden12,215,9
Iceland10,5
Norway7,518,2
Switzerland11,79,6
United Kingdom14,7
Montenegro35,5
North Macedonia32,9
Albania25,3
Serbia29,3
Turkey23,6

Πηγή: Παπαηλίας Θ. (2022) «Η Κοινωνική Πολιτική στην Ελλάδα (1990-2020) και οι δαπάνες διαβίωσης των μεταναστών», Αθήνα, Παπαζήσης

1. Ο συντελεστής λαμβάνει τιμές από 0 έως 100. Χώρες με συντελεστή άνω του 50 αντιμετωπίζουν έντονη φτώχεια με συνέπεια κοινωνικά προβλήματα, πραξικοπήματα κ.λπ. Βλέπε: Παπαηλίας Θ. (2020) «Παραδόσεις Πολιτικής Οικονομίας», Αθήνα: Κριτική

Διαβάστε επίσης:

ΠΑΣΟΚ: Εκλογική ετοιμότητα μέχρι τέλη Νοεμβρίου

Πώς μπορούν οι αρχηγοί Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ να πάρουν πλεονέκτημα ενόψει διπλής κάλπης

Eλλάδα, χώρα – δορυφόρος

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΣΑΒΒΑΤΟ 27.04.2024 18:10