Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Έκρηξη της απάτης με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, καθώς λόγω του κορωνοϊού, και της καραντίνας, έχουν αυξηθεί αισθητά οι ηλεκτρονικές πληρωμές.
Η αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών, με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, καθώς και μέσω web-banking, έχει προκαλέσει τη μαζική εισβολή των χάκερ στα ηλεκτρονικά συστήματα, με αποτέλεσμα να χρεώνουν τους τραπεζικούς λογαριασμούς ανυποψίαστων πολιτών.
Παράλληλα, ένα άλλο φαινόμενο που έχει κάνει την εμφάνισή του, στην ελληνική πραγματικότητα είναι τα εικονικά ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία εμφανίζονται ξαφνικά στο διαδίκτυο και εξαφανίζονται το ίδιο ξαφνικά αφού έχουν μαζέψει χρήματα από πελάτες, οι οποίοι περιμένουν μάταια τα προϊόντα που παρήγγειλαν.
Αναλυτικότερα σε ότι αφορά στις απάτες μέσω καρτών, τα πρώτα στοιχεία των διωκτικών αρχών και των τραπεζών, δείχνουν ότι κυκλώματα χάκερ, υποκλέπτουν δεδομένων των χρηστών από το διαδίκτυο και προχωρούν σε χρεώσεις, μέσω εικονικών αγορών. Τα ποσά αρχικά, είναι μικρά, για να μην κινήσουν υποψίες, αλλά στη συνέχεια αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο.
Το μήνυμα που λαμβάνει ο κάτοχος της κάρτας είναι ότι έγινε χρέωση για μία αγορά, από ηλεκτρονικό κατάστημα από το οποίο είχε πραγματοποιήσει πρόσφατα μια συναλλαγή, την οποία όμως, δεν έχει κάνει ποτέ!
Δηλαδή αγοράζει από το Χ διαδικτυακό κατάστημα ένα προϊόν ή και υπηρεσία (πρόγραμμα υπολογιστή, παιχνίδια κ.λπ.) πληρώνει κανονικά και παραλαμβάνει το προϊόν.
Όμως μετά από μέρες ακολουθεί και μια δεύτερη χρέωση, από το ίδιο ηλεκτρονικό κατάστημα και μια τρίτη και μια τέταρτη, ανάλογα με το πότε θα υποψιαστεί ότι κάτι δεν πάει καλά.
Τι συμβαίνει όμως; Οι χάκερ του έχουν υποκλέψει τα στοιχεία της κάρτας του και απομυζούν τον λογαριασμό του. Ενώ φαίνεται πως οι χρεώσεις είναι από τα καταστήματα από τα οποία πρόσφατα είχε συναλλαγές, εντούτοις στην πραγματικότητα (κάτι δεν γίνεται αντιληπτό) οι συναλλαγές είναι από άλλους και τα χρήματα δεν καταλήγουν στα καταστήματα αλλά σε λογαριασμούς των κυκλωμάτων.
Ο κάτοχος της κάρτας, το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να αντιληφθεί έγκαιρα τις ύποπτες συναλλαγές, να ενημερώσει άμεσα την τράπεζά του και να αμφισβητήσει τις ύποπτες συναλλαγές.
Αυτό προϋποθέτει συχνό έλεγχο των κινήσεων της κάρτας, συχνές αλλαγές κωδικών και την ενεργοποίηση της υπηρεσίας άμεσης ειδοποίησης, όταν γίνεται οποιαδήποτε συναλλαγή. Εφόσον κινηθεί έγκαιρα, είναι πολύ πιθανό να γλιτώσει τις παράνομες χρεώσεις.
Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις τα ποσά είναι λίγα, αλλά όταν εφαρμόζεται η απάτη σε πολλούς, τα ποσά που καταλήγουν στα κυκλώματα είναι τεράστια.
Παράλληλα, όπως αναφέρει το sofokleousin.gr, όμως υπάρχουν και οι λιγότερο τυχεροί.
Εφόσον υποκλαπούν οι κωδικοί των καρτών, μπορούν να γίνουν αγορές μεγάλης αξίας από εικονικές εταιρείες που ανήκουν στα κυκλώματα ή ακόμα και μεταφορές ποσών από τον λογαριασμό τους, σε λογαριασμούς των χάκερ.
Παραγγελίες από ανύπαρκτους πωλητές
Εκτός από τα περιστατικά χρέωσης των λογαριασμών ανυποψίαστων πελατών, το τελευταίο διάστημα, εντοπίζεται και έξαρση των εικονικών καταστημάτων, που χρεώνουν πελάτες για προϊόντα και υπηρεσίες που δεν πρόκειται να αποστείλουν.
Το θέμα προκάλεσε την παρέμβαση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, ο οποίος δίνει και οδηγίες για την αποφυγή των άσκοπων χρεώσεων.
Συγκεκριμένα, καταναλωτές καταγγέλλουν τη μη εκτέλεση των παραγγελιών τους από ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία διαθέτουν προς πώληση τα προϊόντα τους σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα “προϊόντα-κράχτες”.
Δηλαδή ένα κινητό τηλέφωνο που έχει μέση τιμή 300 ευρώ, εμφανίζεται να πωλείται, υπό τη μορφή προσφοράς, προς 150 ευρώ. Όπως διαπιστώθηκε από την Αρχή ορισμένα από τα καταστήματα αυτά δεν παραδίδουν τα προϊόντα εντός του συμφωνημένου κατά περίπτωση χρόνου και μεταθέτουν διαρκώς τον χρόνο παράδοσης σε μελλοντικές ημερομηνίες, χωρίς, όμως, εν τέλει να τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους καταναλωτές και χωρίς να προβαίνουν σε επιστροφή των χρηματικών ποσών που έχουν προεισπράξει προς ολοσχερή εξόφληση του τιμήματος των αγαθών, κατά πάγια πολιτική τους.
Στις περισσότερες, δε, περιπτώσεις, οι εν λόγω επιχειρήσεις διακόπτουν, μετά τη συναλλαγή, και κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με την πορεία των αγορών τους ή την επιστροφή των χρημάτων τους.
Ο 10λογος του Συνηγόρου του Καταναλωτή
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις ηλεκτρονικές αγορές και πληρωμές τους και να τηρεί τους ακόλουθους 10 κανόνες:
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.