search
ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 14:26
MENU CLOSE

Guardian για μεταναστευτικό: Τα «καθάρματα- διακινητές» και το DNA της επιβίωσης των κυβερνήσεων

20.06.2023 06:00
mesogeios metanastes 543- new

Είναι εύκολο να κατηγορείς «τα καθάρματα, τους διακινητές» για τις τραγωδίες στη Μεσόγειο, αλλά οι κυβερνήσεις δείχνουν προθυμία να επαναλαμβάνουν έναν «βολικό μύθο», και όχι  να κοιτάζονται στον καθρέφτη, σχολιάζει ο Guardian, που καλύπτει με εκτενή ρεπορτάζ το ναυάγιο στην Πύλο από την πρώτη στιγμή.

Η Ντάιαν Τέιλορ, αναλύτρια του Guardian για θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών, επισημαίνει ότι  κάθε φορά που γίνεται πρωτοσέλιδο ένα τέτοιο ναυάγιο, οι κυβερνήσεις έρχονται σε θέση άμυνας, θεωρώντας ότι τίθενται υπό διερεύνηση οι δικές τους ευθύνες.  Και θυμίζει την αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης, όταν οι New York Times δημοσίευσαν ρεπορτάζ για παράνομη επαναπροώθηση μεταναστών στο ανατολικό Αιγαίο.

Οι πολιτικοί σε τέτοιες περιπτώσεις ακολουθούν την πεπατημένη και προσπαθούν να επιρρίψουν ευθύνες σε «καθάρματα διακινητές».  Είναι ακριβώς αυτό που έκανε η Πρίτι Πάτελ, πρώην υπουργός Εσωτερικών της Βρετανίας, τον Νοέμβριο του 2021, όταν έγινε ένα αντίστοιχο ναυάγιο πλοιαρίου με μετανάστες στην Μάγχη.

Η οργάνωση Alarm Phone – που παρακολουθεί σκάφη που μεταφέρουν μετανάστες και πρόσφυγες και βρίσκονται σε κίνδυνο, για να ενημερώσει τις λιμενικές αρχές δίνοντας συγκεκριμένο στίγμα των σκαφών- απηύθυνε έκκληση στις κυβερνήσεις «να σταματήσουν να κατηγορούν εκείνους που βρίσκονται σε τέτοια σκάφη, ότι ευθύνονται για τον θάνατό τους».

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι διακινητές είναι αδίστακτοι, αλλά δεν είναι η αιτία των μεταναστευτικών ροών, ούτε είναι εκείνοι που παροτρύνουν εκατομμύρια ανθρώπους να φύγουν από τα σπίτια τους αναζητώντας ασφάλεια και μια καλύτερη τύχη. «Αντίθετα με ότι υποστηρίζουν οι κυβερνήσεις, οι άνθρωποι δεν αποφασίζουν να ξεριζωθούν και να αφήσουν τις οικογένειές τους και τα σπίτια τους, παρασυρμένοι από τα όσα διαφημίζουν οι διακινητές στο Tik Tok. Προηγείται η απόφαση για απόδραση και έπονται οι διακινητές», γράφει η Ντάιαν Τέιλορ στον Guardian.

Η απόσταση μεταξύ της αντιμεταναστευτικής ρητορικής πολλών πολιτικών ηγετών και του αυξανόμενου αριθμού των μεταναστών μεγαλώνει. Ο πρωθυπουργός της Βρετανίας, Ρίσι Σούνακ, υπερασπίστηκε τα μέτρα αποτροπής μεταναστών στο Κανάλι, λέγοντας ότι μειώθηκαν κατά 20% οι αφίξεις, αλλά ύστερα από λίγες μέρες και σε διάστημα μίας εβδομάδας έφτασαν στο βρετανικό έδαφος 2.000 άνθρωποι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης το 2022 έχασαν τη ζωή τους περίπου 3.800 άνθρωποι στις μεταναστευτικές και προσφυγικές οδούς στην Μέση Ανατολή και την βόρεια Αφρική. Ήταν ο υψηλότερος αριθμός από το 2017, όταν είχαν καταγραφεί 4.255 θάνατοι. Ίσως μάλιστα η πραγματικότητα να είναι πιο ζοφερή.

Η Βρετανία επιδιώκει να απελάσει στη Ρουάντα τους μετανάστες που φτάνουν με μικρές βάρκες διασχίζοντας την Μάγχη, λες κι είναι «το πετράδι στο στέμμα της αποτροπής», όπως γράφει  ο Guardian. Αλλά οι ίδιοι οι μετανάστες λένε πως αν απελαθούν, τότε θα αυξηθούν οι δουλειές των διακινητών, αφού όλοι θα επιχειρήσουν με κάθε τρόπο να φύγουν από την Ρουάντα.

Η παράτυπη μετανάστευση θεωρείται σύνθετο πρόβλημα, αλλά για να επιλυθεί απαιτείται πραγματισμός και όχι ρητορική που δεν οδηγεί πουθενά. Μπορούν να βελτιωθούν οι συνθήκες στις χώρες από τις οποίες προέρχονται οι πρόσφυγες και μετανάστες για να μην αναγκάζονται να τις εγκαταλείπουν; Μπορούν όσοι φτάνουν στον δυτικό κόσμο και ζητούν άσυλο να αντιμετωπίζονται με γρήγορες διαδικασίες ώστε να μην επιβαρύνονται οι χώρες υποδοχής από τα κόστη της διαχείρισης των ροών; Προφανώς στην εξίσωση δεν μπορεί να μπει το κόστος των ανθρώπινων ζωών που χάνονται.

Ο Φεντερίκο Σόντα, διευθυντής της Υπηρεσίας Εκτάκτων Αναγκών του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης δήλωσε στο Al Jazeera ότι η σημερινή προσέγγιση του μεταναστευτικού από τα κράτη της Μεσογείου είναι αναποτελεσματική.

«Χρόνο με τον χρόνο, συνεχίζει να είναι η πιο επικίνδυνη μεταναστευτική οδός στον κόσμο, με τον υψηλότερο αριθμό νεκρών. Οι χώρες χρειάζεται να συνεργαστούν και να καλύψουν τα κενά που υπάρχουν στην έρευνα και διάσωση, στην ταχεία αποβίβαση από τα πλοία και τη δημιουργία ασφαλών οδών μετανάστευσης», δήλωσε ο Φεντερίκο Σόντα.

Η πολιτική της αποτροπής είναι σαφές ότι δεν έχει αποφέρει αποτελέσματα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όσοι διακινούνται με σκάφη σαν κι αυτό που ναυάγησε στην Πύλο ζουν σε καθεστώς φόβου. Αλλά έχουν και μία ελπίδα ότι θα φτάσουν σε πιο ασφαλές σημείο, σε σχέση με τις χώρες απ όπου ξεκίνησαν. Η επιβίωση είναι στο ανθρώπινο DNA, ανεξάρτητα από τον παγκόσμιο ταχυδρομικό κώδικα, γράφει ο Guardian.

Διαβάστε επίσης:

Airbus: Η αγορά του αιώνα – Παραγγελία-μαμούθ για 500 αεροσκάφη από την ινδική IndiGo

Βαριές κατηγορίες κατά της Ελλάδας από Ομέρ Τσελίκ: «Τρυπούν τις βάρκες μεταναστών»

Σοκ στην Premier League: Προπονητής ανακρίνεται για τον βιασμό ανήλικης

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 14:26