24/09/2018 00:05:39
6.6.2016 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1919 στις 02-06-2016

Η κρυφή όψη της τρομοκρατίας

Η κρυφή όψη  της τρομοκρατίας  - Media

 

Η εξαφάνιση ενός νεαρού φοιτητή ξαναζωντανεύει τους εφιάλτες του παρελθόντος. Ενός παρελθόντος που συνδέει επικίνδυνα τις ζωές των ηρώων του μυθιστορήματος. Ο συγγραφέας αποκαλύπτει την εγκληματική φύση και δράση των ιεροκηρύκων της τρομοκρατίας που καλύπτεται πίσω από ένα πρωτόγονο πολιτικό 

Η εξαφάνιση ενός νεαρού φοιτητή από την Μπολόνια οδηγεί σε μια σειρά εντυπωσιακών αποκαλύψεων που κρατούν το ενδιαφέρον του αναγνώστη ώς την τελευταία λέξη. Η αιφνίδια εξαφάνιση του Αλεσάντρο Φοντάνα πυροδοτεί μια σειρά καταιγιστικών εξελίξεων, που με τη σειρά τους μας παρασέρνουν σε μια γοητευτική όσο και συστηματική ξενάγηση στον σκοτεινό κόσμο της ιταλικής τρομοκρατίας, όπως αυτή εξελίχθηκε τις δεκαετίες του 1970 και του 1980. Πόλεις της Ιταλίας, εξοχές, διαδρομές και απίθανα στέκια ζωντανεύουν μέσα από τη δράση των ηρώων μιας απίθανης υπόθεσης. Το βιβλίο έχει καταιγιστικούς ρυθμούς και πολύ σοβαρά δομημένους χαρακτήρες, που δεν βασίζονται στα αντίστοιχα, βαρετά πολλές φορές, στερεότυπα των αστυνομικών μυθιστορημάτων.
 
Οι ήρωες ζωντανεύουν μέσα στους ρυθμούς της αφήγησης, που καθιστούν ανάλαφρο αυτό το ογκώδες βιβλίο. Ξεκινώντας την ανάγνωση, παγιδεύεσαι σε αυτήν. Ωστόσο, ο Μαμαλούκας δεν στέκεται στην απλή εξιστόρηση μιας υπόθεσης που διαθέτει όλα τα απαραίτητα αξεσουάρ για να γίνει ελκυστική: σκοτεινές προσωπικότητες, μια απίθανη υπεργκόμενα, ένας απεχθής αληταράς της δημόσιας ζωής, ένας απατεώνας, κάμποσο σεξ, λίγα ποτά και δυο αλλοπρόσαλλοι ντετέκτιβ, έξω από κάθε σύμβαση. Αυτό που χαρίζει το παραπάνω στο βιβλίο, παραμένει σχεδόν σιωπηλό διαπερνώντας τη μυθιστορία διακριτικά, αλλά σταθερά, προπάντων όμως συντριπτικά αποκαλυπτικά… 
 
Η υπόθεση ξεκινά με έναν… ανεπίσημο ντετέκτιβ, έναν ιδιάζοντα τύπο, τον Γκάμπι, που ζει στη Ρώμη – αποτραβηγμένος, θαρρείς, από την ίδια του τη ζωή – στη σκιά της κοινωνίας. Από την αρχή της εμπλοκής του σ’ αυτήν την υπόθεση δείχνει την έντονη δυσαρέσκειά του. Αυτή την απροθυμία του θα την καλύψει ο Νικόλα Μιλάνο, ένας τύπος που εμπορεύεται παλαιά βιβλία και έχει κοινωνικές σχέσεις με τον Γκάμπι. Αυτά τα δυο πρόσωπα κινούν κατά βάση την ιστορία, η οποία είναι συναρπαστική στην εξέλιξή της. 
 
Παράλληλα, σελίδα τη σελίδα, ο συγγραφέας μάς εισάγει αθόρυβα στην αληθινή ιστορία της τρομοκρατίας και αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο, που εμφανίζεται πάντα μέσα από σχοινοτενείς ιδεολογικοπολιτικές θεωρίες, οι οποίες στην ουσία λειτουργούν ως προκάλυμμα της απολύτως εγκληματικής και κακουργηματικής φύσης της δραστηριότητάς της. Το βιβλίο αυτό αποκαλύπτει ουσιαστικά μιαν απάτη ή, ευμενέστερα, μια παρεξήγηση, την εξής απλή: ότι τα άτομα που εμπλέκονται σ’ αυτές τις υποθέσεις και καλύπτονται πίσω από τον ιδεολογικό ρομαντισμό του επαναστάτη είναι κοινοί και αδίστακτοι εγκληματίες, που ενδύουν την εγκληματικότητά τους ιδεολογικά μέσα από μια τυφλή, κυνική και ζωώδη αντιπαράθεση με την κοινωνία. Σκοτώνουν γιατί είναι δολοφόνοι ή, ακόμα χειρότερα, γιατί είναι οργισμένοι ή, αθλιότερα, γιατί έτσι κάνουν την ψυχανάλυσή τους: με το αίμα των άλλων στο όνομα της τρέλας τους, της ιδεοληψίας τους, της ανόητης και αφελούς ουτοπίας τους.
 
Όλα αυτά, ο συγγραφέας δεν τα αναφέρει πουθενά, ούτε καν σαν νύξεις. Η μαεστρία του έγκειται στο ότι τα υπονοεί εξιστορώντας μια υπόθεση όπου η αλήθεια χάνεται μέσα από μια σειρά απίθανων ανατροπών, που στο τέλος δεν δικαιώνουν κανέναν απολύτως: όλα βρίσκονται στο έλεος της κακοβουλίας των ηρώων του!
 
Πρόκειται για ένα βιβλίο το οποίο άνετα θα μπορούσε να σταθεί στο εξωτερικό ανάμεσα στα αντίστοιχα αναγνώσματα που τα εισάγουμε ως διεθνή best sellers με εκείνα τα απίθανα οπισθόφυλλα στα οποία μας συστήνονται λίγο πολύ σαν την… Ιλιάδα! 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.