ΔΕΥΤΕΡΑ 10.11.2025 10:34
MENU CLOSE

Μεγάλη έρευνα της MARC: Νέα δεδομένα για το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα

24.03.2025 15:04

Μία από τις τεράστιες αλλαγές που έχουν συντελεστεί την τελευταία, τουλάχιστον, πενταετία σε ότι αφορά τον κόσμο των επιχειρήσεων αλλά και γενικότερα την κοινωνία, είναι το εντελώς νέο τοπίο που έχει διαμορφωθεί στις εργασιακές σχέσεις διεθνώς κάτι που φυσικά έχει επηρεάσει σημαντικά και την Ελλάδα.

Σημαντικό ρόλο σε αυτή τη νέα συνθήκη διαδραμάτισε χωρίς αμφιβολία και το ξέσπασμα της πανδημίας στις αρχές του 2020 που ανάγκασε ουσιαστικά πολλές επιχειρήσεις να εφαρμόσουν τα μοντέλα αυτά και να δουν τα όποια πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τους στην πράξη.

Ο κορονοϊός επιτάχυνε τις εξελίξεις οδηγώντας τις εργασιακές συνθήκες σε μία νέα πραγματικότητα όπου εκατομμύρια εργαζόμενοι δούλεψαν για χρόνια είτε από απόσταση είτε με κάποιο άλλο υβριδικό μοντέλο εργασίας με πολύ καλά, σε αρκετές περιπτώσεις, αποτελέσματα.

Αυτό συνετέλεσε στο να αλλάξουν πολλοί εργαζόμενοι τις προτεραιότητες τους τόσο σε ότι αφορά την σχέση μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής αλλά και ως προς τις αμοιβές τους.

Οι Έλληνες έχουν αποκτήσει πλέον μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση ρίχνοντας λιγότερο βάρος στην εξασφάλιση της θέσης εργασίας τους (κάτι που στο παρελθόν αποτελούσε απόλυτη προτεραιότητα), διεκδικώντας καλύτερες αμοιβές και ευελιξία προς όφελος της προσωπικής και οικογενειακής τους ζωής.

Τα παραπάνω συμπεράσματα επιβεβαιώνονται και από έρευνα που διενήργησε πρόσφατα η γνωστή εταιρεία MARC για λογαριασμό της Παπαστράτος.

Σύμφωνα με τη μελέτη οι προτεραιότητες των Ελλήνων εργαζόμενων αλλάζουν δυναμικά, καθώς οι αμοιβές, η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και οι ευκαιρίες εξέλιξης διαμορφώνουν μία νέα πραγματικότητα στις επαγγελματικές επιδιώξεις των εργαζομένων.

Παράλληλα, η τεχνολογία και η ευελιξία στις μορφές απασχόλησης παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του εργασιακού μοντέλου του μέλλοντος.

Η έρευνα διεξήχθη σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.053 ατόμων 18 έως 65 ετών και αναδεικνύει τις διαφοροποιήσεις μεταξύ των γενεών ως προς τις προσδοκίες και τις επιλογές τους.

Ενισχυμένη αυτοπεποίθηση των εργαζομένων και νέες προτεραιότητες

Οι Έλληνες απασχολούμενοι εμφανίζουν σήμερα μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε σχέση με το παρελθόν.

Η εργασιακή ασφάλεια, που κάποτε αποτελούσε την κυρίαρχη επιδίωξη, δίνει πλέον τη θέση της στην αναζήτηση καλύτερων αποδοχών και ευκαιριών επαγγελματικής ανέλιξης.

Ο οικονομικά ενεργός πληθυσμός (σε ποσοστό 60,5%) διεκδικεί καλύτερη ποιότητα ζωής μέσω της εργασίας του και είναι έτοιμος να θυσιάσει την ασφάλεια μιας σταθερής θέσης εργασίας, εφόσον μπορεί να βρει συνθήκες καλύτερα αμειβόμενης δουλειάς και ισορροπίας σε σχέση με την προσωπική ζωή (69,6%).

Παράλληλα, η έννοια της «καλής επιχείρησης» αποκτά πολυπαραγοντική διάσταση, καθώς οι εργαζόμενοι αξιολογούν τους εργοδότες τους βάσει πολλών κριτηρίων, από το εργασιακό περιβάλλον και τη δίκαιη αντιμετώπιση μέχρι την ευελιξία και τις προοπτικές ανάπτυξης.

Παράλληλα, η έρευνα επιβεβαιώνει ότι η ευελιξία αποτελεί πλέον απαραίτητο στοιχείο της σύγχρονης εργασίας.

Το 53,5% των εργαζομένων επιθυμεί ένα μεικτό μοντέλο που συνδυάζει τηλεργασία και φυσική παρουσία, ενώ η αποκλειστικά δια ζώσης εργασία προτιμάται από το 35%.

Οι Gen Z εργαζόμενοι (58,2%) κλίνουν περισσότερο προς την επιλογή ενός ευέλικτου ωραρίου, που καθορίζεται σε συνεργασία με τον εργοδότη τους.

Ταυτόχρονα, η πλειονότητα σε κάθε ηλικιακή ομάδα δείχνει διάθεση για συνεργασία με εργαζόμενους όλων των ηλικιών και όχι μόνο με συνομηλίκους, σε ποσοστό 73,5%. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι 1 στους 3 εκπροσώπους της Gen Z (32,6%) δηλώνει ότι προτιμά να συνεργάζεται με ανθρώπους της ίδιας ηλικίας.

Προτιμήσεις εργοδοσίας και επιλογές καριέρας

Οι προτιμήσεις των εργαζόμενων αναδιαμορφώνονται. Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις εξακολουθούν να έχουν τη μεγαλύτερη απήχηση, προσελκύοντας το 54,2% των ερωτηθέντων, με τη Gen Z να εκδηλώνει προτίμηση προς αυτές σε ποσοστό 61,3%.

Παράλληλα, η προτίμηση για εργασία στο δημόσιο μειώνεται σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, καθώς μόλις το 30,1% των ερωτηθέντων το θεωρεί ελκυστική επιλογή.

Αντίθετα, η αυτοαπασχόληση αποκτά μεγαλύτερη απήχηση, καθώς το 31,7% δηλώνει ότι θα προτιμούσε αυτή τη μορφή εργασίας.

Σημαντικό είναι, επίσης, το εύρημα ότι 8 στους 10 εκπροσώπους (78,7%) της GEN Z θα εξέταζαν το ενδεχόμενο εργασίας στο εξωτερικό, εφόσον θα υπήρχαν καλύτερες συνθήκες απασχόλησης. Στο σύνολο των ερωτηθέντων αυτό το ποσοστό διαμορφώνεται στο 68%.

Ο ρόλος της τεχνολογίας στην αγορά εργασίας

Οι εργαζόμενοι εκφράζουν ανησυχία αλλά και προσδοκίες σχετικά με την επίδραση της τεχνολογίας στην εργασία.

Το 46,4% θεωρεί ότι οι νέες τεχνολογίες θα διευκολύνουν την επαγγελματική καθημερινότητα, ενώ η Gen Z εμφανίζεται η πιο αισιόδοξη γενιά απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη και τις επιπτώσεις της στην αγορά εργασίας.

Παρόλα αυτά, το 42,4% των συμμετεχόντων ανησυχεί για πιθανές αρνητικές συνέπειες, όπως η απώλεια θέσεων εργασίας.

Σε κάθε περίπτωση, το 84,3 % των ερωτηθέντων δηλώνει διατεθειμένο να εκπαιδευτεί σε νέες τεχνολογίες, ενώ η συνεχής εκπαίδευση και η ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων θεωρούνται κρίσιμοι παράγοντες για το επαγγελματικό μέλλον, με το 71,3% να αναγνωρίζει τη σημασία της διαρκούς μάθησης.

Συνοψίζοντας τις επιμέρους προτεραιότητες της κάθε γενιάς, η Gen Z (έως 27 ετών) προτάσσει την ποιότητα εργασίας (απολαβές-συνθήκες) σε ποσοστό 73%, οι Millennials (28 έως 43 ετών) την αμοιβή και την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, η Gen X (44 έως 59) προκρίνει την εργασιακή ασφάλεια και οι Boomers (60 έως 65 ετών) την αξιοκρατία-αναγνώριση και την επιβράβευση των προσπαθειών τους.

Στο πλαίσιο της έρευνας, ο Γενικός Διευθυντής Επικοινωνίας και Βιωσιμότητας της Παπαστράτος, Θέμης Χασιώτης, δήλωσε: «Η εικόνα της εργασίας στην Ελλάδα αλλάζει. Οι εργαζόμενοι δεν αναζητούν πλέον απλώς μια σταθερή δουλειά, αλλά ένα περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους για ανάπτυξη, ισορροπία και ουσιαστική αναγνώριση της προσπάθειάς τους.

Η ευελιξία έχει αναδειχθεί ως βασικό στοιχείο του σύγχρονου εργασιακού τοπίου, ενώ η τεχνολογία, παρά τις προκλήσεις της, φαίνεται να ενισχύει την αυτοπεποίθηση των νέων εργαζόμενων.

Οι επιχειρήσεις που θα προσαρμοστούν σε αυτές τις νέες απαιτήσεις θα είναι και εκείνες που θα προσελκύσουν το πιο αξιόλογο τμήμα του ανθρώπινου δυναμικού.

Στην Παπαστράτος, κατανοούμε αυτή την αλλαγή και συνεχίζουμε να επενδύουμε σε ένα εργασιακό περιβάλλον, το οποίο προωθεί με πράξεις την εξέλιξη, την καινοτομία και την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής».

Η Παπαστράτος, μέσα από αυτήν την πρωτοβουλία, συμβάλλει ενεργά στο διάλογο για το μέλλον της εργασίας στην Ελλάδα, προσφέροντας δεδομένα που μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τους ίδιους τους εργαζόμενους.

Το εργασιακό τοπίο μετασχηματίζεται και οι επιχειρήσεις που θα κατανοήσουν τις νέες ανάγκες των εργαζόμενων θα έχουν προβάδισμα στη δημιουργία ενός βιώσιμου και παραγωγικού εργασιακού περιβάλλοντος.

Διαβάστε επίσης

Η ΜΕΤΚΑ αναλαμβάνει την αποκατάσταση των στεγάστρων του ΟΑΚΑ με προϋπολογισμό 61,35 εκατ. ευρώ

Lavipharm: Καθαρά κέρδη 8,98 εκατ. ευρώ το 2024: Αυξημένα EBITDA και στρατηγικές επενδύσεις

ΟΠΑΠ: Αύξηση 19% στα καθαρά κέρδη το 2024, συγκρατημένες οι προβλέψεις για το 2025

ΔΕΥΤΕΡΑ 10.11.2025 10:33
Exit mobile version